Robbert Plaatsman 25 juni 2025 11 reacties Print Dit moet je als broker/zzp-bemiddelaar weten over de wijzigingen van het SNA-keurmerkPer 1 juli 2025 wordt er het een en ander aangevuld in het Handboek Normen van de SNA met betrekking tot de inzet van zzp’ers. Robbert Plaatsman, compliance consultant bij W&RK advies, zet op een rij wat je als broker/zzp-bemiddelaar moet weten.Dat er per 1 januari 2025 weer gehandhaafd wordt op schijnzelfstandigheid heeft ook impact op het keurmerk van de Stichting Normering Arbeid (SNA). En dus op de WTTA. Brokers en zzp-bemiddelaars die willen worden toegelaten moeten zorgen dat zij hun zaakjes goed op orde hebben. Wet Toelating Terbeschikkingstelling Arbeidskrachten De Wet Toelating Terbeschikkingstelling Arbeidskrachten treedt 1 januari 2027 in werking en wordt vanaf een jaar later gehandhaafd. Ondernemingen die doen aan terbeschikkingstelling van arbeid moeten van die datum zijn toegelaten tot het toelatingsstelsel wat uit die wet voortvloeit. Belangrijk om daarbij op te merken is dat het niet alleen niet toegestaan is om personeel uit te lenen als de onderneming niet is toegelaten, maar dat het óók niet is toegestaan om personeel in te lenen van niet toegelaten ondernemingen. De verwachting is dan ook dat er inleners zullen zijn die alleen maar zaken zullen doen met toegelaten ondernemingen, zelfs als deze brokers of bemiddelaars alleen maar met zzp’ers werken en dus niet verplicht toegelaten moeten zijn tot de WTTA. SNA is de sleutel tot toelating voor de WTTA Ondernemingen die toegelaten willen worden tot de WTTA doen er goed aan om uiterlijk per 30 juni 2027 te beschikken over een geldig SNA-keurmerk. Om een dergelijk keurmerk te verkrijgen moet er een audit plaatsvinden door een inspectie-instelling waarmee gecontroleerd wordt of de onderneming voldoet aan de NEN 4400-1-norm. De regels die in deze norm zijn vastgelegd hebben met name betrekking op ketenaansprakelijkheid voor loonheffingen, maar ook op de inlenersbeloning, administratie, gebruik G-rekening, etc. Ook ziet de norm op het uitbesteden van werk of opdracht verstrekken aan zzp’ers en bemiddeling van zzp’ers. Wijzigingen Handboek Normen SNA Per 1 juli 2025 wordt er het een en ander aangevuld in het Handboek Normen van de SNA met betrekking tot de inzet van ZZP’ers. Tussenkomst en aanneming van werk Voor de interpretatie van de norm kijkt de inspecteur nu ook naar de manier waarop werk aan de zzp’er wordt verstrekt. Wanneer er sprake is van opdrachtverstrekking (in dit geval met tussenkomst) aan een zzp’er, dan moet het volgende in ieder geval in de overeenkomst zijn opgenomen: Een begin- en eindtijd en/of Een resultaatverplichting middels op te leveren product of werk. Alleen een algemene opdrachtomschrijving is dus onvoldoende! Van aanneming van werk kan hier alleen sprake zijn indien in de overeenkomst is opgenomen dat het gaat over het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard (zoals ook volgt artikel 750 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek). Ook hier geldt dat een algemene opdrachtomschrijving niet voldoet. Kassiersfunctie Het kan voorkomen dat een opdrachtgever zelf zzp’ers werft en met deze zzp’ers een overeenkomst van opdracht aangaat, waarbij de financiële afhandeling wordt uitgevoerd door een derde partij. Die derde partij vervult daarmee alleen wat we een ‘kassiersfunctie’ noemen. In het Handboek Normen is nu opgenomen dat deze rol, wanneer die derde partij een SNA-keurmerk heeft, moet worden gezien als bemiddeling. De norm omschrijft bemiddeling als het “bijeenbrengen van twee of meer partijen die met elkaar een overeenkomst van opdracht nemen of uitbesteden (aannemen) van werk aangaan en waarbij degene die bemiddelt, zelf geen partij is in de overeenkomst en bij de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden.” Daaruit volgt dat dus ook bij het vervullen van de kassiersfunctie moet worden voldaan aan de eisen die de norm stelt aan bemiddeling. Daarvoor moet er tenminste sprake zijn van: Een schriftelijke overeenkomst tot bemiddelen tussen de onderneming en de zzp’er; Facturatie door de onderneming herkenbaar namens de zzp’er door de volgende gegevens van de zzp’er op de factuur te vermelden: Naam onderneming Adres Kamer van Koophandel nummer BTW identificatienummer Is dit iets om je druk over te maken? Nee, dit is geen grote verandering en de urgentie waarmee sommigen dit onderwerp duiden is misschien wat overdreven. De wijzigingen die nu in het handboek zijn doorgevoerd zullen voor velen niet als donderslag bij heldere hemel komen. Om compliant te handelen op het gebied van schijnzelfstandigheid was het al noodzaak om de hierboven beschreven zaken goed schriftelijk vast te leggen. Wat er echter wel nieuw is, is dat dit nu ook effect heeft op het SNA-keurmerk en daarmee voor toelating tot de WTTA. Een geconstateerde non-conformiteit kan nu immers leiden tot het niet verkrijgen van het keurmerk en daarmee in de weg staan aan toelating. Ook is het in deze situatie zo dat de inspecteur actief gaat beoordelen op schijnzelfstandigheid, met alle gevolgen van dien. Voor bedrijven die hun zaakjes al op orde hebben met betrekking tot de handhaving op schijnzelfstandigheid brengt dit geen grote aanpassingen in hun werkwijze mee. Brokers en bemiddelaars die willen toegelaten worden tot de WTTA doen er dus goed aan om ervoor te zorgen dat hun nieuwe en bestaande overeenkomsten met zzp’ers compliant zijn met deze norm. broker, SNA-keurmerk, zzp-bemiddeling Print Over de auteur Over Robbert Plaatsman Robbert Plaatsman is jurist en heeft ruime werkervaring in detachering en compliance. Sinds 2023 is hij Compliance consultant bij W&RK Advies. Bekijk alle berichten van Robbert Plaatsman
Dit betekent ook dat een inkoopafdeling resultaten inkoopt in plaats van dat een P&O afdeling arbeidscapaciteit inhuurt. Wat niet meer kan is een zzp’er contractueel verplichten zich te gedragen als werknemer (bijvoorbeeld middels persoonsgebonden totstandkoming van de overeenkomst, uurtje factuurtje registratie en doorschuiven van het debiteurenrisico), zoals de BOVIB bepaalt in haar modelovereenkomst. Beantwoorden
Wat is de impact hiervan op reverse billing? In die gevallen ziet eind opdrachtgever imho nooit een factuur van al zijn opdrachtnemers en/of ingeleenden aan het einde van de keten. Beantwoorden
Zoals Sjaak hier ook al schrijft kan reverse billing een indicator zijn van schijnzelfstandigheid. In essentie moet er wel sprake blijven van een echte factuur en niet een soort loonstrook. Dat is maar één van de criteria in het beoordelen van arbeidsrelaties op basis van het Deliveroo-arrest, maar in het grote geheel kan het wel gevolgen hebben. Beantwoorden
Reverse billing, vooral wanneer een opdrachtgever dit verplicht, is een perfect voorbeeld van een indicator van schijnzelfstandigheid. De ondernemer voert dit deel van haar financiële administratie immers niet zelfstandig, precies zoals een werkgever de loonadministratie beheerst. De ondernemer verliest alle controle over wanneer, wat en hoeveel die factureert. Precies de contractuele kernbedingen dus. Beantwoorden
Dit is geen antwoord op de vraag die ik stelde,. Inhoudelijk klopt het ook niet en is het een zwak argument. Je hebt als ON gewoon controle op wanneer je wel/niet het facturatieproces doorloopt en ook hoeveel je factureert. Mis je agv eigen toedoen een cycle dan factureer je een cycle later en dat maakt niets uit. Na akkoord OG over de facturabele uren tav producten, maakt het geen verschil via welke proces de facturatie loopt. En mocht je niet betaald worden (ondernemersrisico) dan kan je met dat akkoord + contractuele overeenkomst, de betaling bij een rechter afdwingen. Dat is niet anders dan bij een directe factuur die niet betaald wordt. Een nacalculatie afrekenmodel is ook bij opdrachtneming gewoon mogelijk. Ik ben absoluut geen voorstander van reverse billing, maar het is precies deze mindset die de hele markt onnodig een schijnzelfstandigheidcomplex aanpraat. Beantwoorden
In de beoordeling van de arbeidsrelatie/schijnzelfstandigheid zijn er vele factoren waarnaar gekeken wordt. Ondernemerschap is daarin een belangrijke. Een ondernemer dopt zijn eigen boontjes, loopt risico en voert een bedrijf. Daarin factureert het bedrijf voor de opdracht die wordt uitgevoerd. Als dit diffuus wordt doordat de tussenpersoon de facturatie voor je bedrijf heeft overgenomen dan kan dat een indicatie voor schijnzelfstandigheid zijn. Als je een service afneemt van de tussenpersoon waarbij je betaald voor het overnemen van de facturatie middels reversed billing dan is dat zeker mogelijk maar het moet dan wel goed zijn ingeregeld met een contract en betaling voor de service. Mijn insteek zou echter zijn om weg te blijven van het standaard ontzorgen van de ZZP-er omdat daar allerlei indicatoren voor schijnzelfstandigheid kunnen ontstaan doordat het niet goed schriftelijk is ingeregeld en/of de ZZP-er bijvoorbeeld maar 1 klant heeft, geen andere ondernemingsactiviteiten ontplooit en al meerdere jaren voor dezelfde klant werkt. Het totaalplaatje voor ondernemerschap is dan niet echt positief. Beantwoorden
Ik ben er uiteraard ook geen voorstander van. Maar ik begrijp wel dat verschillende zeer grote inleners, geen administratie van 10000 zelfstandigen willen bijhouden. Al is het vanuit hun eigen compliance behoeften. Ik heb rechterlijke uitspraken die simpelweg kijken of persoon ondernemersgedrag vertoond wat in een arbeidsrelatie niet voorkomt. Bijvoorbeeld je moet in sommige gevallen reverse billing slakken, maar tegelijkertijd heb jij de keuze om sneller je betalingsvoorstel uitbetaald te krijgen tegen een beperkte fee. Dat is weer wel ondernemerskeuze en iets wat ondenkbaar is in een arbeidsrelatie. Los van de koppeling aan je eigen administratie. Nogmaals, ik ben er geen fan van maar er wordt wel makkelijk 1 kant op gekletst. Wat ik nu uit dit artikel begrijp is juist een goede ontwikkeling. Dus zelfs bij een bemiddelende tussenpartij, moeten de bedrijfsgegevens van de zzper vermeld worden op de factuur die naar de inlener gaat. Daarmee kan een inlener zich niet meer verstoppen achter de bemiddelaar. Wmb een van de weinig positieve ontwikkelingen. Beantwoorden
Ik ben geen expert maar wat ik mis in dit verhaal is dat bij controle op schijnzelfstandigheid toch gekeken wordt naar de arbeidsrelatie? Dus ongeachte wat voor schriftelijke overeenkomst je ook hebt met een zzp’er. Wanneer de arbeidsrelatie volgens de 9 gezichtspunten uit het Deliveroo-arrest gekwalificeerd wordt als ‘arbeidsovereenkomst’ dan is het een arbeidsovereenkomst en dus schijnzelfstandigheid. Of mis ik iets? Beantwoorden
Dat klopt inderdaad. Dit artikel beoogd niet alle kennis op het gebied van het beoordelen van arbeidsrelaties te vervangen, maar is slechts een kleine aanvulling specifiek voor SNA en WTTA. Beantwoorden
Ik ga ervan uit dat bovengenoemde Een begin- en eindtijd moet zijn Een begin- en einddatum ! Beantwoorden
In het handboek normen van SNA wordt gesproken over begin- en eindtijd. Ik zou dat inderdaad ook interpreteren als datum. Beantwoorden