SLUIT MENU

De Goed Opdrachtgeverschapkorting. Een oplossing voor de administratieve rompslomp rond wet DBA.

De Wet DBA maakt het voor organisaties lastig om de principes van goed opdrachtgeverschap te blijven hanteren zonder administratieve rompslomp. Mark van Assema heeft lanceert daarom een interessant voorstel: de ‘Goed Opdrachtgeverschapkorting’.

26501456_sOm onder de wet DBA de zelfstandigheid aan te tonen moeten opdrachtgevers kosten voor de zelfstandige ook bij de zelfstandige in rekening brengen. Dus per hamer, laptop of personeelsfeestje een rekening sturen? Dat komt de relatie tussen opdrachtgever en zelfstandige niet ten goede en levert bovendien veel administratieve rompslomp. Voorstel: de ‘Goed Opdrachtgeverschapkorting’.  

Onder de nieuwe wet DBA wordt het werken met zelfstandigen een stuk lastiger. Eén van de punten is hoe je omgaat met het ter beschikking stellen van bedrijfsmiddelen en breder: hoe een goed opdrachtgever te zijn. Om onder de wet DBA de zelfstandigheid aan te tonen zouden kosten die de opdrachtgever maakt ook bij die zelfstandige in rekening moeten worden gebracht. Accountants en fiscalisten kunnen dan aanraden om per hamer, laptop of personeelsfeestje een rekening te sturen aan de zelfstandige. Maar welke organisatie zit te wachten op deze administratie? Moet je echt een factuur sturen naar een zelfstandige die meegaat op een bedrijfsuitje?

Goed Opdrachtgeverschap

Dat het bevorderlijk is zelfstandigen en werknemers gelijk te behandelen, daar zal bijna iedereen het mee eens zijn, zie bijvoorbeeld dit eerdere artikel van mij.  Ook in het onderzoek naar Goed Opdrachtgeverschap van ZiPconomy en de Universiteit Tilburg wordt het bouwen van een duurzame relatie tussen opdrachtgever en zelfstandige benadrukt. De AWVN en FNZ Zelfstandigen maakten een speciale publicatie hierover. En in de politiek leeft het onderwerp ook:  minister Asscher is zelf op zoek naar maatregelen die goed opdrachtgeverschap bevorderen, getuige deze brief aan de Eerste Kamer.

Toch komt goed opdrachtgeverschap al snel in conflict met een aantal eisen vanuit de nieuwe DBA wetgeving.

Het idee voor de goed opdrachtgeverschapkorting ontstond na een verhaal van PostNL tijdens de FlexPraktijkdag. PostNL was uitgeroepen tot beste opdrachtgever van 2015 maar had nog weinig idee hoe dit onder de wet DBA te kunnen volhouden. Hoe kun je een zelfstandige nog gelijk behandelen als vaste medewerkers zonder met de nieuwe wetgeving in de knel te komen?

Hoe werkt het?

De ‘Goed Opdrachtgeverschapkorting’ maakt administratie een stuk simpeler; jaarlijks bereken je wat in de organisatie de gemiddelde extra kosten per jaar zijn voor een fulltime ingehuurde zelfstandige. Tel de kosten voor de personeelsuitjes, het kerstpakket en de huur van apparatuur, gereedschap en laptops, bij elkaar op. Deel dit door het aantal werkzame uren per jaar in de organisatie, meestal rond 1600-1700, om de korting per uur te bepalen. Een vast bedrag, geen percentage, want een biertje of kerstpakket kost voor iedereen hetzelfde.

Dit bedrag moet de zelfstandige dan op zijn factuur als korting aftrekken naar rato van gewerkte uren. Eén A4-tje hierover als bijlage bij de toch al flinke papierwinkel bij een inhuurcontract moet kunnen. En het staat de zelfstandige vrij om hiervan af te zien, al zullen er niet veel zijn die dat doen.

Deze aanpak kan door iedere organisatie gebruikt worden, inclusief de belastingdienst. Dit instrument past ook goed in het straatje bij de Werkkostenregeling, waarbij lastenverlichting voor werkgevers het uitgangspunt was.

Weer een kans voor HR

De HR afdeling kan hier prima mee helpen. Het is immers vergelijkbaar met een declaratiebeleid. Vaak is er bijvoorbeeld al een budget voor personeelsfeestjes en het kerstpakket dat zo gekopieerd kan worden. Gewoon een stukje beleid opstellen vanuit de afdeling arbeidsvoorwaarden, ook zelfstandigen leveren tenslotte arbeid. Door deze kosten expliciet te maken in beleid zeg je zowel tegen de interne organisatie als de zelfstandigen dat je als HR die flexibele schil serieus neemt. Een mooie kans.

Mark is HR projectleider en adviseur voor het groeien naar Total Talent Management of Integraal Talent Beheer. Hij staat daarin voor een gelijke behandeling van alle werkenden, door HR en de rest van de organisatie, los van hun contractvorm. Hierover schreef hij samen met Marleen Deleu het boek Mis geen Talent.Mark heeft een sterke IT achtergrond en kan hiermee een HR organisatie goed helpen om de vertaling te maken van wensen naar techniek. Hij zet graag innovatieve HR technologie in zodat alle werkenden zich kunnen ontwikkelen naar een volgende stap. In 2017 heeft hij HRTechReview.nl opgericht om objectief inzicht te geven in de HR Tech markt in Nederland. Bekijk alle berichten van Mark van Assema

2 reacties op dit bericht

  1. Tja Mark, als ik nou moet kiezen tussen een nota van mijn opdrachtgever voor allerlei aan mij geleverde diensten en extra’s of ik regel en betaal mijn eigen zaken, dan kies ik voor het laatste.
    Als de overheid stimuleert dat zelfstandigen anders moeten worden behandeld dan zzp’ers, so be it. Dan betaal ik liever mijn eigen biertjes en feestjes, mijn eigen opleidingen en laptop.

    Ik ben ook bang dat deze opdrachtgeverskorting ook weer leidt tot misbruik aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Uitzendkrachten die moeten betalen voor slechte huisvesting of slecht eten. Zzp’ers die fors moeten betalen voor een fluttraining en een oude laptop.

    • Ha Mark,

      Vanuit jezelf als zelfstandige zie ik je punt, hoewel dat ook voor jou extra administratie oplevert. Je betaalt ook zelf voor dat feestje door die korting te geven en daarmee bespaart het beide partijen een hoop administratie. In feite is het niet meer dan een administratieve oplossing, waarmee ik bezwaren wil voorkomen van opdrachtgevers die zeggen dat het onder DBA niet meer mogelijk zou zijn een goede opdrachtgever te zijn.

      Misbruik is een ander soort probleem, of je nu een factuur stuurt voor een oude laptop of deze korting hanteert. Dat soort partijen zullen nooit een Goed Opdrachtgever kunnen zijn.