"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Harvey Nash helpt statushouders aan een baan bij ProRail

Spoorbedrijf ProRail en intermediair Harvey Nash helpen hoogopgeleide werkzoekenden met een verblijfsvergunning aan een baan in de spoorsector. Directeur Jan-Leen ‘t Jong van Harvey Nash: “Het is niet alleen maatschappelijk verantwoord ondernemen, het is noodzakelijk.”

Duizenden hoogopgeleide statushouders zoeken een baan en ondertussen komt spoorbeheerder ProRail financiële en technische werknemers tekort. Om deze twee problemen op te lossen, tekende waarnemend CEO John Voppen van ProRail in september de intentieverklaring ‘Duurzame arbeidsmarkt op de rails’.

In die verklaring staat dat ProRail samen met diverse andere partijen voor 2021 minimaal dertig vluchtelingen met een verblijfsvergunning helpt aan een vaste baan in de spoorsector. Voor ProRail komt dit neer op zo’n zes personen. Na 2021 mikt het bedrijf op een jaarlijkse instroom van minimaal tien medewerkers.

‘Ze kunnen niet wachten’

Het blijft niet bij een intentieverklaring. ProRail maakt er direct werk van samen met intermediar Harvey Nash. Accountmanager Samir Amallah werkt bij Harvey Nash en is intern aanspreekpunt bij ProRail en projectleider. Amallah: “Concreet is het doel om binnen twee maanden twee nieuwe collega’s op de afdeling projectcontrol te verwelkomen.”

Hij vertelt dat op die afdeling veel vraag is naar hoogopgeleide financiële professionals. “Daarom beginnen we met twee banen voor deze doelgroep”, zegt hij. Hij legt uit dat het gaat om een SROI proeftuin. “Social return on investment (SROI) is een aanpak om meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.”

Amallah vertelt dat momenteel duizenden hoogopgeleide mensen met een verblijfsvergunning op zoek zijn naar een baan. “We hebben al wat kandidaten gesproken”, vertelt hij. “Die zijn zó gemotiveerd. Ze kunnen niet wachten om te beginnen. Een baan is dan ook een van de beste manieren om te integreren. Je voelt je sneller thuis in een maatschappij, als je er actief aan kunt bijdragen.”

Inwerkperiode via Harvey Nash

Als er zoveel kandidaten zijn, waarom beginnen ze dan met slechts twee medewerkers? Amallah: “Deze mensen hebben extra begeleiding nodig. Ze komen uit een ander land met een andere cultuur, dus dat vergt aanpassing. Zowel van de nieuwe werknemer, als van de inhurende manager bij ProRail. Het is echt maatwerk.”

Teamleider projectcontrol Maartje Smits van ProRail heeft er zin in. Ze is trots op het project, zegt ze. “Ik sta er zelf heel erg achter en wil mij er graag voor inzetten. Collega’s die ik tref in de projectteams staan klaar om de nieuwe collega’s bij ons welkom te heten.”

De statushouders die worden aangenomen, zijn de eerste twaalf maanden in dienst bij Harvey Nash. Samen met ProRail bereidt de intermediair hen voor op een vaste baan. Het is de bedoeling dat de nieuwe werknemers na dit speciale inwerktraject een contract krijgen van de spoorwegbeheerder.

Begeleiding op maat

De nieuwe werknemers krijgen een jobcoach, een buddy en elke zes weken een gesprek over de voortgang. Amallah: “Hoe de begeleiding eruit ziet, verschilt per persoon. Terwijl de een vooral moet wennen aan de cultuur, heeft een ander een taalcursus nodig. Ook vakinhoudelijk hebben ze misschien bijscholing nodig. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ze nog niet precies weten hoe het Nederlandse belastingstelsel in elkaar zit.”

Pure noodzaak

Directeur Jan-Leen ‘t Jong van Harvey Nash Nederland is heel enthousiast over het project. Hij pleit al jaren voor meer inclusiviteit op de arbeidsmarkt. “Ik heb er vaak over gesproken met organisaties. Helaas blijft het meestal bij gesprekken”, vertelt ‘t Jong. “Bij ProRail kunnen we er nu echt invulling aan geven.”

‘t Jong hoopt dat hij alle ervaring met dit project ook mag inzetten bij andere bedrijven. Volgens hem zouden veel meer bedrijven statushouders een kans moeten geven. “Niet alleen om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Het is pure noodzaak om je zoekveld te vergroten op deze krappe arbeidsmarkt.”

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

2 reacties op dit bericht

  1. Beste,meneer/mevrouw,

    Ik ben Nader Hamoud Alshayb.
    Ik kom uit Syrië, Aleppo.
    Ik werkte 23 jaar bij onderhoudspoorwegen.
    Ik hoop dat jullie kunnen me helepen.
    Met vriendelijke groet,
    Nader Hamoud Alshayb

  2. Beste Nader,
    Dank voor je berichtje. Ik ben Recruiter bij Harvey Nash en verantwoordelijk voor het vinden van kandidaten voor de diverse functies bij ProRail.
    Ik zal per mail contact met je opnemen.
    Met vriendelijke groet,
    Marielle Boogaard
    Harvey Nash