Waar blijft toch de branding van de opdrachtgever?

Peter Boerman door
5 reacties
Waar blijft toch de branding van de opdrachtgever?

Terwijl recruiters voor vast personeel zich in allerlei bochten wringen om aantrekkelijk te zijn voor potentiële werknemers, spelen zaken als de Candidate Experience en Employer Branding voor freelancers en zzp’ers nog nauwelijks een rol. Waarom is dat eigenlijk?

De werving van vast personeel wordt steeds meer een marketingvak. Werkgevers worden via employer branding aantrekkelijk in de markt gezet, en de hele ‘reis’ die een kandidaat doormaakt in een sollicitatieproces wordt in kaart gebracht via een zogeheten ‘Candidate Journey’. Dit alles om de totale ‘Candidate Experience’ te verbeteren, wat uiteindelijk niet alleen méér sollicitanten moet opleveren, maar ook meer enthousiaste sollicitanten. Mensen die vervolgens positief over de betreffende werkgever hun verhaal doen, zelfs als ze zijn afgewezen.

Krapte op de arbeidsmarkt

Het mooie marketingjargon dat de sollicitant tegenwoordig ten deel valt, is goed te verklaren. Enerzijds speelt de krapte op de arbeidsmarkt een grote rol. Je moet als werkgever wel je beste beentje voor zetten om aantrekkelijk te blijven. Anderzijds is het – gewoon, vanuit het oogpunt van goed werkgeverschap – al netjes om kandidaten bijvoorbeeld altijd feedback op een sollicitatie te geven, en om te proberen de sollicitatie geen kruisverhoor te laten zijn, maar een wederzijds aftasten van of je bij elkaar past. Je gaat tenslotte een relatie met elkaar aan waar je hopelijk allebei blij van wordt.

Zijn al die 32 vragen nodig?

Hoe anders is het echter nog in de wereld van opdrachtgevers en opdrachtnemers. Employer branding richting freelancers of zzp’ers? Het fenomeen krijgt vrijwel nergens aandacht. Om over de ‘funnel’ van opdrachtnemers, of hun ‘journey’, nog maar te zwijgen. In recruiterskringen wordt bijvoorbeeld druk gekeken naar sollicitatieformulieren. Zijn al die 32 vragen op het sollicitatieformulier wel echt nodig, als we merken dat we daardoor goede sollicitanten afschrikken? Kunnen we het ook niet gewoon met een mailtje of een whatsappje af? Kan er ook mobiel gesolliciteerd worden? Bij aanbestedingen voor zelfstandigen lijkt vaak juist alleen maar steeds méér gevraagd te worden, en lijkt de mobiel nog veel minder ingeburgerd.

Waar zijn de lijstjes Favoriete Opdrachtgevers?

Waar recruiters zien dat kandidaten tegelijk ook vaak klant zijn van dezelfde organisatie, lijken opdrachtgevers dat nog minder te beseffen. Nog niet veel bedrijven of overheidsorganisaties lijken er bij het uitzetten van een opdracht aandacht aan te besteden hoe die opdracht zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor een grote groep, of lijken de behoefte van die opdrachtnemers structureel in kaart te brengen. Lijstjes ‘Favoriete Opdrachtgevers’, zoals die er wel talloze zijn voor ‘Favoriete Werkgevers’, lijken er nauwelijks te zijn.

Verzachtende omstandigheden

Waarom eigenlijk? Er zijn natuurlijk wel wat ‘verzachtende’ omstandigheden te bedenken. De interimmer gaat in eerste instantie voor de klus, minder voor het bedrijf. De onderlinge relatie is in het algemeen natuurlijk ook korter.

En er is ook wel een kentering gaande, merkt bijvoorbeeld Anne-Meint Bouma, directeur van Brainnet, Nederlands marktleider in het inrichten van inhuurprocessen en het beheer van flexibele schillen. ‘Ik ervaar juist dat veel opdrachtgevers zich er steeds bewuster van zijn dat ze ook als het gaat om flexibele professionals afhankelijk zijn van talent. Daarom kijken ze naar goed opdrachtgeverschap. En dan niet alleen in de vorm van goede tarieven, maar ook in kansen om nieuwe opdrachten te doen, of bijvoorbeeld in kennisuitwisseling- uitbreiding. En na de opdracht proberen ze contact met deze professionals te houden. Zo kunnen zij bij een mogelijk nieuwe opdracht weer verrijkt met hun elders opgedane kennis aan de slag.’

Welke experience bied je?

Goed, de aandacht voor goed opdrachtgeverschap neemt dus gelukkig. Van daaruit is het ook nog maar een kleine stap naar het als een marketeer kijken naar die rol. Hoe ervaren opdrachtnemers jou als opdrachtgever eigenlijk? Heten we hen warm welkom? Welke experience bieden wij als opdrachtgever aan een opdrachtnemer? Hoe makkelijk kunnen opdrachtnemers zich bij jouw opdrachten inschrijven? Hoe laagdrempelig en hoe benaderbaar ben je als organisatie voor opdrachtnemers? Zou het kunnen zijn dat je juist daarmee ook betere mensen voor je aan het werk krijgt? Als zelfstandige, of wie weet – later – ook nog eens als werknemer…?

Gerelateerd aan dit onderwerp: In het radioprogramma Werkverkenners vertelde Harm De Laat en Geert Jan Waasdorp hoe je een aantrekkelijke werkgever wordt. Luister hier terug.  

Peter Boerman

Over Peter Boerman

Peter Boerman is (eind)redacteur bij ZiPconomy. Hij is daarnaast hoofdredacteur van Werf&, over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken.

Bekijk meer artikelen van Peter Boerman >

Reacties

  1. Goed punt! Te vaak wordt slechts een lijst met eisen en taken gepubliceerd waar de professional zich maar ‘zo scherp mogelijk’ op moet aanbieden. Nou is met dat laatste op zich niets verkeerd als het tweerichtingsverkeer betreft. De opdrachtgever zou dan ook die punten dienen te presenteren waarom een professionals die opdracht bij hen nu moet willen doen.

    Op Planet Interim hebben we daar jaren geleden specifiek velden voor aangemaakt (“wat is de meerwaarde voor de professional om deze opdracht te vervullen?” / “wat is de grootste uitdaging binnen het kader van deze opdracht?” e.d.). Deze velden werden nooit ingevuld. Men denkt er niet over na of laat het posten van opdrachten over aan te junior mensen die (nog) niet de invloed en kennis hebben om dit te veranderen. De interne ‘eindklant’ zou hier zelf wat meer aandacht aan moeten willen schenken, het levert betere reacties op…

  2. Kijk eens op een platform als Freelance.nl (een van de grootste van Nederland) en zie hoeveel opdrachtgevers hierop actief zijn, die niet eens de naam van zichzelf of hun opdrachtgever publiceren…..

  3. Grappig dat dit nu weer opplopt, we zijn blijkbaar op een bepaald punt in een cyclus aanbeland. In 2013 verschenen er op ZiPconomy namelijk twee blogs (jaha, van mij) over dit onderwerp: eentje ging in op het verschil tussen employer branding voor zelfstandigen en vaste medewerkers (https://www.zipconomy.nl/2013/12/employer-branding-voor-zelfstandige-professionals-het-verschil/) en eentje was een soort van handleiding (https://www.zipconomy.nl/2013/12/employer-branding-voor-zelfstandige-professionals-deel-2-wat-te-doen/). Deel 2 werd gevolgd door een oproep aan organisaties om hierover mee te denken. De belangstelling was gering. Of eigenlijk volledig afwezig. Ik ben dan ook benieuwd of het dit keer anders gaat.