SLUIT MENU

Drie kansen voor online platformen in de flexbranche

Vraag- en aanbodplatformen zijn booming. Ook in de flexbranche zijn er genoeg disruptors die de markt bestormen. Hoe spring je nu op die rijdende trein? En moet je dat eigenlijk wel willen? Platformexpert Wout Withagen geeft je een reality check én drie kansen voor online platformen in de flexbranche op een presenteerblaadje.

Online platformen – digitale marktplaatsen waar vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht – zijn razend populair. Ook in de flexbranche. Met name op het gebied van werk waar weinig inwerktijd voor nodig is, zie je op dit moment al dat opdrachtgevers en opdrachtnemers steeds vaker direct online aan elkaar gematcht worden. Snel, slim en transparant. Een intercedent komt hier niet meer aan te pas. Als een concept aanslaat, schaalt een platform als een malle. De potentie kán enorm zijn.

Eerst de reality check

Nu denk je misschien: oké, let’s go! Realiseer je dan dat een online platform nooit een doel op zich is. Een platform is niet de oplossing voor alles, en het werkt alleen als je waarde toevoegt voor zowel de vraag- als aanbodkant. Daarnaast werkt de platformbusiness heel anders dan wat je uit de offline wereld gewend bent. Het is misschien hetzelfde spel, maar de spelregels zijn online totaal anders. In mijn volgende artikel voor ZiPconomy lees je meer over de belangrijkste valkuilen voor platformen in de flexbranche.

Je ontmoedigen is het laatste dat ik wil, maar een goede reality check is wel op zijn plaats. Dus overweeg je om een online platform te beginnen? Bekijk jezelf in de spiegel en vraag je eerst af of het past bij wat je wil bereiken. In een eerder blog beschreef ik hoe je de reality check aanpakt.

Drie kansen

Kom je door de reality check en overweeg je een online platform? Als je het mij vraagt zijn er dan drie kansen voor de flex- en uitzendbranche.

1.Kies je niche. Een niche kan zijn: een specifieke markt. Een goed voorbeeld hiervan is Fring. Dit platform richt zich op vraag en aanbod van freelancers voor digital agencies en op beschikbaarheid. Het helpt opdrachtgevers hun flexpool te voorspellen, en dat is precies waar zij in deze branche behoefte aan hebben; het plannen en managen van sprints en langer lopende projecten. En het voordeel voor de aangesloten freelancers is dat ze via Fring een relatie opbouwen met opdrachtgevers. Het maken van de juiste match staat centraal, en er is een win-win voor zowel de vraag- als de aanbodkant van het platform. En omdat Fring hiermee slim inspeelt op een behoefte in een heel specifieke markt, loopt het als een trein.

Een niche kan ook zijn: het type klussen dat je aanbiedt. YoungOnes is er alleen voor kortdurende, incidentele dagklussen. Het gaat vaak om werk dat weinig inwerken vereist, en is daardoor met name in trek bij studenten (de gemiddelde leeftijd is 22 jaar). En ook dat werkt: YoungOnes was één van de eerste platformen die deze handschoen oppakte.

Kortom: het kiezen voor een niche biedt kansen. Het maakt je uniek, en je kunt waarde toevoegen. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat je eerst weet of iemand wel op jouw idee zit te wachten. Dus: begin altijd met goed marktonderzoek en probeer je idee zo simpel en snel mogelijk te valideren/toetsen bij gebruikers.

2.Van functieomschrijvingen en vacatures naar klussen. Vooral in de uitzendbranche is het werven met uitgebreide vacatures nog aan de orde van de dag. Maar vooral voor jongeren is dit steeds vaker een no go. Zij kiezen meer en meer voor vrijheid. Ze werken het liefst aan losse klussen en projecten met een duidelijke kop en staart. Daar waar zij hun expertise en skills optimaal kunnen benutten. Vacatures invullen wordt lastiger, het invullen van klussen gaat des te makkelijker. Hierover stond al eerder een interessant artikel op dit platform.

Wat mij betreft ligt in het werven op basis van opdrachten de toekomst.

Wat mij betreft ligt in het werven op basis van opdrachten de toekomst. Het online platform Fiverr werkt al zo. Ook het Nederlandse GetJobsDone richt zich volledig op afgekaderde klussen.

Hier ligt potentie. Desondanks is er nog geen enkel platform in Nederland dat zich op deze manier richt op gespecialiseerd, hooggeschoold werk, zoals bijvoorbeeld Fiverr dat al wél doet.

3.Koppel je platform en verdienmodel aan de conjunctuur. Hoe ziet de markt eruit waar je instapt? Vanuit werk- en opdrachtgevers gezien is in de huidige markt veel vraag, en weinig aanbod. Als je dat gat kunt dichten met je platform, dan heb je een jackpot. Qua verdienmodel kies je voor betaling per transactie, of een abonnementsmodel waarmee opdrachtgevers voor een bepaalde periode toegang hebben.

Keerzijde van deze invalshoek is dat de markt ook weer omkeert. Hoe flexibel kun jij dan zijn? Als je alles nu inricht op veel vraag bij opdrachtgevers en weinig aanbod van arbeidskrachten, val je om als het tij keert. Zorg voor een model dat ook stand houdt als de markt draait. Temper – platform voor flexkrachten in de horeca – deed dat super goed tijdens de lockdowns. Ze waren vooral sterk in de horeca, daar was vóór de lockdowns een enorme krapte. Die focus gooiden ze overboord door zich ook op klussen in retail en logistiek te richten. En hoppa: ze bléven relevant. Credo is dus: zorg dat je wendbaar bent, flexibel. Zorg dat je de digitale infrastructuur ‘ownt’, de knowledge in huis hebt zodat je kunt switchen als dat nodig is.

Conclusie

Er ligt nog een wereld aan kansen open voor online platformen in de flex- en uitzendbranche. Dat betekent niet dat alles werkt, of dat je wat je offline al deed simpelweg kunt vertalen naar online. De potentie en het succes van een online platform zitten ‘m erin dat je slim inspringt op de behoeften van zowel vrager als aanbieder. En dat je waarde toevoegt, en blijft toevoegen. Dan zou je, met de drie genoemde insteken, zo maar eens een plan voor een succesvolle online marktplaats in handen kunnen hebben.

Wout Withagen is directeur van Freshheads. Samen met Joost Gielen, founder van Werkspot.nl schreef hij het boek ‘Bouw een succesvolle online marktplaats’, dat vorig jaar verscheen.

Wout is auteur van 'Bouw een succesvolle online marktplaats', hét handboek voor iedereen die een succesvolle online marktplaats wil ontwikkelen. Hij schreef dit boek op basis van ruim 15 jaar ervaring met het ontwikkelen van digitale platformen, en brengt hierin alle eigen successen en mislukkelingen samen, evenals de beste lessen van winnaars in de markt. Naast auteur is Wout directeur mede-eigenaar van Freshheads, een bureau dat digitaliseert en innoveert samen met klanten. Vanuit Freshheads is Wout o.a. betrokken bij de ontwikkeling van YoungOnes, het flexplatform van YoungCapital, en bouwt hij mee aan het Wiertz van de toekomst. Digitale platformen moeten volgens Wout écht iets toevoegen en een organisatie helpen om impact te maken. Daar denkt hij graag met organisaties over mee. Bekijk alle berichten van Wout Withagen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *