"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Wat verwacht de jonge professional van zijn werk- en opdrachtgever?

De millennials en GeneratieZ zijn gevoelig voor de bedrijfscultuur en hebben een sterke drang zich te ontwikkelen. ZiPconomy in gesprek met twee HRM-trainees bij Reijn, jonge professionals die van hun werkgever/opdrachtgever verwachten dat die hen faciliteert in het waarmaken van hun ambities.

“’Het is niet mijn ambitie om een hele werkweek administratieve taken te verrichten”, zegt Iris Nouwen, 22 jaar (Generatie Z). Als nieuwe trainee HRM-consultant bij Reijn is zij sinds een paar dagen aan de slag bij haar eerste opdrachtgever.

Iris is een van de auteurs van de whitepaper Een frisse blik op werkgeverschap (zie kader). Daarin stelt zij dat ‘jong talent op de arbeidsmarkt een sterke drang heeft zich te ontwikkelen’. En dat is volgens haar belangrijker dan ooit. “De maatschappelijke en technologische veranderingen komen in rap tempo op ons af. Dat betekent dat je snel moet kunnen schakelen. Dus zijn nieuwsgierigheid, aanpassings- en probleemoplossend vermogen belangrijke kwaliteiten die je nodig hebt om wendbaar en veerkrachtig te zijn in een veranderde werkomgeving.”

Maar het is niet alleen noodzakelijk, de behoefte om te willen blijven leren is volgens Iris ook intrinsiek. “Ik ben leergierig en kijk kritisch naar mijzelf. Ik wil namelijk ook echt impact hebben en iets bereiken. En dat hoor ik ook van anderen in mijn omgeving. De jongere generatie heeft duidelijke doelen voor ogen is heel resultaatgericht. Ja, wij zijn heel ambitieus.”

Opdrachtgever moet faciliteren

En Iris verwacht dan ook dat een werkgever/opdrachtgever haar hierin faciliteert. “Natuurlijk ligt bij een opdrachtgever de focus in eerste instantie op het eigen personeel, maar ik vind het wel belangrijk dat een opdrachtgever de ruimte en vrijheid biedt om verschillende taken te kunnen doen waar ik van kan leren. Ook verwacht ik wel dat een opdrachtgever hierin wil meedenken.”

Ik kan braaf binnen de kaders blijven werken, maar ik kijk graag verder dan dat. – Iris Nouwen –

Ze beseft echter heel goed dat de verantwoordelijkheid voor een leven lang leren bij haarzelf ligt. “Ik moet zelf de regie nemen in mijn ontwikkeling. Ik kan braaf binnen de kaders blijven werken, maar ik kijk graag verder dan dat. Ik moet zelf initiatief nemen, kansen creëren en die pakken, ervoor zorgen dat ik doorgroei. Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn loopbaan.”

Reijn professional

Dat Iris ervoor heeft gekozen als trainee bij Reijn aan de slag te gaan, heeft meerdere redenen. “Ik ben net afgestudeerd (HRM, Avans Hogeschool in Den Bosch (red.)) en ik ben nog lang niet klaar met leren, maar wil dat wel in het werkveld doen. Door bij verschillende opdrachtgevers over de vloer te komen kan ik zelf ontdekken wat ik leuk vind.” Leren doe je ook het best op de werkvloer, meent Iris, die het uit de HR-theorie 70:20:10-principe aanhaalt; 10% is voorbehouden aan formeel leren (cursussen en trainingen), 20% van alle nieuwe kennis doe je op door te leren van anderen en het grootste gedeelte (70%) leer je op je werk, door nieuwe dingen te doen.

Daarnaast is de begeleiding vanuit Reijn voor haar belangrijk. ‘Elke vrijdag komen alle trainees naar Helmond voor trainingen, dat varieert van een AFAS-softwaretraining, persoonlijke coaching, intervisie tot het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden.”

Gevoelig voor cultuur

Voor Bjorn Donders, eveneens trainee HRM-consultant bij Reijn, en met zijn 22 jaar ook behorend tot de Generatie Z, is de bedrijfscultuur belangrijk bij zijn keuze voor een werkgever. “Tijdens mijn studie hield ik de vacatures bij Driessen Groep al goed in de gaten. Ik heb tijdens mijn stage gemerkt dat hier echt een samen-gevoel heerst; samen successen vieren en elkaar helpen. En het is een familiebedrijf met een Brabantse bourgondische sfeer. Ik ben gevoelig voor de bedrijfscultuur.”


Iris Nouwen en Bjorn Donders maken deel uit van de 10e lichting hrm-trainees bij Reijn. Zij hebben hun kijk op goed werk- en opdrachtgeverschap gedeeld in de whitepaper Een frisse blik op werkgeverschap, dat kosteloos is aan te vragen via de site van Reijn.


Transparant en authentiek?

In de whitepaper Een frisse blik op werkgeverschap gaat Bjorn dan ook vooral in op de bedrijfscultuur en hoe die voor jonge professionals aantrekkelijk gemaakt kan worden. In een steeds krappere arbeidsmarkt is binding van jonge professionals belangrijker dan ooit. Als organisatie moet je zorgen voor een affective commitment – een emotionele band die een medewerker heeft met een organisatie die ervoor zorgt dat hij of zij graag bij de organisatie wil werken. Dat is sterk afhankelijk van de bedrijfscultuur. En natuurlijk heeft iedereen de mond vol van transparantie en claimt elke organisatie authentiek te zijn, maar dat echt in de praktijk brengen is een ander verhaal, weet Bjorn. Hij heeft als stageopdracht onderzoek gedaan naar de wensen en behoeften van invalleerkrachten. “Daarbij merkte ik hoe belangrijk en bijzonder zij het vinden om gehoord te worden.” Dat is blijkbaar niet vanzelfsprekend. En daar moet dan ook nog wel iets mee gedaan worden. “Je mag hopen dat zo’n onderzoek niet in de la belandt en dat organisaties zich nu wel echt bewust zijn van de noodzaak om jonge professionals te binden en boeien.”

‘Iets meenemen uit opdracht’

Ook Bjorn staat op het punt om via Reijn bij zijn eerste opdrachtgever aan de slag te gaan. En net als Iris stelt Bjorn dat de jongere generatie heel veeleisend voor zichzelf is en van zijn werkgever/opdrachtgever verwacht dat die hem hierin faciliteert. “Je wilt niet stilstaan, maar wil nieuwe dingen leren. Ik weet dat ik mij moet blijven ontwikkelen, qua kennis, (persoonlijke) vaardigheden, competenties – en verwacht dan ook van een organisatie dat die hiervoor mogelijkheden biedt.”

En net als Iris realiseert Bjorn zich dat er een verschil is tussen een werknemer en een externe professional. “Een werknemer maakt onderdeel uit van de organisatie, die heeft een andere rol dan een gedetacheerde. Maar ook voor een gedetacheerde is het fijn als er een klik is en hij zich thuis voelt in een organisatie. En ook als gedetacheerde wil je leren, iets meenemen uit de opdracht.” Misschien wel juist als externe professional. “De jonge zzp’er weet heel ook goed wat hij wil en kiest bewust voor een vak en weet dat hij moet blijven leren en zich moet blijven ontwikkelen. Die wil – net als ik – ervaring opdoen en graag ergens heel erg goed in zijn.”

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *