"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Total Talent Summit: “freelancers zijn net mensen”

Hoe kunnen organisaties in deze krappe arbeidsmarkt ook freelance talenten vinden en binden? Moet je die freelancers dan ook uitnodigen voor de kerstborrel? Op de Total Talent Summit in Breda deelden Inge Vuik van Intelligence Group en Sjanne Marie van den Groenendaal van Tilburg University daarover hun data en inzichten met de zaal.

“Onder druk wordt alles vloeibaar.” Maar gaat dat ook op voor het vinden en binden van talent op een hyperschaarse arbeidsmarkt? Zorgt de krapte ervoor dat grenzen tussen vast en flexibel personeel vervagen en dat organisaties interne en externe wendbaarheid omarmen?

Daarover wisselde een select gezelschap van inhurende managers en intermediairs uit de Benelux van gedachten. Dat deden ze op de eerste Total Talent Summit in Breda, georganiseerd door ZiPconomy, NextConomy, Werf& en totalent.eu.

Welke rol spelen freelancers in dit verhaal? En hoe kun je ook talenten in de flexschil vinden en binden. Inge Vuik van Intelligence Group en onderzoeker en docent Sjanne Marie van den Groenendaal van Tilburg University deelden daarover hun inzichten met de zaal.

Verwachtingen freelancers in kaart brengen

Voor het vinden van de geschikte kandidaat is een echte dialoog de sleutel, blijkt uit hun bijdrage. Daarin verschillen freelancers niet van mensen in loondienst. “Vraag je af: ‘wat willen die kandidaten eigenlijk zelf?’ Pas je wervingsstrategie daarop aan’’, zegt Vuik.

En ook voor het binden is dat essentieel, zegt Van den Groenendaal. “Er bestaat een ‘Psychologisch contract’ tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers, met onuitgesproken verwachtingen. Probeer die boven tafel te krijgen. Vraag bijvoorbeeld aan je freelancers: wat kom je bij ons halen en wat kom je bij ons brengen? En wat heb je nodig?”

Maatwerkaanpak voor werven

Toch zijn er wel degelijk verschillen tussen vast en flex. Freelancers vind en bind je niet op dezelfde manier als vaste medewerkers, blijkt uit de presentatie van Inge Vuik. Dat laat ze zien aan de hand van recente data verzameld door de Intelligence Group.

Bij de freelance groep zegt 27% actief op zoek te zijn naar een nieuwe opdracht. Bij vast personeel is dat niet meer dan 8%. Bij de freelance populatie lijkt daarmee nog onbenut potentieel te zitten.

Maar reken er niet op dat ze op vacatureteksten voor vast personeel reageren, zegt Vuik. Freelancers worden doorgaans gevraagd voor een opdracht of getipt door een andere zzp’er uit hun netwerk.

En zet je ook freelance-opdrachten op je werken bij-site, spreek ze dan aan ‘in hun eigen taal’. Met de juiste woordkeuze kun je inspelen op hun voorkeuren. Dat geldt overigens ook voor vaste kandidaten.

Werven via recruitment of bureaus?

Moet je dat werven dan uitbesteden aan bureaus, of hoort het bij recruitment? Ook daarover heeft Vuik een mening. Recruitment is doorgaans niet echt ingericht op de inhuur van tijdelijk personeel. Ze hebben nog heel wat andere taken te vervullen. Bureaus zijn dat wel, en zijn er daardoor vaak beter in. Ze hebben vaak een betere time to hire, zijn proactiever en doen meer aan sourcing. Vaak bouwen zij ook flexpools.

Wil je als organisatie in een krappe arbeidsmarkt voorrang hebben op je concurrent, maak dan je eigen flexpool, zegt Vuik. En koester de tweede kandidaat, die in een sollicitatiegesprek is afgevallen. Ga daarmee in gesprek zodra je een nieuwe opdracht of vacature hebt. “Snelheid is in deze markt essentieel”.

Het beste visitekaartje voor je bedrijf is je eigen personeel, voegt ze er nog aan toe. “Zorg er dus voor dat je een goede werkgever of opdrachtgever bent. En wees zichtbaar op een forum, ook voor een langere termijn.”

Startmotieven van freelancers

Houd rekening met de behoeftes en de motieven van je freelancers, dat is ook het advies van Sjanne Marie van den Groenendaal.

“Ik kom zelf uit een ondernemersgezin”, zegt ze en tovert een foto van haar familie op het scherm. Zelf is ze naast onderzoeker ook ondernemer, als eigenaar van adviesbureau ‘gouden schil’. Dat verklaart haar drive om een aantal hardnekkige vooroordelen over zzp’ers voorgoed de wereld uit te helpen. Zoals de bewering dat veel zzp’ers gedwongen zzp’ers zijn, en niets liever willen dan een vast contract. “Dat geldt alleen voor 7 % van de zzp’ers”.

 

Voor haar promotieonderzoek aan de universiteit van Tilburg onderzocht ze de startmotieven van zzp’ers. Ze legde een groep respondenten twaalf mogelijkheden voor, en kwam er zo achter dat er zeven types ondernemers zijn. Meestal kozen ze voor het ondernemerschap om positieve redenen, zoals de behoefte aan autonomie of aan uitdaging. “Wil je ze binden aan je organisatie, dan moet je dus ook daarnaar kijken en ze verschillend benaderen.”

De H van HR

Om zzp’ers vast te kunnen houden, heb je maatwerk nodig, zegt ook van den Groenendaal. Denk dus bij het binden van zzp’ers niet alleen aan een uitnodiging voor de kerstborrel. Of beschouw hun afwezigheid daar niet als een gebrek aan betrokkenheid. “Met vier verschillende opdrachtgevers zitten ze daar misschien niet meteen op te wachten. Maar persoonlijk contact en erkenning vinden ze belangrijk.”

Freelancers zijn wat dat betreft dus ‘net mensen’. Van den Groenendaal: “De H van HR staat niet voor niets voor human. Het heeft me daarom altijd verbaasd dat het voor organisaties zo’n groot verschil maakt via welk poortje iemand binnenkomt.”


Total Talent Summit 2022

Kom uit je silo’s, zoek naar overeenkomsten maar respecteer verschillen. Het was een rode draad op de Total Talent Summit.

Hoewel de wetgeving in beide landen verschillend is, en het gras bij de buren soms groener lijkt, hebben inhurende managers in Nederland en België dezelfde problemen. Ze moeten het hoofd zien te bieden aan een ongekende krapte op de arbeidsmarkt. Ze hebben problemen met compliance en met processen. Dat vereist een andere, integrale aanpak, waarin al het talent wordt gekoesterd dat voor de organisatie werkt.

De Total Talent Summit bood de bezoekers een unieke gelegenheid om daarover kennis uit te wisselen en van elkaar te leren.  Organisatoren ZiPconomy, NextConomy, Werf& en totalent.eu bundelden daarvoor hun krachten. Sponsoren HeadFirst Group, Hero, Nétive en Pixid maakten dat mede mogelijk.

Peter Boerman legt in een verslag van de bijeenkomst uit hoe bleek dat organisaties Total Talent Management steeds serieuzer nemen en maakte een fotoreportage en video-impressie van het evenement in Hotel Nassau in Breda op 21 april 2022.


Zelf aan de slag met Total Talent Acquisition of Total Talent Management? Lees dan ook:

 

Tieneke Wilms is redactiecoördinator bij ZiPconomy Bekijk alle berichten van Tieneke Wilms

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.