Aanvallûûûûhhhh!!!!! ZZP’ers op de bres.

In mijn vorige twee blogs ( De overheid maakt misbruik van ZZP’ers  en ZZP’ers zijn GeldGrabbelaars! Of toch niet? heb ik de knuppel in het hoenderhok willen gooien. Overheden maken misbruik van zzp’ers en zzp’ers verdienen bij lange na niet zo goed als ambtenaren denken. Leidt dat nog tot een conclusie?

Overheden: waardeer de zzp’er en denk na…

Gegeven dat het inhuren van externen regel is geworden ligt het in de rede dat zij nadenken over voor- en nadelen. Nadelen, daar praten ze al veel over maar hieronder suggereer ik wat voordelen.

  • Waardeer zzp’ers om hun enthousiasme, werklust en vooral hun moed om een onzeker leven aan te gaan.
  • Waardeer dat ze direct beschikbaar zijn omdat ze bereid zijn zonder inkomen thuis te zitten. En wees bereid dat te vergoeden.
  • Waardeer dan zzp’ers expertise brengen die moeilijk te krijgen kan zijn en vooral dat zij onafhankelijk, dus zakelijk, hun opdracht vervullen in uw organisatie. Dat zij de waarheid kunnen zeggen zonder zich zorgen te maken over hun eerstvolgende functioneringsgesprek.
  • Let ook op de belangen van deze zzp’ers. Een degelijk gemiddeld inkomen en waardering voor het werk. Zorg dat deze beroepsgroep kan wonen en eten zodat u er morgen ook nog gebruik van kunt maken. Noot: ik ken veel zzp’ers die het beu zijn en het gemak van een vaste baan prefereren.
  • En vooral: denk na over het begrip “duur” in relatie tot de kosten van ambtenaren en de voordelen van een zzp’er.
  • Denk na over het nut van zzp’ers en ontwikkel een degelijke strategie waarmee een flexibele organisatie kan worden geschapen waar kwaliteit en expertise een goede plek krijgt. Zie ook “Flexibilisering van gemeenten loont. Nu nog vertalen naar een inhuurstrategie”.

Stel je eens voor dat er geen zzp’ers zijn. Dat je expertise niet kunt inhuren en dat je almaar vacatures moet vervullen (al dan niet voor bepaalde tijd), waardoor je niet morgen een expert in huis hebt. Hoe gaat het dan met de kwaliteit van het werk van overheden? Is het niet zo dat de overheid dan in een snel tempo achterloopt bij het bedrijfsleven?

ZZP’ers: niet in de slachtoffer rol, maar in de aanval!

Het lijkt erop dat zzp’ers het negatieve beeld dat leeft bij overheden accepteren. Je moet immers goed naar je klant luisteren toch? De klant heeft gelijk toch? Je moet klantgericht zijn toch? En dat is ten dele waar. Maar een goed bedrijf besteed veel aandacht aan de waardebeleving van haar product bij haar klanten. Vertelt haar klanten waarom zij blij moeten zijn met het product. Verkopen noemen we dat. “Kost een beetje, wast een boel”. En wij doen dat te weinig. We zitten bedremmeld in een hoekje te wachten op een koekje.

In plaats daarvan moeten we als groepering naar buiten stormen en onze klanten uitbundig laten weten waarom zij blij moeten zijn met ons. En dat het afgelopen moet zijn met bezuinigen ten koste van zzp’ers en daarmee ten koste van de kwaliteit van hun eigen output!

We moeten overheden beter uitleggen hoe kosten en inkomen zich relateren tot die van ambtenaren. Hoe wij passen in een gedegen strategie voor flexibilisering en expertise. Waarom overheden blij moeten zijn met ons … waarom zij met gebak, koffie, feestmuts en roltoeter bij de voordeur moeten staan als we binnen komen.

Dus … de bal ligt bij de zzp’ers. Aanvallûûûûhhhh!

ZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger

4 reacties op dit bericht

  1. Wat ongenuanceerd maar helemaal juist. Interim-managers moeten hun meerwaarde “verkopen” en meer doen aan certificering van hun eigen kennis en vaardigheden. Immers, advocaten en accountants doen dat ook zodat klanten hun meerwaarde kunnen beoordelen. Dat moeten wij ook doen. En we moeten onze certificering vervolgens enthousiast verkopen aan onze klanten zodat zij een gevoel van waarde ontwikkelen.

    Het Instituut voor Interim-Managers doet dat, het IM-register ook. Voor andere beroepsgroepen moet dat er ook komen, waarbij het belangrijk is dat het een bijzondere certificering is die alleen op zzp-ers van toepassing is. Maar tevens moeten de certificerende instellingen actief aan marketing doen zodat opdrachtgevers de certificering kennen en waarderen. Immers, wat is de waarde van een certificering als je opdrachtgever er nog nooit van heeft gehoord? Dat levert geen meerwaarde.

    Kijk maar op http://www.instim.org voor een voorbeeld (eigen parochie, maar toch …)

  2. Goed artikel
    Het geeft aan dat we in feite goedkoper zijn dan ambtenaren en dat dat eigenlijk niet kan omdat wij moeten reserveren voor de toekomstige onzekere tijden.
    Tevens denk ik dat de overheid niet kan zonder flexibele inzetbaarheid en externe expertise.
    Ik mis concreet hoe we moeten aanvallen
    Zijn er suggesties? Of komt dit in een volgend artikel?

    • Het is mijn bedoeling met deze artikelen om een discussie op te roepen. Er zijn goede initiatieven maar zzp-ers lijken daar nauwelijks warm voor te worden. Opdracht-jagers zonder lange termijn visie. En daarmee leggen we ons lot in handen van opdrachtgevers en bureaus. En worden we meer en meer uitzendkrachten (met bijbehorende honger-tarieven).

      Dus kom op! Wat zouden we moeten doen? Wie komt met een initiatief? Ideeën?