De beste versie van jezelf: klooien, lauwe acquisitie en een informatievoorsprong

Dat je goed bent in je vak, betekent nog niet dat je een goede ondernemer bent. Veel zp’ers zijn vooral bezig met werken, waardoor persoonlijke ontwikkeling, acquisitie en sales er soms wat bij in dreigen te schieten. Een reportage vanaf een van de inspiratiesessies voor zelfstandige professionals, georganiseerd door Brainnet

Dat je goed bent in je vak, betekent nog niet dat je een goede ondernemer bent. Veel zzp’ers zijn vooral bezig met werken, waardoor persoonlijke ontwikkeling, acquisitie en sales er soms wat bij in dreigen te schieten. “Veel zzp’ers worstelen met sales”, ziet Tjebbe van Oostenbruggen, directeur van Brainnet. “Commercieel zijn ze niet per se de sterksten en vaak hebben ze behoefte aan contact met andere zzp’ers.”

Brainnet organiseert daarom jaarlijks een aantal inspiratiesessies. “Dat doen we in de eerste plaats omdat we het leuk vinden”, zegt van Oostenbruggen. “Maar ze zijn ook om bedoeld om ZZP’ers met elkaar in contact te brengen en aan elkaar te verbinden.”

Netwerk

Er zijn zo’n 90 mensen afgekomen op de eerste sessie van dit jaar, met als onderwerp Social Selling. “Zp’ers halen veruit de meeste opdrachten uit hun netwerk”, vertelt dagvoorzitter Karin Manuel. “Het aantal zp’ers groeit nog altijd. Potentiële klanten moeten weten wat je kunt.” Manuel is lector aan het NCOI  en doet onderzoek naar hoe zelfstandigen met hun opdrachtgevers omgaan en hoe ze zorgen voor vervolgopdrachten.

LinkedIn-trainer Elton Backx gelooft sterk in de kracht van ‘lauwe acquisitie’: acquisitie in je tweedegraadsnetwerk. “Ik zie LinkedIn puur als een technologie-tooltje om mensen te vinden en om gevonden te worden”, zegt hij. “Het is vooral een kwestie van uitzoeken hoe je ergens kunt binnenkomen.” Met 5,4 miljoen Nederlandse gebruikers en 144 duizend bedrijvenpagina’s moet je goed weten waar je juist die mensen kunt vinden die jou aan een opdracht kunnen helpen. “Als je dan twintig namen ziet die je niet kent, weet je dat er een markt te ontdekken is. Via je connecties maak je heel makkelijk contact met zo iemand. Dat is voor mij de kracht van LinkedIn.”

Informatievoorsprong als zp’er

Martijn Aslander ziet social media vooral als een tool om mensen slim met elkaar te laten samenwerken. “Ik noem het zwermen, als bijen of mieren. Het is een weapon of mass disruption.” Aslander is ‘professioneel lifehacker’ en initiatiefnemer van Permanent Bèta, dat mensen samenbrengt om kennis te delen over technologie, wetenschap en kunst. Zijn boek Nooit Af is een pleidooi voor leven in Permanent Bèta – continu in ontwikkeling. “Ik ben altijd bezig met de vraag: hoe zorg ik ervoor dat ik sneller kan leren dan de rest?”

Een informatievoorsprong is volgens een Aslander ontzettend waardevol voor een zzp’er. Het is de manier om een duurzame relatie met klanten te onderhouden. “Als zzp’er leer je veel sneller dan mensen in grote, logge, trage organisaties.” Al was het maar omdat je zelf je software mag kiezen en dus gebruik kunt maken van handige programma’s als Evernote en Dropbox. “De hele grap van zzp’er zijn is dat je alles zelf mag weten.”

Banner inspiratiesessies - ZiPconomy - 820x100

Werken zonder geld

Je hoeft je in feite maar twee dingen af te vragen: ben ik de goede mensen aan het helpen en ben ik zelf wel van waarde? Koos Maring van Aragog herkent veel in het verhaal van Aslander. “Als interim manager moet ik anders zijn dan de rest, dat is mijn hele bestaansrecht. Als Martijns verhaal hoor, denk ik: zie je, ik ben nog niet zo gek.”

Sinds een paar jaar werkt Aslander niet meer in opdracht. “Ik heb geen klanten meer en doe alleen nog maar wat ik leuk vind: klooien, prutsen, ontdekken, helpen. Ik ben alleen maar bezig met elke dag de beste versie van mezelf te zijn, een betere informatiepositie te hebben dan de rest en elke dag heel veel mensen zo blij te maken dat ze me smeken of ze me alsjeblieft geld mogen geven. Als je werkt zonder geld, kun je ondernemen zonder risico en zonder angst.”

Gezond gestoord

“Gezond gestoord”, zegt Robbert Boonk van Onderwijsexperts over Aslander. “Ik geloof er erg in het delen van ideeën, dat je er niet vanuit moet gaan dat overal een businessmodel achter zit. Maar ik laat me nog wel betalen, misschien ben ik daar te old school voor.”

“Werken voor geld levert veel stress op”, ziet ook Patricia Hofman van Reflaex Finance and Coaching. “Ook als het niet de drijfveer is, is het een makkelijke valkuil.”

Dat heeft een goede reden. “Onzekerheid zit in onze genen”, verklaart Aslander. We zijn geprogrammeerd om risico uit de weg te gaan. De voorouders die niet risicomijdend waren, kregen immers vaak niet de kans om zich voort te planten. “Maar als je bang bent voor monsters onder je bed, kun je beter wel af en toe checken of ze er nog zitten. Anders zit je voor jan lul op je bed.”

Wil je verdieping aanbrengen, dan kun je ook workshops volgen die voortvloeien uit het thema Social selling. Zie voor meer informatie www.freelanceinspiratiesessies.nl 

(tekst Elise Fikse) 

Een goed ingericht inhuurproces kan naast tijd- en kwaliteitswinst ook forse kostenbesparingen opleveren. Bij strategische personeelsplanning hoort een professioneel ingerichte flexibele schil. Brainnet adviseert organisaties bij het inrichten van hun flexibele schil. Wij ontzorgen organisaties volledig als het gaat om het zoeken en vinden van de juiste professionals, het opstellen en beheren van inhuurcontracten, de facturatie, realtime management informatie, leveranciersmanagement en het minimaliseren van inhuurrisico’s. Wij geloven in transparante samenwerkingsverbanden waarbij talent waarde toevoegt aan ondernemingen. Bekijk alle berichten van Brainnet