Maandelijkse archieven: juni 2014

Ook GVB Amsterdam start marktplaats voor inhuur personeel (interview)

Het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) Amsterdam schaart zich in een groeiende aantal organisaties met een aparte website voor het inhuren van extern personeel. Vandaag lanceert het GVB haar eigen marktplaats.

“We willen iedereen een kans geven om een tijdelijke opdracht te vervullen”

GVB in Amsterdam, verantwoordelijk voor al het openbaar vervoer in en rond Amsterdam, heeft regelmatig behoefte aan tijdelijk externe capaciteit op verschillende niveaus en met deze marktplaats willen ze iedereen, ook zelfstandig professionals, de kans geven in te schrijven op opdrachten.

GVB treedt daarmee in het spoor van een groeiend aantal organisaties dat met het marktplaats principe werkt. We spraken kort met Lonneke Burghart over hoe GVB tegen het inhuren van externen aankijkt en waarom ze met een marktplaats gaan werken.

Waarom gaan jullie met het marktplaats principe werken?
“Wij zijn altijd op zoek naar gemotiveerde mensen die een bijdrage kunnen leveren aan onze doelstellingen. Onze medewerkers, of ze nu vast of tijdelijk zijn, maken het verschil, of het nu gaat om bestuurder, een conducteur, een monteur, een ICT-er, een planner, een adviseur of een directeur. We hebben regelmatig behoefte aan tijdelijke externe inhuur. Bijvoorbeeld omdat er specialistische kennis nodig is of er is een gebrek aan tijdelijke capaciteit.

Om aan kandidaten te komen voor die opdrachten gaan wij nu gebruik maken van een marktplaats. We willen iedereen een kans geven om een tijdelijke opdracht bij GVB te vervullen. (of iedereen een kans geven om zich in te schrijven en in aanmerking te komen voor een tijdelijke opdracht bij GVB). Tijdelijke opdrachten zetten we op die manier zo open en eerlijk in de markt.

Iedereen die aan de inschrijfvoorwaarden voldoen, of je nu een zelfstandige ondernemer bent of een leverancier van specialisten, kan een kandidaat aanbieden voor een tijdelijke opdracht.”

Om hoeveel opdrachten gaat het denk je per jaar. En welk type opdrachten kunnen we verwachten?
Het aantal opdrachten per jaar is meer dan 100. Het zullen voornamelijk specialistische functies zijn op het gebied van Infra, Rail (techniek) maar ook binnen ICT en andere stafafdelingen.

Onder zelfstandigen is nog wel eens gemor dat er zo veel verschillende marktplaatsen zijn. Hebben jullie overwogen om samen te werken met andere marktplaatsen?
Nee dat hebben wij niet overwogen. Wij stellen het ook op prijs als zzp’ers bewust voor een organisatie als GVB kiezen.

Inhuursite geïntegreerd in ‘werkenbij’-site

De website met meer informatie over het werken als externe bij het GVB en de mogelijkheid om je in te schrijven, is onderdeel van de ‘werkenbij’-site van het GVB. De informatie de daar te vinden is, is beknopt maar duidelijk. Het aanmeldproces is eenvoudig en verloopt vlot. Opdrachten zijn – zoals bij veel marktplaatsen – pas te zien wanneer je je hebt aangemeld. Die opdrachten zijn er nu overigens nog niet, maar dat zal wel gaan veranderen. Wanneer je ingeschreven staat, ontvang je nieuwe opdrachten per mial. Het wordt, ook na aanmelding, nog niet helemaal duidelijk of je bij de gunning van een opdracht ook een directe overeenkomst met het GVB sluit of dat het contract via een broker loopt.

Printscreen GVB

 

Zoals gezegd: het GVB is verre van de eerste marktplaats met interim opdrachten. Er zijn momenteel zo’n 60 verschillende online marktplaatsen, digitale inhuurdesks of eigen interim-jobboards van organisaties.
Voor het overzicht: ze zijn allemaal hier te vinden:

overzicht marktplaatsen/inhuurdesks non-profit

overzicht inhuurdesks/jobboard profit organisaties

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , , | Reacties uitgeschakeld voor Ook GVB Amsterdam start marktplaats voor inhuur personeel (interview)

Flex, energie en Uitdagend Opdrachtgeverschap.

8066360_sEen paar weken geleden kwam hier op ZiPconomy, in het kader van Goed Opdrachtgeverschap, de Maslow-piramide aan de orde. Gelukkig. Want flex in het algemeen,  en interimmen in het bijzonder, is toch óók mensenwerk. Mensen worden gedreven door ‘animal spirits’, dus we hebben niet alleen structuren en procedures en systemen nodig, maar ook – of vooral – toegepaste motivatietheorieën. Ongeveer een week later kwam TNO naar buiten met de voorspelling dat de flexschil, die nu met 25% al groot is, nog verder zal groeien naar 30%. De belangrijkste flex-redenen, volgens de opdrachtgevers, nog steeds: piek & ziek en specifieke kennis. Belangrijkste redenen om géén externen in te huren: gevoelige informatie, (geen) band met het bedrijf, inwerktijd, kosten, voldoende interne flex.

A sense of energy

In 2007 schreef de vermaarde HR-professor Lynda Gratton haar fijne boek ‘Hot Spots’ over een van de belangrijkste componenten van succesvolle organisaties: teams energiek en (dus) uit hun comfort zone houden. Hot Spots zijn teams – of zelfs meetings, maar algemener: situaties – waarin mensen samenwerken, zodanig dat ze op basis van hoge intrinsieke motivatie ongekend productief en innovatief zijn. Ik noem ze: energieke teams. Daarvoor zijn onder andere ‘weak ties’ nodig, contact en coöperatie met mensen waarmee het team minder of niet bekend is. Stimulerende of enigszins verontrustende mensen met andere inzichten, ideeën, intenties, initiatieven. Die ‘weak ties’ zorgen voor de broodnodige uitdaging, alertheid en nieuwe of blijvende energie in het team.

Uit prachtig (Duits) onderzoek blijkt hoe enorm belangrijk energie in organisaties is voor de prestaties van die organisaties. In Nederland, zo blijkt uit onderzoek dat Integron in het najaar van 2013 publiceerde, hebben wij hier nog heel veel ruimte om veel energieker te werken; slechts één op de vijf werkenden gedraagt zich, voelt zich bruisend energiek. Het grootste deel van de werkenden, bijna 40%, zit in de comfort zone. (Ook in ander, internationaal vergelijkend onderzoek, o.a. van Gallup (2013, p. 91), scoort Nederland niet goed op bevlogenheid.)

Die externen en de ‘weak ties’ die ze zijn, zijn dus keihard nodig. Veel meer dan de meesten van ons en onze werk- en opdrachtgevers zich realiseren. Maar dit motief staat nog niet in het TNO-rijtje…

In flow

Externen, zelfstandige interim professionals, kunnen (hot) spots dus hot krijgen of houden. Maar dan moeten ze zelf óók lekker in hun energie zitten! Ze moeten flow ervaren: The mental state of operation in which a person performing an activity is fully immersed in a feeling of energized focus, full involvement, and enjoyment in the process of the activity.

schema flowVolgens de ‘uitvinder’ van flow, Mihaly Csikszentmihalyi, één van de grote voortrekkers van de positieve psychologie, is een belangrijke voorwaarde voor flow: een positieve spanning, een creative tension, tussen de vaardigheden (de sterke punten) en de uitdaging.

De grote uitdaging: uitdaging

Elke motivatietheorie komt er impliciet of expliciet op uit: we willen, we moeten steeds weer uitgedaagd worden. Zo zijn wij geprogrammeerd. We hebben altijd behoefte aan een horizon, aan nieuwe horizonten zelfs. Uitdaging, dat is dé grote satisfier! Continue uitdaging impliceert: leren. Je wordt tenslotte uitgedaagd op je sterkte, je pakt het aan, je zoekt, probeert en lost het op, je hebt weer wat geleerd, je krachten groeien, je ontplooit jezelf, je hebt behoefte aan een volgende, andere, nieuwe uitdaging. Je bent in flow, je bruist van de energie, en je groeit! Je presteer je, je innoveert, je stimuleert.

En je houdt de spots van je klant hot.

Als die zich tenminste kwijt van zijn taak: Uitdagend Opdrachtgeverschap.

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags | 2s Reacties

Hoe organiseer je als zelfstandige professional je eigen beoordeling?

12117926_sIn zijn artikel Kun je als zelfstandige nog ontkomen aan beoordelingen? stelt Mark van Assema op deze site een aantal interessante vragen over het beoordelen van zelfstandigen. Van Assema heeft het over het niet kunnen “ontkomen aan beoordelingen”. Maar moet je als zelfstandige juist niet blij zijn met een beoordeling?  Ook wanneer  de inhurende organisatie je niet beoordeelt doe je er goed aan je eigen beoordelingen te organiseren. Reflecteren over je eigen functioneren is de kern van je bestaan als zelfstandige. In dit artikel geef ik een suggestie over hoe je als zelfstandige je beoordeling kunt organiseren en waarom.

Waarom zou ik beoordeeld willen worden?

Van Assema  zegt terecht “Als zelfstandig ondernemer zou je ook niet bang moeten zijn om beoordeeld te worden, het houdt je scherp en stimuleert je ontwikkeling”. Met andere woorden: één van de doelen van beoordelingen is om je prestaties te meten en mogelijk te verbeteren. Doe ik de juiste dingen wel, en doe ik deze goed? Dit is de doelstelling die traditioneel in de HR cyclus verbonden is met het beoordelingsgesprek.

Een ander doel heeft te maken met je persoonlijke ontwikkeling. Wat doe je met je ambities en talenten? Hoe zorg je er voor duurzaam inzetbaar te blijven? Dit is de doelstelling die traditioneel in HR cycli verbonden is met het POP-gesprek, het gesprek over het persoonlijk ontwikkelingsplan.

Een derde belangrijk doel gaat over het plezier in het werk. Hoe zorg ik dat ik het werk leuk blijf vinden? Hoe organiseer ik dat ik mijn hart kan luchten over mijn werk, mijn werkdruk, mijn plezier? Deze functie werd veelal vervuld door het traditionele functioneringsgesprek.

Waarom is de beoordeling door de klant onvoldoende?

Van Assema schrijft dat klanten hun freelancers beoordelen via het contract (verlenging of niet, en hogere tarieven) en beschrijft daarnaast de mogelijkheid van formele beoordelingen via ‘review-tools’

Ik juich zeker klantbeoordelingen toe. M aar de klantenvisie is slechts één beeld, terwijl de zelfstandige deels andere belangen heeft.  Bij klantbeoordelingen is steeds de vraag  waarop beoordeeld wordt. Wat is de gehanteerde meetlat? Ook bij het beoordelen van vast personeel is dit vaak het probleem: ze worden wel beoordeeld, maar volgens wel criterium? Bij het ontbreken van heldere criteria worden leidinggevenden gevoelig voor beoordelingsfouten (HALO, HORN, soepelheidseffect etc etc). Maar waarom zou iemand die inhuurt hier geen last van hebben? Integendeel zou ik zelfs zeggen.

De klantbeoordeling is voor de zelfstandige niet voldoende. Bijvoorbeeld als ik kijk naar de eerste doelstelling van beoordeling, die ik hierboven omschrijf als: “Doe ik de juiste dingen wel, en doe ik deze goed?” Een klant kan daarover deels een goed beeld hebben, maar een klant kan nooit beoordelen of dit wel de activiteiten zijn die je wilde doen, of je niet teveel van hetzelfde doet, of juist te weinig. Of je voldoende geacquireerd hebt etc etc.  Ook heeft de klant slechts een beperkt beeld over je persoonlijke ontwikkeling. De klantbeoordeling kan prima informatie geven over waarin je te kort schiet, of wat je goed doet, maar om nu je ontwikkeling op langere termijn te bespreken met je klant? De belangen van klant en zelfstandige kunnen hierin deels strijdig zijn. Om diezelfde reden is je klant ook minder geschikt om je hart te luchten.

Hoe organiseer ik mijn beoordelingen?

Als zelfstandige stel je je eerst de vraag: Wanneer doe ik mijn werk goed? Wanneer noem ik mezelf nu succesvol? Dat doe je deels per opdracht en dat stem je af met je opdrachtgever. Maar deels gaat het de opdrachtgever niet aan. Vragen als: Hoeveel omzet wil ik halen, uit welke dienstverlening, tegen welke tarieven, hoeveel klanten, wanneer is mijn netwerk goed onderhouden, wat wil bereiken op het gebied van promotie, publiceren, productontwikkeling. Er is meer dan: “U vraagt wij draaien, en dan gaan we achteraf wel kijken of de klant en ik tevreden zijn”.  Mensen met heldere doelen zijn succesvoller dan mensen die wel zullen zien waar ze uitkomen.

Mijn advies is om je te laten bevragen op je doelen door een collega en elkaar te inspireren door elkaars ambities. Leg je doelen vast en doe het een beetje SMART  (lees hoe dat kan en de beperkingen daarvan in dit artikel).

Ook rondom je ontwikkeling doe je dat. Wat zijn de activiteiten waarin ik goed ben en veel plezier aan ontleen? Wanneer zit ik in mijn ‘flow’. Hoe kan ik zorgen dat ik daar meer van krijg. Wat heb ik daarvoor nog nodig. Hoe kan ik daar nog beter in worden. Welke activiteiten gaan mij minder goed af, maar zijn wel noodzakelijk om te blijven doen, en wat kan ik daaraan doen? Welke opleidingen ga ik doen, hoe organiseer is intervisie. De beoordeling van de klant over waar je (minder) goed in bent kan goede input geven.

Maar ook over je plezier in je werk kun je doelen organiseren of rondom het praten over je plezier. Het zijn van zelfstandige kan ook eenzaam zijn als je niet uitkijkt.

Laat je oren wassen door een collega

Uiteindelijk heb je een A4-tje met je belangrijkste doelen op alle drie bovengenoemde doelen om beoordeeld te willen worden: je prestaties, je potentieel en je plezier. Ik adviseer een termijn van een jaar te nemen voor je doelen. Een jaar is lang en prioriteiten kunnen veranderen. Modder niet voort, maar maak je veranderingen expliciet en stel je afspraken schriftelijk bij. Bespreek dit desnoods tussentijds met diezelfde collega.

Na een jaar maak je de balans op. Noteer wat van je doelen terecht is gekomen, denk na over de oorzaken van succes en falen. Organiseer een nieuw gesprek met je collega en laat je bevragen op het (niet) nakomen van je afspraken. Wees alert op elkaars bagatelliseren van de oude afspraken, in de vorm van uitlatingen als: voortschrijdend inzicht, een andere kans gepakt etc. Analyseer de oorzaken en maak nieuwe afspraken voor het nieuwe jaar.

Ik heb goede ervaringen hiermee. Je de oren laten wassen door een collega, die je confronteert met mooie praatjes achteraf. Een goede omzet en juichende klanten is niet genoeg om echt succesvol te zijn en te blijven en het leuk te blijven vinden. Deze gesprekken waren voor mij de meest pijnlijke, maar ook meest inspirerende als ik het vergelijk met de traditionele gesprekken in de HR-cyclus in een hiërarchische setting.

Jan Jacob de Groot is trainer/adviseur en beoordelen en functioneren is één van zijn speerpunten. Hij beheert beoordelingstraining.nl, een omvangrijke website op het gebied van beoordelen en functioneren.

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags | 2s Reacties