Zzp organisaties overwegend positief over steunpakket kabinet Geplaatst 18 maart 2020 door ZiPredactie Verschillende belangenorganisaties voor zelfstandigen hebben positief gereageerd op de steunmaatregelen die het kabinet gisteren heeft gepresenteerd. “Dit noodpakket is het begin van het herstel van vertrouwen in deze economische bizarre tijden, laten we het met beide handen in een hoog tempo aangrijpen. Nu is het tijd om met z’n allen achter het kabinet te staan en samen de maatregelen uit te voeren” vindt Hans Biesheuvel van ONL voor Ondernemers. Het kabinet kondigde gisteren een pakket aan maatregelen aan voor ondernemers, waaronder zelfstandigen zonder personeel. De bijstandsregeling voor zzp’ers wordt verruimd voor hen die plots zonder inkomen komen te zitten. Het wordt een gift en er vindt, anders dan bij de huidige BBZ, geen toets plaats op het vermogen of het inkomen van een partner. Daarnaast kan uitstel voor belasting worden aangevraagd, dit om mogelijke liquiditeitsproblemen te voorkomen. Lees meer: Overzicht noodmaatregelen zzp’ers. “We zijn heel blij met de aangekondigde maatregelen” zegt Marjan van Noort, manager van FNV Zelfstandigen. “Dit geeft verlichting voor heel veel zzp’ers. Ook het uitstel van betalen van belasting zal velen voorlopig wat ruimte geven. Wij zijn blij dat het kabinet naar ons geluisterd heeft. Zzp’ers krijgen direct en als eerste te maken met verlies van werk en inkomen. Het is goed te horen dat zelfstandigen niet hoeven te lenen om uit de crisis te komen, maar direct hulp kunnen krijgen.’ “Ik kan voor de verandering alleen maar positief zijn” zegt Roos Wouters van de Werkvereniging. “Ik ben blij dat de uitspraken van minister Wiebes werden rechtgezet en dat er noodmaatregelen voor alle werkenden worden opgevoerd door het kabinet.” “We kunnen met deze maatregel – in combinatie met de ‘compensatieregeling getroffen sectoren’ – zeggen dat zzp’ers op stevige steun van de overheid kunnen rekenen” zo vindt Biesheuvel. Ook PZO is tevreden met de voortvarende aanpak van het kabinet en de extra maatregelen die het kabinet treft voor zelfstandigen. “Het is echter van groot belang om ervoor te zorgen dat de maatregelen ook goed worden uitgevoerd door de verschillende gemeenten en de Belastingdienst.” PZO zet zich, met andere belangenorganisaties in, om alle zorgen en vragen van zelfstandigen onder de aandacht te brengen bij de betrokken ministeries. Zelfstandigen Bouw wijst wel op de tweedeling tussen werknemers en zelfstandigen die in het pakket zit. “De ww-uitkering gaat 20% omhoog. Want een werknemer voor wie werktijdverkorting wordt aangevraagd, houdt zijn volledige loon. De BBZ voor zzp’ers blijft op bijstandsniveau. Die zou ook 20% omhoog moeten wil het kabinet met recht kunnen zeggen dat het behoud van inkomsten van alle werkenden de hoogste prioriteit is.” Zelfstandigen kunnen nog niet per direct bij de gemeente terecht voor aanvragen van de verruimde bijstandsregeling, waarschuwde minister Koolmees gisteren. “We werken met man en macht om hem snel beschikbaar te krijgen.” Hans Biesheuvel wijst op de noodzaak dat het steunpakket snel beschikbaar komt. “Voor alle maatregelen geldt dat ze enorm welkom zijn, maar de snelheid waarmee ze in werking worden gesteld zal essentieel zijn om de Nederlandse bedrijven overeind te houden.” Zie deze speciale corona-crisis pagina op ZiPconomy met meer informatie en overzicht externe links. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags Corona, Torzo | 2s Reacties
Mag jouw opdracht zo maar worden opgezegd? Geplaatst 18 maart 2020 door PZO Mag een opdrachtgever een opdracht opzeggen? De meeste zzp’ers sluiten een overeenkomst van opdracht met hun opdrachtgever. Deze opdrachtovereenkomst mag door een opdrachtgever altijd worden opgezegd. Bij particulieren mag van dit recht ook niet ten nadele van de particuliere klant worden afgeweken. Heb je dus voornamelijk particulieren als klant, dan kunnen zij zomaar opzeggen en kun je daar als zzp’er niets aan doen. Je kunt bij een opzegging door een particulier ook geen schade verhalen. Wel kun je naar redelijkheid aanspraak maken op een vergoeding voor reeds verrichte werkzaamheden en van gemaakte onkosten. Afwijkende afspraken Met een professionele opdrachtgever kun je wél afwijkende afspraken maken. Er kan bijvoorbeeld in de overeenkomst (of algemene voorwaarden) staan dat de opdrachtgever niet tussentijds kan opzeggen. Daarnaast staat er in de wet, dat je bij voortijdige opzegging juist wél aanspraak kunt maken op vergoeding van eventuele schade. Ook kun je, net als bij particuliere opdrachtgevers, aanspraak maken op onkosten en een redelijke vergoeding. Maar pas op: ook hiervan kan worden afgeweken in de overeenkomst. En dat gebeurt nogal eens, vooral in standaard inkoopvoorwaarden van opdrachtgevers. En dan vis je alsnog achter het net. Betalen redelijk loon Er wordt bij het bepalen van een redelijke vergoeding rekening gehouden met de reeds verrichte werkzaamheden, het eventuele voordeel dat de opdrachtgever heeft van het al uitgevoerde werk, en de grond waarop de overeenkomst is geëindigd. Of het coronavirus een grond is die tot gevolg heeft dat er een lagere vergoeding betaald hoeft te worden dan wat er al aan werk is uitgevoerd, is de vraag. Zonder kleine lettertjes Als er geen ‘kleine lettertjes’ zijn, dan moet er dus in ieder geval een redelijke vergoeding worden betaald voor het al verrichte werk. Of een zzp’er ook aanspraak kan maken op de volle vergoeding (dus zeg maar ook de misgelopen vergoeding) hangt dan weer af van de vraag of het aan je opdrachtgever is toe te rekenen dat de overeenkomst eindigt en of de betaling van de volledige vergoeding, gelet op alle omstandigheden, redelijk is. Als een opdracht wordt opgezegd, omdat een opdrachtgever zich aan de verplichte coronaregels houdt die de overheid uitvaardigt, dan is het hem waarschijnlijk niet toe te rekenen dat hij de overeenkomst opzegt. Een rechter zal het dan niet snel redelijk vinden, gezien de omstandigheden, dat de volledige vergoeding moet worden betaald. Als een opdrachtgever de (niet verplichte) adviezen van de overheid volgt, dan wordt het lastiger. Wat is er dan redelijk? Als een opdrachtgever zelf verdergaande maatregelen neemt dan de overheidsadviezen, dan is er wel wat voor te zeggen dat het redelijk is dat in ieder geval een deel of zelfs het geheel van de misgelopen vergoeding alsnog betaald wordt. Met kleine lettertjes Als er wel ‘kleine lettertjes’ van toepassing zijn, dan kan dit alles heel anders uitvallen, zowel in het voordeel als in het nadeel van de zzp’er. Alleen van dwingend recht mag niet worden afgeweken, maar voor de rest is alles vrij. Dikke kans dat als je opdrachtgever het contract (en de algemene voorwaarden) heeft opgesteld, dat dit in het nadeel is van de zzp’er, maar omgekeerd, als een zzp’er zelf algemene voorwaarden hanteert, dan zou het wel eens gunstiger voor hem kunnen uitpakken. Maar daarvoor moet je echt het vergrootglas erbij pakken. Ga in gesprek Maar los van alle juridische analyses. Het zijn bijzondere tijden. Ga daarom vooral in gesprek met je opdrachtgever om zo tot een compromis te komen. Beiden partijen hebben immers last van het coronavirus, probeer daarom een gulden middenweg te vinden. Dit blog is geschreven door Sylvia Huydecoper. Sylvia is zelfstandig ondernemer en gespecialiseerd in informatietechnologie en privacyrecht met een focus op juridische aspecten van privacy voor verwerkers, IT-projecten, IT-contracten en (openbare) aanbesteding van IT-diensten en -producten. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags contracten, Corona | Laat een reactie achter
Kabinet: uitstel betalen belastingen en inkomenssteun voor zzp’ers Geplaatst 17 maart 2020 door Hugo-Jan Ruts Het kabinet heeft vanavond een pakket aan noodmaatregelen aangekondigd voor ondernemers, waaronder zelfstandigen zonder personeel. Voor die zzp’ers komen er twee maatregelen: Zzp’ers die in problemen komen, kunnen binnenkort een inkomensaanvulling krijgen tot het bestaansminimum Zelfstandigen kunnen voor een periode van drie maanden, via een versnelde procedure, aanvullende inkomensondersteuning krijgen voor levensonderhoud (tot op sociaal minimum). Deze vult het huidige inkomen aan tot het sociaal minimum en hoeft niet te worden terugbetaald. De regeling is dus bedoeld voor zzp’ers die plots geen en nauwelijks inkomen meer hebben. Bij deze tijdelijke bijstandsregeling voor zelfstandig ondernemers is geen sprake van een vermogens- of partnertoets, een toets die wel geldt bij de bestaande BBZ regeling. De regeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 maart. De uitvoering wordt gedaan door de gemeente. Minister Koolmees benadrukt dat de uitvoering van de regeling nog moet worden uitgewerkt. “Ga niet morgen al naar de gemeente. Wacht even af tot er meer informatie komt. We werken met man en macht om dat snel rond te krijgen.” Het kabinet doet wel de oproep aan zelfstandige ondernemers om slechts gebruik te maken van de regeling als dat nodig is. Getroffen ondernemers, dus ook zzp’ers, kunnen eenvoudiger uitstel van belasting aanvragen De Belastingdienst stopt de invorderingen direct na aanvraag van uitstel. Dit geldt voor de inkomsten-, vennootschaps-, loon- en omzetbelastingen (btw). Eventuele verzuimboetes voor het niet op tijd betalen, hoeven niet te worden betaald. Het is bovendien niet nodig bewijsmateriaal mee te sturen. Daar krijgt de ondernemer langer de tijd voor. De invorderingsrente die normaal gesproken ingaat na het verstrijken van de betalingstermijn wordt tijdelijk verlaagd van 4% naar bijna 0%. Dit geldt voor alle belastingschulden. Waar kunnen ondernemers terecht? Banken kunnen aanmeldingen voor de verruimde kredietregelingen (BMKB en GO) bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) doen, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van EZK. Ondernemers melden zich hiervoor bij hun kredietverstrekker. Voor de belastingmaatregelen kunnen ondernemers terecht bij de Belastingdienst Zakelijk via belastingdienst.nl/coronavirus. De regelingen van het ministerie van SZW worden zo spoedig mogelijk opengesteld. Terugkijken persconferentie Overzicht alle maatregelen : Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags Corona, tozo | 2s Reacties
Hoe platformen ons door de Corona crisis heen kunnen trekken Geplaatst 17 maart 2020 door Martijn Arets De (terechte) maatregelen om grip te krijgen op de Corona crisis hebben een grote impact op de dagelijkse gang van zaken van onze maatschappij. Er is een grote onbalans in werkdruk en zorgtaken. Met het sluiten van scholen en kinderdagverblijven en het verplicht thuiswerken voor wie dat kan is iedereen voor zich bezig om de ballen in de lucht te houden. Daarnaast zijn er groepen in de zogenaamde ‘vitale sectoren’ die wel door móeten werken, maar daardoor moeite hebben om de dagelijkse organisatie van bijvoorbeeld een gezin rond te krijgen. Deze onbalans valt niet te organiseren door centrale instituties. Enerzijds omdat deze op een laag pitje draaien en geen capaciteit hebben en anderzijds omdat de zorgvraag (in de meest brede zin van het woord) die er nu is niet centraal te coördineren is. Een vraag die mij het afgelopen weekend bezighield was: “Waarom is er eigenlijk geen platform die mensen die iets kunnen (boodschappen, koken, oppassen en bepaalde niet gekwalificeerde zorgtaken) verbindt met mensen die iets nodig hebben?”. Gistermiddag (tijdens het buitenspelen met de kinderen) en avond ben ik hierin gedoken. Het antwoord: er is veel. Heel veel. Maar of het bestaande aanbod hét antwoord gaat geven op deze vraag? Ik ben er nog niet van overtuigd. Een korte analyse. Digitale participatie platforms Tijdens mijn zoektocht, waar ik ook diverse tips via Twitter op binnenkreeg, ben ik veel mooie initiatieven tegengekomen. Grofweg zou ik deze initiatieven willen indelen in 3 categorieën: Platformen voor algemene communicatie doeleinden binnen buurten. Denk hierbij aan buurtplatformen als Nextdoor of algemenere middelen als Facebook groepen en Buurt Whatsapp groepen; Marktplaatsen die specifiek zijn gericht op het verbinden van vraag en aanbod van hulp- en zorgvragen. Mooie voorbeelden zijn NLvoorelkaar, WeHelpen, Deedmob, Mijnbuurtje.nl en Croqqer; Platformen die een niche faciliteren. Zoals Thuisafgehaald.nl, HandigeHelden en het Belgische Helpper. Een iets bredere kijk op platformen en samenleving vind je in het rapport ‘Digitale ondersteuning van zelfredzaamheid en participatie’. Hierin heeft het Kwaliteits Instituut Nederlandse Gemeenten (KING) een flinke inventarisatie gemaakt hoe gemeenten platformen kunnen gebruiken voor informatievoorziening en burgerparticipatie. Het rapport ‘Keuzewijzer e-tools’ is in dat kader ook interessant om door te lezen, maar blijft – zoals de titel ook zegt – vooral in de tooling zitten. In het KING rapport wordt een interessante hoofdindeling gemaakt van de onderzochte platformen. Op basis van de input van diverse platformbeheerders zijn zij gekomen tot een hoofdindeling in 3 hoofdcategorieën, variërend van algemeen tot specifiek. Wat mij opviel Wat mij opviel bij de platformen die ik heb bezocht: Uiteindelijk gaat het om lokale transacties: mensen die ontmoeten elkaar fysiek, dus je hebt op (hyper)lokaal niveau een goede balans tussen vraag en aanbod nodig. Aan de andere kant zie je dat de platformen wel veelal landelijk opereren of een ‘meta platform’ hebben. Door veel lokale communities te faciliteren maak je vanzelf gebruik van schaalvoordelen voor ontwikkeling, begeleiding en strategie; Een platform is techniek, maar het succes hangt af van de mensen die het uitvoeren. Veel platformen hebben lokaal eigen mensen of vertegenwoordigers om gebruikers op het platform te helpen; De platformen hebben allemaal behoorlijk veel functionaliteiten (kennisbank, agenda, projectpagina’s, etc.) en soms zijn er meerdere belangen (gemeenten die het in een breder project stoppen); Er kan op de meeste platformen echt van alles worden gevraagd en aangeboden, wat het lastiger maakt om een goede en snelle match te maken tussen vraag en aanbod. Dilemma Het is lastig om een keuze te maken welk platform op dit moment de beste papieren heeft. Dat is namelijk volledig afhankelijk van welk probleem je aan wilt pakken en wat de doelstellingen zijn. Voor waar naar ik op zoek ben merk ik dat bij de bestaande platformen het veelal groot aantal stakeholders en de grote diversiteit aan functionaliteiten en soorten dienstverlening een probleem zijn om op korte termijn snel meters te kunnen maken. Zo ben ik onder de indruk van het werk van o.a. NLvoorelkaar, WeHelpen en Deedmob, maar de enorme verscheidenheid aan categorieën en de lange flow om een transactie te kunnen maken zorgden ervoor dat ik afhaakte. Datzelfde probleem hebben veel goedbedoelde bottom up initiatieven als een Linkedin groep waar (oud) zorgmedewerkers die hulp willen bieden zijn verenigd en het sympathieke www.gewoonmensendiewillenhelpen.nl . Ook was ik onder de indruk door het Ready2Help project van het Rode Kruis. 40.000 mensen hebben zich hier aangesloten om een hulpvraag te ontvangen bij een noodsituatie. Niet heel geschikt voor hetgeen waar ik naar op zoek was, maar wel een erg mooi initiatief. Conclusie Ik denk dat er momenteel genoeg middelen en groepen zijn om vraag en aanbod van hulp aan elkaar te koppelen. Er zijn ook de nodige niche marktplaatsen die in te schakelen zijn. En daarnaast werken de zelf opgezette Whatsapp en Facebook groepen natuurlijk ook helemaal prima. Maar toch. Toch ga ik de komende week nog eens verder nadenken en met mensen verder sparren of het toch een goed idee is om voor dit soort situaties een specifiek platform te bouwen. Geplaatst in Toekomst van Werk | Tags Corona, Platformen | 4s Reacties
Zzp-bemiddelaars merken de gevolgen van het coronavirus: ‘Het hakt erin’ Geplaatst 17 maart 2020 door Claartje Vogel Het coronavirus zorgt op veel plekken voor minder werk en dat betekent minder inkomsten voor veel flexwerkers, schrijft onder andere het Financieele Dagblad. Welke gevolgen heeft dat voor zzp-bemiddelaars? Arno Pronk van De Staffing Groep heeft wel tijd voor een interview. “Alle afspraken met klanten zijn afgezegd”, zegt hij. Alle salesmedewerkers van Staffing Groep werken in ieder geval tot 31 maart thuis. Ook de back-office blijft zoveel mogelijk thuis, vertelt Pronk. IT-professionals soms noodgedwongen thuis Na de persconferentie van premier Mark Rutte donderdag is alles in een stroomversnelling gekomen, zegt Pronk. “Opdrachtgevers stellen afspraken uit of zeggen ze af. Eerst vooral bedrijven uit het zuiden, nu in heel Nederland.” De IT-professionals die De Staffing Groep bemiddelt werken ook vaak thuis. “Maar er is ook een groep die niet thuis kan of mag werken” vertelt hij. “Die kunnen geen uren maken, en niet-gewerkte uren worden voor zzp’ers nu eenmaal niet vergoed.” Lees ook: Rijksoverheid: mogelijk minder inhuur externen. Overleg over wel/niet doorbetaling Zeker 15 procent van de zzp’ers wil wel werken, maar kan niet, zegt Pronk. “Het is natuurlijk ondernemersrisico, maar het hakt er wel in. De gevolgen zijn nog niet te overzien, het begint pas. We weten nu eenmaal niet hoe lang dit gaat duren.” Automatisering: ‘geringe impact’ Lars van Beek van Mekano Group bemiddelt vooral technische vakmensen. Bij hem is de impact ‘gering’, vertelt hij. “Veel opdrachtgevers van Mekano zitten in de voedingsmiddelenindustrie en dit marktsegment lijkt, net als tijdens de pandemie in 2009, minder hard geraakt te worden door het virus dan andere marktsegmenten.” Hij merkt wel dat opdrachten voor bijvoorbeeld servicemonteurs worden gecanceld. “Externen zijn bij eindklanten, zowel binnen als buiten Europa, minder welkom. Verder zijn machineonderhoud en thuiswerken niet makkelijk te combineren.” Hij maakt zich zorgen over het effect op de middellange termijn, maar denkt ook dat het wel goedkomt in zijn branche. “Als bedrijven economische schade oplopen en besparen, zullen ze ook minder geld hebben voor flexibel personeel. Aan de andere kant zal het onderhoud aan de machineparken nauwelijks wijzigen. Dit zal waarschijnlijk, in combinatie met de schaarste van technische vakmensen, voor een spoedig herstel van onze business zorgen, net als in 2009.” Mekano merkt zelf dat bezoeken aan opdrachtgevers door eigen medewerkers afgezegd worden. “Dringende afspraken gaan via een conference call of Skype. Door de hoge mate van automatisering lukt het om 75% van ons personeel thuis te laten werken.” Zorg: meer vraag op de IC, minder op de OK Frederieke Schmidt Crans van Het Flexhuis, een MPS vooral actief in de zorg, merkt juist dat er meer vraag is naar zorgpersoneel op de intensive care (IC), maar dat er minder mensen nodig zijn in de operatiekamer (OK). “Die afschaling op de OK’s komt door een gebrek aan materiaal uit China”, legt ze uit. “De vraag naar mensen zal deze maand steeds harder achteruit gaan.” Op afdelingen buiten het zorgproces wordt veel thuisgewerkt, vertelt ze. “Dit is over het algemeen geen probleem, men is dit vaak al gewend.” Dat grootste impact zit in het primaire zorgproces, aldus Schmidt Crans. “In het geval van zorgfuncties kan je natuurlijk niet thuiswerken”, verklaart ze. “Ondanks dat iedereen hard nodig is, zijn opdrachtgevers kritisch. Ze kijken goed naar waar externen vandaan komen, waar ze hebben gewerkt en welk risico dat oplevert.” Als MSP probeert Het Flexhuis de opdrachtgevers zoveel mogelijk te ontzorgen. “We hebben volledig in kaart of er risicogevallen zijn tussen de externen. We verspreiden protocollen en zorgen voor soepele contractering, zodat mensen zo snel mogelijk aan de slag kunnen als het nodig is.” Dit kan betekenen dat contracten tijdelijk of permanent geschorst worden. “Dit zal een financiële impact hebben voor leveranciers en zzp’ers”, zegt de directeur van Het Flexhuis. “Dat hoort helaas ook bij het ondernemersrisico.” Hays: tot nu toe de meeste impact in België Bij het internationale bureau Hays merken ze de impact van het virus vooral in België, waar de overheid verregaande maatregelen heeft genomen tegen het virus. Dat veel bedrijven dicht blijven, heeft natuurlijk ook gevolgen voor de flexwerkers. “Maar we zien wel dat de impact in Nederland stijgt, voornamelijk door maatregelen van onze klanten in Brabant”, vertelt de woordvoerder van Hays aan ZiPconomy. “Sommige processen en projecten lopen vertraging op en worden als dat mogelijk is ‘on hold’ gezet”, vertelt ze. “Maar echt harde ingrepen, die zien we nog niet in Nederland. De meeste projecten lopen wel door, maar dan digitaal. Bedrijven vragen zzp’ers de richtlijnen te volgen op het gebied van thuiswerken en langeafstandsvergaderingen.” Hays beoordeelt de situatie elke dag opnieuw. “Er is zeer nauwe samenwerking en dagelijkse communicatie tussen het management op lokaal en internationaal niveau”, vertelt ze. “Transparantie is belangrijk. We begeleiden klanten en kandidaten bij alle digitale processen. We hebben bijvoorbeeld een lijst met tips opgesteld voor video-sollicitatiegesprekken.” Tot nu toe is het bij Hays ‘zoveel mogelijk business-as-usual’. “Maar dan op basis van een flexibele manier van werken. Dat geldt voor de flexwerkers én voor ons eigen personeel. We hebben voor onze vaste werknemers vorige week al alle maatregelen getroffen op het gebied van hygiëne en flexibel werken.” FNV Zelfstandigen roept op: ‘wees ruimhartig met Bbz voor zelfstandigen’ Hoeveel last een zzp’er heeft, verschilt dus per situatie. Belangenorganisatie FNV Zelfstandigen roept gemeenten op ruimhartig te zijn met het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz). Dit is een regeling waarmee de gemeente zzp’ers kan helpen bij tijdelijke geldproblemen. “Juist tijdens de uitbraak van het coronavirus is meer dan ooit nodig dat gemeenten meer bekend maken dat de regeling bestaat en dat zzp’ers bij de gemeenten kunnen aankloppen als het financieel niet meer gaat”, schrijft FNV Zelfstandigen. Liquiditeitsproblemen door het coronavirus moeten ook kunnen leiden tot een aanvraag en toekenning, vindt FNV. “Wij roepen staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op om een extra editie uit te geven van het periodieke Gemeentenieuws. Met daarin een oproep aan gemeenten om het Bbz meer aandacht te geven in deze tijd.” FNV wil dat er een ‘flitsbeoordeling’ komt van de levensvatbaarheid van bedrijven die de aanvraag doen. “Zzp’ers kunnen nu geen weken wachten tot er een advies of besluit ligt over de levensvatbaarheid en de aanvraag voor ondersteuning.” Uitzendbranche: nauwelijks extra verzuim Woordvoerder Simone Nederend van de ABU kan volgende week pas meer zeggen over de impact van de virusuitbraak op de uitzendbranche, vertelt zij aan ZiPconomy. “We brengen de situatie nu in kaart.” Arboned en Randstad ontvangen momenteel wel meer ziekmeldingen, vertellen zij aan BNR Nieuwsradio. Dat is niet overal zo: bij Driessen Groep is het verzuim niet veel hoger dan vorig jaar winter. Ad van Zutphen zegt op BNR dat hij wel de ‘gevolgeffecten’ merkt: een groter deel van de uitzendkrachten werkt thuis. Maar niet iedereen kan thuiswerken, bijvoorbeeld baliemedewerkers of facilitair dienstverleners. Bij Driessen zitten ‘enkele tientallen uitzendkrachten’ preventief thuis. Van Zutphen: “Deze mensen zijn niet ziek en zitten daarom niet in de ziekteverzuimcijfers.” Coronakrant van Driessen Donderdag kwam het Brabants familiebedrijf trouwens met een speciaal initiatief: de ‘Coronakrant’. Dat is een gratis online platform voor ondernemers en werkgevers over de gevolgen van de virusuitbraak. Een slimme manier om onder de aandacht te komen van opdrachtgevers, zeker in een tijd waar fysieke ontmoetingen beperkt zijn. Volgens directeur Jeroen Driessen komt het platform echt voort uit een eigen frustratie. Hij schrijft: “Ik zat zelf met best veel vragen. Ik worstel met de vraag hoe wij hier, als werkgevers en ondernemers, zo goed mogelijk persoonlijk en professioneel invulling aan kunnen geven. Hoe interpreteren we bepaalde richtlijnen en hoe passen we ze toe in de praktijk?” Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags bemiddeling, Corona, MSP, Uitzend, zzp | Laat een reactie achter
Ondernemersorganisaties: “Schrap komend kwartaal ondernemers-belastingen” Geplaatst 17 maart 2020 door ZiPredactie Acht ondernemers- en zzp-organisaties roepen het kabinet op alle bedrijven, ondernemers en zzp’ers het komende kwartaal vrij te stellen van het betalen van vennootschapsbelasting, loonbelasting, inkomstenbelasting en btw. Ook vragen zij het kabinet forfaitaire vergoedingen toe te kennen aan elke ondernemer en zzp’ er die aannemelijk kan maken dat zijn inkomsten in de afgelopen week en de komende weken met meer dan 50% zijn gedaald als gevolg van het coronavirus. “Wij steunen de maatregelen die het kabinet heeft moeten nemen om de volksgezondheid te beschermen. Dat heeft de hoogste prioriteit”, schrijven zij in een brief aan het kabinet. Maar die maatregelen hebben wel enorme economische gevolgen. In tal van sectoren, zoals de horeca, het transport en de bouw, ondervinden bedrijven en ondernemen die gevolgen aan den lijve. Om te voorkomen dat zij in grote financiële problemen komen zijn daadkracht en heldere maatregelen nodig. van ondernemersbelasting is een heldere, adequate maatregel om de inkomensgevolgen op te vangen. De brief (zie hier) is ondertekend door Zelfstandigen Bouw, ONL, ZZP Nederland, Solopartners, Werkvereniging, NBBU, Beroepsorganisatie Kunstenaars en BOVIB. Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags Corona | Laat een reactie achter