YoungOnes groeit hard: WAB aanjager freelanceplatform

Platform groeit van 5 ton naar 5,5 miljoen omzet in 1 jaar tijd. Vooral freelance opdrachten voor jongeren in retail, logistiek, promotie en events.

Online freelance platform YoungOnes heeft in 2019 een recordgroei weten te realiseren en ging van 5 ton omzet in 2018 naar 5,5 miljoen euro omzet in 2019. “De platformeconomie is in de afgelopen jaren explosief gegroeid”, zegt Pim Graafmans, Managing Director van YoungOnes. “De voorspelling is, mede door de komst van de WAB, dat deze invulling van flexibele arbeid alleen maar groter en belangrijker wordt.”

De start-up, die in 2017 is ontstaan als tech-start-up uit het YoungCapital Fund, heeft in 2019 50.000 matches tussen opdrachtgevers en freelancers gemaakt.

Jonge freelancers

“We hebben inmiddels 13.000 geverifieerde freelancers op het platform, die werken voor 1.150 actieve opdrachtgevers door heel Nederland”, zegt Graafmans. De bereidheid onder jongeren om te freelancen, is erg groot. De gemiddelde leeftijd van de freelancers is 22 jaar. Deze jongeren werken voor ad-hoc dagklussen in diverse branches, zoals retail, logistiek, promotie en events. In totaal hebben de freelancers via ons platform ruim 300.000 uur gewerkt. In de horeca, catering en events zijn de meeste uren gewerkt.

Volgens Graafmans kiezen opdrachtgevers en jongeren met de komst van de Wet Arbeidsmarkt in Balans ‘massaal’ voor een overstap naar het freelancemodel. “Je ziet dat jongeren de flexibiliteit verlangen waar de WAB geen ruimte voor biedt. Die willen ‘s ochtends beslissen dat ze diezelfde dag een klus gaan doen. Het platform geeft ze die vrijheid om direct een klus te accepteren en aan de slag te gaan”, zegt Graafmans. YoungOnes verwacht daarmee komend jaar een goede uitkomst te bieden voor nieuwe opdrachtgevers en freelancers.

Zowel in de politiek als in de uitzendbranche (zie bijvoorbeeld dit interview met ABU directeur Jurrien Koops) wordt met argusogen naar deze trend gekeken. Mocht inderdaad blijken dat de WAB zorgt voor een flinke groei van (nieuwe) zzp’ers, dan zal de druk op minister Koolmees groeien om met aanvullende maatregelen te komen.

Doel: 300% groei in 2020

Youngones zegt dat de gemiddelde tijd die eroverheen ging in 2019 om een match te maken via het platform, vier minuten is. “Sommige matches worden al binnen enkele seconden gemaakt”, zegt Graafmans. “Het is heel fijn om te merken dat de snelheid en het gemak van het platform zo goed aanslaan bij zowel de freelancer als de opdrachtgever. Deze snelheid willen we volgend jaar nog meer gaan uitbouwen, daarom gaan we de techniek in eigen huis halen om nog sneller te kunnen ontwikkelen. Met als doel onze diensten zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Graafmans wil dit jaar de omzet van het platform verdrievoudigen in omzet. “Om dit te verwezenlijken moeten wij groeien in het aantal opdrachtgevers en willen we de huidige groeicurve wat betreft het aantal freelancers vasthouden.” Daarnaast kijkt het platform naar een internationale expansie in bijvoorbeeld Duitsland.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *