"Exploring the future of work & the freelance economy"

Nieuwe diensten, acquisitie en creatieve oplossingen: dit doen slimme zzp’ers in coronatijd

Zo’n 65 procent van de zelfstandige professionals in de zakelijke dienstverlening, moeten hun tijd momenteel anders indelen. “Blijf aan het werk, dat levert energie op.”

Zo’n 35 procent van alle zelfstandig professionals (zp’ers) kan tijdens de coronacrisis doorwerken zoals ze gewend zijn, blijkt uit een peiling van ZiPconomy. De rest van de zp’ers moet op een andere manier aan de slag.

ZiPconomy hield een enquête onder 700 zelfstandig professionals die diensten (‘persoonlijk arbeid’) leveren aan opdrachtgevers in het bedrijfsleven, (semi)overheid of non-profits. Ongeveer 40% van alle zzp’ers valt in deze groep. Deze specifieke groep zzp’ers heeft gemiddeld een hogere opleiding en de tarieven en inkomens liggen duidelijk boven het gemiddelde van alle zzp’ers. Maar ook in deze groep zitten kwetsbare zelfstandigen, denk bijvoorbeeld aan ondernemers in de creatieve sector.

Anders werken

Uit de peiling blijkt dat 40% van de zp’ers die anders moeten werken, zijn opdracht op een andere manier voortzet. Denk bijvoorbeeld aan één-op-één-coaching in plaats van groepstraining of werken vanuit huis. “Ik doe nog wat creatiefs thuis met kinderen van particuliere klanten , dat kan nog net”, vertelt één van de ondervraagde professoinals.

Respondenten konden meerdere antwoorden invullen. Iets meer dan 20% ontwikkelt (ook) nieuwe diensten, zo’n 10% volgt (daarnaast) een opleiding en nog eens een vijfde gaat (ook) aan de slag met achterstallig onderhoud aan zijn bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de website bijwerken.

Er zijn zp’ers die nu boeken schrijven, online sessies organiseren en professionals die andere opdrachten zoeken. Een enkeling verlaagt de tarieven en neemt opdrachten aan onder zijn niveau.

Tijd voor zorg

Er zijn ook respondenten die extra tijd gebruiken voor mantelzorg, vrijwilligerswerk of zorg voor de kinderen. Ongeveer 10% van de zp’ers met minder opdrachten gebruikt zijn tijd op deze manier.

Tot slot zijn er zp’ers die een tijdje vrij nemen, maar lang niet iedereen kan zich die luxe veroorloven. “Ik moet in de kosten snijden”, vertelt een van de professionals. “Mijn eigen huis opzeggen, bij mijn vriendin intrekken en steun aanvragen bij de overheid.”


Hoe vraag je steun?
Nederlandse zzp’ers die in de problemen komen door de corona-crisis, kunnen geld krijgen van de overheid. De staat vult hun inkomen aan tot het sociaal minimum. Lees hier meer over de Tijdelijke noodregeling voor zelfstandige ondernemers (TOZO).

Daarnaast kunnen zzp’ers uitstel van betaling krijgen bij de Belastingdienst en een lening voor bedrijfskapitaal aanvragen bij de gemeente. Verder is er de TOGS-regeling (Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren): een subsidie van maximaal 4000 euro voor bedrijven die rechtstreeks worden getroffen door kabinetsmaatregelen in de strijd tegen het coronavirus.


Alternatieve acquisitie

Een deel van de zp’ers ziet het somber in. “Waar het kan, voer ik werkzaamheden remote uit”, vertelt een respondent. “Maar als bedrijven echt dicht gaan, kan ik niet meer werken. Ik verwacht dat ik nog twee weken werk heb. Als ik daarna iets wil verdienen, moet ik iets heel anders verzinnen waarvoor ik de acquisitie en uitvoering vanuit huis kan doen.”

Voor sommigen lijkt klanten werven nu ‘zinloos’, schrijven zij.

Tips om die extra tijd nuttig te gebruiken

Blijf toch doorgaan met werven, tipt Lars Evers van online platform Jellow. “Accepteer die tien keer ‘nee’, uiteindelijk krijg je echt een ‘ja’”, zegt hij. Jellow analyseerde vorige week online zoekopdrachten en daaruit blijkt inderdaad dat opdrachtgevers minder vaak op zoek zijn naar freelancers. “Wie zien een daling van 40% op significante zoektermen. Daarnaast worden veel opdrachten uitgesteld, dat is gewoon de realiteit.”

Pas je planning aan

Wat je als zzp’er nu het best kunt doen, verschilt echt per persoon. “De één heeft nu eenmaal meer financiële ruimte dan de ander”, zegt Evers. “Het is in ieder geval slim om goed zichtbaar te blijven. Ga aan de slag met je online profiel, schrijf blogs en verbeter je netwerk.”

Bij Jellow wordt nog steeds heel hard gewerkt, vertelt de directeur. “We hebben de planning aangepast. Onze marketingcampagnes zijn bijvoorbeeld minder gericht op nieuwe aanmeldingen en meer op zichtbaarheid van het merk. Zodat als de markt weer aantrekt, mensen ons weten te vinden.”

‘Niet de hele wereld ligt stil’

Hij tipt zzp’ers om contact te zoeken met oud-opdrachtgevers en -werkgevers. “Bedrijven zijn geneigd freelancers in te huren die ze kennen. Verbeter dus je relatie, daaruit kunnen nieuwe kansen ontstaan. Dit is bijvoorbeeld ook een goed moment om referenties te vragen.”

Kijk ook eens goed naar je online cv of Linkedin-profiel, zegt Evers. “Komt je specialisme naar voren? Kun je remote werken? Het zijn kleine dingen die net het verschil kunnen maken”, vertelt hij. “Het is preken voor eigen parochie, maar ik zeg het toch: meld je aan op online platformen. Nu levert dat misschien niet meteen werk op, maar als je weer aantrekt sta jij vooraan. Bovendien komen er nog steeds nieuwe opdrachten online, maar je moet snel reageren.”

Wees innovatief, tipt Evers. “Denk na over waar nog wel vraag is. Niet de hele wereld zit stil, ecommerce viert bijvoorbeeld hoogtij dagen. Wie weet kun jij daar wel toegevoegde waarde leveren.”

‘Werken levert energie op’

Tarieven verlagen, opdrachten onder je niveau uitvoeren: is dat nou verstandig? Evers: “Er zullen vast mensen zijn die zeggen dat je de markt verpest, maar als jij de omzet nodig hebt dan zal ik het je niet afraden. Sowieso is het prettig om aan het werk te blijven, dat levert energie op.”

Hij ziet bijvoorbeeld ook zp’ers werken voor het goede doel. “Toegevoegde waarde leveren, daar heeft iedereen iets aan”, vindt hij. “Ik ken ook freelancers die al jaren een idee hebben voor een online initiatief. Dit kan weleens het moment zijn om een businessplan te schrijven of een prototype te bouwen.”

Hij hoopt dat opdrachtgevers hun freelancers niet vergeten. “Houd contact met je zzp’ers. Nu moet je opdrachten uitstellen, maar straks heb je je freelancers weer hard nodig in je team. Vergeet ze dus niet en help waar je kunt. Ben er voor elkaar, in goede en slechte tijden.”

Meer tips? Lees ook 8 coronacrisis-tips voor Zelfstandig Professionals