"Exploring the future of work & the freelance economy"

Hier hebben de leden van het MSPnetwerk het over

Wat is de toegevoegde waarde van een MSP? MSPnetwerk gaat voor meer kwaliteit en bekendheid en organiseerde een ronde tafel.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een Managed Service Provider (MSP) en een broker? Die vraag krijgen adviseurs externe inhuur nog veel te vaak, vinden zij. Die onduidelijkheid over hun vak is één van de redenen waarom MSP-dienstverleners in Nederland zich verenigen in het MSPnetwerk.

Hiermee wil de MSP-branche zich duidelijk en degelijk positioneren. Dat is belangrijk, vinden de twaalf leden. Want nog te vaak blijkt dat de markt niet op de hoogte is van de toegevoegde waarde van een MSP. En dat is ook weer niet zo vreemd, want er zijn ook maar weinig MSP-aanbieders in Nederland. Nagenoeg elke aanbieder is lid van de vereniging.

Bijeenkomst

Voor wie niet zo bekend is met MSP: een Managed Service Provider is een partij die alle inhuur en sourcing van het personeel voor een organisatie regelt. Zo’n MSP beheert contracten met uitzendbureaus, detacheerders, zzp-bemiddelaars en andere hr-dienstverleners.

Als organisatie heb je dus alle inhuur op één plek en voor sommige organisaties is dat echt een uitkomst. Daarnaast denkt een MSP strategisch en tactisch mee over inhuur van personeel. Het is dus echt iets anders dan een broker, die vaak buiten de organisatie blijft. Lees hier de negen verschillen tussen brokers en MSP’s.

Het MSPnetwerk organiseert ook bijeenkomsten. Zo kwamen  onafhankelijke adviseurs en MSP-dienstverleners woensdag 14 maart bij elkaar in Nieuwegein. Het doel: samen helder krijgen wat er nodig is in het voortraject. Wat moet een onafhankelijk adviseur vragen aan de opdrachtgever? De persoon die de aanbesteding adviseert, moet ten slotte een duidelijk beeld schetsen van de behoefte van de klant. Maar hoe doe je dat? En hoe kunnen zij samen zorgen voor betere aanbestedingen?

Classificatie is maatwerk

Een veelbesproken thema tijdens de ronde tafel van adviseurs was de terminologie van het vak. Over één onderwerp waren de deelnemers het snel eens: er ontstaan nog te vaak problemen door het gebrek aan eenduidige definities. Begripsverwarring tussen opdrachtgevers, adviseurs en MSP-dienstverleners leidt nu nog te vaak tot verkeerde aannames en zelfs onjuiste aanbestedingen.

Veel adviseurs beginnen een traject daarom met een naming convention. Ze spreken met de klant bijvoorbeeld af wat zij bedoelen met ‘interim-professionals’. Zijn dat altijd zzp’ers, of neem je ook uitzendkrachten of gedetacheerden mee in het traject?

Maatwerk

Dat is voor iedere organisatie anders, dus er is maatwerk nodig. Een deelnemer zegt: “Begrippen verschillen per organisatie, soms zelfs per afdeling. Als je meerdere landen bedient, wordt het zelfs nog ingewikkelder. Neem een woord als ‘payroll’, dat betekent in Nederland iets totaal anders dan in Engeland.” 

“De markt heeft behoefte aan heldere definities”, vat Schmidt Crans samen. “Daar ligt voor ons als MSPnetwerk een schone taak.”

Verander-moe

De groep sprak ook over leren van het verleden. Kijken adviseurs naar eerdere outsourcingsprojecten? Besteden ze aandacht aan wat eerder is gelukt en mislukt? Dat verschilt, blijkt. Niet alle MSP-dienstverleners vinden informatie over vorige trajecten belangrijk. “Als wij aan de slag gaan, dan lukt het gewoon wel”, zegt een MSP-dienstverlener.

Een ander kijkt juist graag naar wat er in het verleden mis ging. “Op die manier kun je erachter komen in hoeverre een bedrijf openstaat voor verandering”, legt hij uit. “Op welke punten liep het fout? Misschien zijn mensen inmiddels wel ‘verander-moe’. Daar moet je dan je communicatie op aanpassen.”

Wetten en regels

Ook regelgeving is belangrijk. Aan de MSP de taak om een klant op de hoogte te brengen van wat er speelt en te zorgen dat hij voldoet aan de wet. “Soms adviseren we zelf een traject even uit te stellen”, vindt een deelnemer. “Als je weet dat er over een half jaar nieuwe regels zijn, maak je het jezelf makkelijker om pas de verandering in te zetten als er duidelijkheid is.”

De deelnemers bespraken in een paar uur maar liefst zes verschillende stellingen over hun vakgebied. Meer weten? Op de website van het MSPnetwerk lees je waar de bijeenkomst verder over ging. Op die site vind je trouwens ook meer informatie over MSP en wat de toegevoegde waarde is voor een organisatie.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie