"Exploring the future of work & the freelance economy"

Mark’s Plaats. Heeft jobboard Hoofdkraan een lek? Downgrade van MMMM naar MMM.

logo mIn  deze column bespreekt Mark Bassie met enige regelmaat op persoonlijke titel op maandag een website, platform of portal met opdrachten voor zelfstandige professionals (ZP’ers).  Hij eindigt steeds met een beoordeling van inhoud, vorm en opzet met 1 tot 5 M’s. Hij oordeelt hierbij als ZP’er en niet als opdrachtgever.

Als u zelf een site kent die u wilt laten (her)beoordelen, stuur dan een mail naar info@flex-beheer.nl.

Een overzicht van alle eerdere beoordelingen vind je hier:

De beoordeling:

  • M = Geen tijd en geld aan besteden
  • MM = Waarschijnlijk zonde van je tijd en geld
  • MMM = Alleen als je betere alternatieven al hebt bezocht
  • MMMM = Kan zeker resultaat opleveren
  • MMMMM = Hier moet je beginnen met zoeken

Update review Hoofdkraan. Downgrade MMMM naar MMM

De reden voor deze update van mijn oorspronkelijke review op 19 november 2012 is dat net na mijn beoordeling er een en ander is gewijzigd door Hoofdkraan. Over deze wijzigingen wordt sindsdien geklaagd in diverse fora waaronder op de site van ZiPconomy zelf. Hoog tijd om eens zelf te kijken wat er nu precies is veranderd en of dat dan leidt tot een andere uitkomst.

Hoofdkraan heeft nog steeds het uitgangspunt dat de opdrachtgever het belangrijkste is. Deze kan zijn opdrachten gratis posten. De ZP’er kan zich gratis registreren en gratis reageren, maar slechts in beperkte mate en na een wachtperiode (nl 3x per maand en pas na 30 uren). Met een betaald abonnement kan hij vaker en direct reageren.

Als de ZP’er de opdracht krijgt dan moet hij een ‘service-fee’ betalen aan Hoofdkraan van 6% met een minimum van (naar verluidt) € 100 voor een ‘kleine’ opdracht en van € 175 voor een ‘grote’ opdracht. En hier zit een groot deel van de kritiek, namelijk dat Hoofdkraan hiermee teveel opeist van de inkomsten van de ZP’er. Vooral bij kleine opdrachten slokt een dergelijk minimum-bedrag veel van de omzet van de ZP’er op. En aangezien de betaling verplicht via Hoofdkraan verloopt houdt deze het verschuldigde bedrag gewoon in.

Wat ook vervelend is dat de abonnementen direct voor 12 maanden worden afgesloten, je kunt dus niet tussentijds opzeggen.

Naast de goede kanten van dit platform met 25.000 freelancers en ruim 5.000 opdrachtgevers en tientallen opdrachten per week, met zijn discussiefora en veel uitleg en informatie, bekruipt me ook een ander gevoel. Het geheel is erg dichtgetimmerd en hierdoor vaak eenzijdig. En het is ook minder transparant geworden. Zo kan ik bijvoorbeeld de genoemde minimum-tarieven nergens op de site vinden. Er staat te lezen ‘Er is een minimum servicefee welke per opdracht wordt vermeld.’ Duidelijker zou zijn als je meteen kunt lezen hoeveel deze is zonder registreren.

Regels en voorwaarden wel erg stringent.

Een ander voorbeeld staat op het forum. Het blijkt dat nu alle reacties van de ZZP’ers door Hoofdkraan worden bekeken voordat ze worden doorgestuurd naar de opdrachtgever omdat -volgens Hoofdkraan- in de helft van de gevallen er in strijd met de regels van Hoofdkraan wordt gehandeld. Nog los van de vraag of die regels dan misschien te stringent zijn, vind ik het in elk geval niet goed dat ik dit pas na veel zoeken lees. Dit soort veranderingen moeten voor de aangesloten ZP’ers duidelijk zijn.

En ook de algemene voorwaarden zijn dichtgetimmerd. Eenzijdig zoals meestal ook op andere platforms, ook goed vindbaar en leesbaar (als je een beetje gewend bent om dit soort juridische teksten te lezen) maar ook erg dichtgetimmerd. Ik vind een heel document van 10 A4 over hoe de geschillenprocedure eruit ziet als er een probleem ontstaat tussen ZP’er en opdrachtgever. Aan de ene kant transparant, maar wie leest dit nu, zo vraag ik me af. Diezelfde energie kan beter worden gestopt in het tevreden houden van beide partijen, denk ik.  En misschien roept het ‘dichtgetimmerde’ wel de weerstand op die Hoofdkraan ontmoet bij haar gebruikers.

Onaantrekkelijk voor korte opdrachten.

Waarom niet werken met een proefabonnement zodat je er na een paar weken nog vanaf kunt? Waarom niet een regeling maken dat ZP’ers die willen stoppen vanwege de hoge service-fee, dat eenmalig kunnen door het sturen van een mailtje? Daar win je sympathie mee en je behoudt die klanten die je graag wilt hebben, namelijk degenen die vooral grotere opdrachten aanbieden en zoeken.

Maar helaas gaat het hier ook mis. Want bij de openstaande opdrachten valt meteen op dat er nog steeds heel veel kleine opdrachten te vinden zijn tegen tarieven vanaf € 20 p/u. Veel eenmalige opdrachten in de sfeer van een website bouwen, een trouwreportage maken of een aantal comics ontwerpen. Ik zou verwachten dat Hoofdkraan inmiddels ook het beleid heeft om het plaatsen van dit soort kleine opdrachten door opdrachtgevers onaantrekkelijker te maken. Maar daar blijkt niets van. Hier zit een onevenwichtigheid in. Opdrachtgevers mogen ze gratis plaatsen, maar de hoge rekening hiervoor wordt gelegd bij de ZP’er.

Alles overwegende kom ik uit bij een verlaging van mijn beoordeling naar 3M’s. Er hangt een stevig prijskaartje aan de site voor ZP’ers. De gebruiksvriendelijke site is uniek in deze vorm op de Nederlandse markt met geheel eigen en stringente spelregels. Voor zoekers naar grotere opdrachten kan deze site nog steeds interessant zijn, degenen die kleine opdrachten zoeken kunnen deze site beter mijden omdat er goedkopere alternatieven zijn. Maar bekijk eerst een tijdje dit platform gratis en vrijblijvend, voordat je een betaald abonnement afsluit.

NOOT van ZiPredactie:  in oktober 2014 heeft Mark Bassie een herbeoordeling gemaakt van deze website. Hij kwam toen op een MMMM beoordeling. Zie ‘Hoofdkraan heeft het lek boven‘  

mr. Mark Bassie (Breda 1960) is sinds 1994 werkzaam als Zelfstandige Interim Professional. Was vroeger als interim-manager en trainer werkzaam. Heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd -onder het label Flex-Beheer- in flexibilisering van organisaties en professionalisering van externe inhuur. Onafhankelijk en deskundig in inhuurplatforms, Marktplaatsen, ZZP-community's en Vendor Managementsystemen. Mark combineert hierbij zijn HRM-deskundigheid met bedrijfsvoerings-expertise en verander- en projectmanagement. Auteur van het handboek 'Scoren op inhuurmarktplaatsen!' van FNV Zelfstandigen (2012). Onderzoeker/co-auteur van diverse Nederlands/Belgische onderzoeksrapporten o.a. over Recruitment Process Outsourcing (RPO) (2016), over Vendor Management Systemen (VMS) (2017) en over Managed Service Providers (MSP) (2018). Zie Flex-Beheer.nl voor de downloadpagina's. Bekijk alle berichten van Mark Bassie

6 reacties op dit bericht

  1. Overwoog een abonnement op Hoofdkraan, vanwege een aantal interessante opdrachten. Toen ik de algemene voorwaarden doorlas, kwam ik erachter dat dit geen platform is voor een serieuze ondernemer.

    De algemene voorwaarden zijn streng en de vergoedingen fors. Toch weten ze het nog bonter te maken:

    * Overdragen intellectueel eigendom. (artikel 5.6)
    * Stel dat je een opdrachtje voor een opdrachtgever doet via hoofdkraan. Dan dien je nog minimaal
    3 jaar de facturen via hoofdkraan te laten lopen. (artikel 6.3)
    * Inzage in administratie bij vermoeden van onregelmatigheden. (artikel 6.8)

    Lees de voorwaarden op http://www.hoofdkraan.nl/algemene-voorwaarden en oordeel zelf.

  2. Ik heb nu bijna drie jaar met deze club gewerkt, duur abonnement gehad (loopt pas af in oktober, eerder kan niet), nauwelijks opdrachten, kwalitatief slechte en onprofessionele opdrachtgevers, en vooral oeverloze discussies over gebrek aan transparantie en schandalige ‘service fees’. Het enige dat echt heel transparant is: Hoofdkraan zit er niet voor de freelancers, maar eerst voor zichzelf en dan voor de opdrachtgever. Het geheel is goed opgetuigd, maar onwelgevallige reacties worden domweg geblokt. Daarover discussiëren kan per mail, maar Hoofdkraan gaat nooit in op argumenten en geeft alleen steeds herhaling van eigen meningen. Echt zonde van het geld, omdat de kwaliteit van de (kortlopende) opdrachten om te huilen is. Opzeggen kan alleen per jaar en je zit aan alle kanten vast. Ik zeg: zeker niet doen.

  3. Reageerde zojuist op een opdracht van maximaal 300 euro. Staat er een servicefee van 145 euro bij, dat is omgerekend 48% bemiddelingskosten. Schandelijk!

    Heb daarop hoofdkraan gebeld en aangegeven dat dit te gek voor woorden is. Nadat de telefonist zijn standaard verhaal had afgedraaid, hij had het blijkbaar vaker gedaan, gaf ik wederom aan dat het bedrag nergens op slaat. De telefonist kwam toen met het verhaal dat dit een bedrag is om een match voor langere tijd te maken. Ze verwachten dat hier meer opdrachten uit voortkomen.

    Pardon? De opdrachtgever heeft een beperkt budget en spreekt nergens over vervolgopdrachten. Hoofdkraan vermeld op zijn eigen website dat de kosten voor communicatie / website / betalingsverkeer / werven opdrachten is. Ik lees nergens dat dit een vergoeding is voor matchen voor langere tijd.

    Ik kan niet anders concluderen dat de mensen achter Hoofdkraan zakkenvullers zijn.

    • @P.M. Rol: sterker nog, ik reageerde op een logo-ontwerpklus voor iemand met een budget van 150 euro, waarvan 145 euro naar Hoofdkraan moet. En straks ook nog 6% van mijn 150 euro. Op mijn geirriteerde mail dat ik voor 5 euro word uitgeknepen werd geantwoord dat deze opdrachtgever wellicht meerdere klussen had. Op mijn reactie dat wel meer opdrachtgevers dat beloven om de offerte te drukken, kwam deze:
      “100% zeker weten we dit natuurlijk nooit, maar deze opdrachtgever had een andere vaste designer die alle opdrachten voor het bedrijf volbracht. Die is nu weg gegaan en hij zoekt een vervang(st)er. Daarom denk ik dat in dit geval er zeker andere opdrachten zullen volgen. Mocht je dit risico toch niet willen nemen dan zou ik deze opdracht laten gaan. Reageren zou natuurlijk altijd kunnen, en wanneer de opdrachtgever dan contact met je op zoekt kan je altijd nog aangeven dat je de opdracht alleen voor 150 euro aanneemt als hij de garantie kan geven dat je, bij een goede samenwerking, meerdere opdrachten krijgt.”
      Duh!

      Wanneer ik in een offerte een prijs noem en apart vermeld “ex 145 euro fee voor Hoofdkraan”, wordt mijn reactie verwijderd. Want het noemen van deze fee zou de opdrachtgever kunnen afschrikken, legt de mail uit. Ik moest het zien als wervingskosten voor eigen rekening en optellen bij mijn offerte.
      Ik vind dat opdrachtgevers vals voorgespiegeld worden. Hoofdkraan is in géén geval daar voor de ZZP’er.

      Iemand sprak van goedkopere alternatieven voor freelance sites, welke???

      Bedankt alvast daarvoor.

      • @C. Provaas: Vwb alternatieven kijk eens naar de hier (http://www.zipconomy.nl/ziporganisaties/reviews-van-jobboards-op-een-rij/) al behandelde 30 alternatieven, daar zitten alle grote en bekende sites en platformen wel tussen. In totaal zijn er vele honderden van dit soort sites in Nederland. Je zult dus moeten kiezen welke te volgen aan de hand van wat jij zoekt.
        2 tips:
        A: Overweeg een (betaald) abonnement op Tenderplace, Dan krijg je een overzicht van al dit soort sites en kan je makkelijk een selectie maken welke voor jou interessant zijn. Ook publiceren ze steeds vaker de individuele opdrachten op al dit soort sites.
        B: Kijk of je niet op andere manieren aan opdrachten kan komen. Je eigen netwerk, jezelf profileren met jouw expertise etc. Dat voorkomt dat je met honderden concullega’s op dezelfde opdracht reageert.
        Veel succes!

  4. Zojuist vandaag opgelicht door een opdrachtgever via Hoofdkraan.nl. Opdracht van 855 euro. Heb er inmiddels 500 euro aan investering in zitten. Service-fee bedraagt 145 euro. Opdrachtgever had er geen zin meer in.

    Onzin platform, écht. Zelfs de service-fees van Hoofdkraan zijn belachelijk. Odesk.com bijv. hanteert een veel lager tarief en is 1000% transparanter. Mijn conclusie is: Hoofdkraan.nl zitten er voor zichzelf en zijn oplichters die altijd aan kant van opdrachtgever staan: Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt, is hier van toepassing.

    Een opgelichte freelance programmeur.