"Exploring the future of work & the freelance economy"

YachtPlaza.nl Is de nieuwe interimjobboard van Yacht oude wijn, in oude zakken?

Yacht komt binnenkort met een nieuw online bemiddelingsplatform voor het MKB en zelfstandige professionals. Hugo-Jan Ruts kreeg een sneakpreview en bleef wat in verwarring achter.

YACHT lanceert binnenkort een nieuw online bemiddelingsplatform voor zelfstandige interim professionals: YachtPlaza.nl. De site is nog in ontwikkeling, maar wel al live en wordt stilletjes aan gevuld om zo klaar te zijn voor de officiële release.

Ik kreeg alvast een sneakpreview, waarna ik wat in verwarring was. Is deze site ‘oude wijn (zelfde businessmodel), in oude zakken (vrij traditionele website)’? Of is het juist een verstandige stap van Yacht na een reeks mislukte online avonturen rond het bemiddelen van zelfstandige professionals door andere partijen?

Hoge verwachtingen

Laat ik wel stellen:  mijn verwachtingen waren hoog gespannen. Dochter van ’s lands grootste uitzender. Een bureau dat al jaren bovenaan het lijstje ‘beste interim-management bureau’  van Nederland stond (volgens MT). Een bureau ook dat, naast een forse marktpositie in het bemiddelen van interim-professionals (zowel in eigen dienst als zzp), ook steeds actiever wordt in ‘externen management’. Wanneer zo’n partij met een nieuw platform komt voor het online bemiddelen van interimmers, dan ben je toch wel erg benieuwd waar ze mee voor de dag komen. Zou dit dan eindelijk de online ‘disruptive game changer’ worden die de bemiddelingsmarkt op zijn kop zet?

Nu, na een uitgebreid bezoek aan de site (ik weet het, een eerste versie, maar toch), zowel vanuit de rol van opdrachtgever als die van zelfstandige, bleef ik in eerste instantie in verwarring achter…

YachtPlaza.nl: Niks mis mee

Een virtuele rondwandeling van een uurtje op YachtPlaza.nl leidt tot een eerste conclusie. Keurige site. Goed opgebouwd. Heldere teksten en uitleg. Alles werkt, zoals het zou moeten werken. Profieltje invullen, korte pitch schrijven. Fotootje, CV bestandje, VAR uploaden. Yacht doet nog even een beperkte online check, en klaar is de zelfstandige professional. Je kunt wachten tot je benaderd wordt, of zelf reageren op opdrachten (die zijn er nu nog nauwelijks, maar dat is in deze opstart- en ontwikkelfase ook logisch).

Of je vult – als opdrachtgever – een paar open velden in, vinkt wat categorieën aan. En interim vacature staat online en het wachten is op reacties. Als opdrachtgever kan je zelf actief op zoek gaan naar die ene interim specialist in de database (overigens in 8 vakgebieden, die nauw aansluiten bij de huidige propositie van Yacht, wat een verstandige keuze is). Nadat je op basis van het profiel een shortlist hebt gemaakt, dan je via Yacht contactgegevens opvragen voor een vervolg. Dat vervolg, de selectie en tariefsonderhandelingen, dat doen opdrachtgever en interimmer verder zelf. Komen ze tot elkaar, dan loopt het contract wel via Yacht.  En die houden van vervolgens 5% van het uurtarief in (in plaats van een vaste fee of abonnement). In Diemen moet ook nog wat verdiend worden.

Het werkt. Strak vormgegeven. Niks mis mee.

Game-changing online initiatieven. Ze komen, en gaan…

Zo’n 15 jaar geleden begon ‘online’ een rol te spelen bij het bemiddelen van interim professionals. En ik heb in de 15 jaar heel wat nieuwe spelers het toneel zien opkomen, en ook heel veel weer die verdwijnen. Vrijwel elke maand word ik wel gebeld of gemaild door iemand die hét revolutionaire idee heeft (hét moet met é geschreven worden, anders doe je niet mee…). Vaak hoor je er niet meer zo veel van. Maar er zijn natuurlijk ook veel sites gekomen in Nederland, die  – zeker met elkaar – toch een aardige rol spelen in het bij elkaar brengen van ‘vraag’ en ‘aanbod’. Waarbij overigens wel opvalt dat veel van die sites vooral gebruikt worden door gevestigde bemiddelingsbureaus en (nieuwe) bureautjes en minder door opdrachtgevers zelf. Denk aan sites als Freelance.nl (verreweg de grootste, wat dan ook gelijk weer het nadeel is), PlanetInterim (vooral jobboard), InterimPuls (kwalitatieve database), Pooq (veel ICT).  Op zich respectabele websites, en zo zijn er nog velen meer, zonder dat ze een revolutie in de bemiddelingsmarkt à la WhatsApp te weeg hebben gebracht.

Een aantal grote initiatieven, geïnitieerd door  grote corporates, hadden die revolutionaire ambitie vaak wel. Ze hadden ook allemaal minstens één innovatief onderdeel. Dan wel qua techniek, dan qua businessmodel. Futurestep van Kornferry/WallstreetJournal (al weer heel lang geleden) kwam met een zeer uitgebreide intake procedure en assessment om profielen zo objectief mogelijk te verrijken. Ikki zette zwaar in op  ‘social’ en communities en probeerde later alle opdrachten (ook niet eigen opdrachten) te verzamelen. InInterim gooide het traditionele businessmodel op zijn kop door in plaats van ‘marge maal uren’ een fixed (advertentie)fee te vragen. ABNamro kwam met Associates, met een geautomatiseerde contractafhandeling, stevige pre-employment screening plus een abonnemenstfee voor de interimmers, en niet te vergeten het betalingsverkeer dat via het platform liep.

Ze probeerden allemaal de hele markt op zijn kop te zetten. Ze hadden allemaal iets vernieuwends. En…. allemaal bestaan ze niet meer (of althans niet meer in oorspronkelijke vorm).

YachtPlaza: Niks innovatiefs  

Terug naar YachtPlaza. Meest opvallend aan YachtPlaza is niet zo zeer wat het wel is, maar wat het niet is.

Geen ander, innovatief, verdienmodel, gewoon de traditionele marge op de uurprijs. Geen hoog innovatief zoek- of selectiefuncties. Geen spannende features voor de zelfstandige professionals. Geen communities, geen ‘content’, niks ‘social’. Geen video. Geen innovatieve manieren om je als professional te profileren, laat staan innovatieve ‘ranking’ software (in opkomst bij niche-site in de VS). Geen echte ‘added value’ vanuit Yacht ten opzichte van de zelf ingevulde profielen (een ‘CV-OK’ check voegt niet echt veel toe). Daarbij wordt ook traditioneel gedacht in ‘functies’ (zoals overigens de meeste interim jobboards, en bureaus, in Nederland doen), daar waar er in de VS succesvolle freelance-site veel meer in ‘taken’ denken.

Oude wijn, oude zakken: slimme zet?  

Een aloude verdienmodel plus een wel erg behoudende website die niets meer kan en doet dan al bestaande websites. Daar raakte ik wat van verwarring.

Is dit typisch teken van het gebrek aan innovatie in een traditioneel marktsegment? Spelen binnen Randstad de online debacles NewMonday en Hadson nog steeds zo’n grote rol dat voorzichtigheid troef is? Of hebben ze bij Yacht juist heel slim jaren de kat uit de boom gekeken en nu geleerd van de mislukkingen van anderen?

En zijn opdrachtgevers wellicht nog steeds veel conservatiever dan de markt en zitten die simpelweg niet te wachten om een hoogwaardige online matching site om aan aan interimmers te komen? Als opdrachtgevers al bemiddelingsbureaus passeren bij het zoeken naar een interim professionals en het web daar bij gebruiken, dan heerst toch nog vaak het ‘post and pray’-gedrag, in plaats van dat ze zelf actief zoeken.

Om een antwoord om mijn verwarring te krijgen, legde ik die verwarring voor aan Wouter Schoemaker, binnen Yacht verantwoordelijk een de ontwikkeling en lancering van YachtPlaza.

Volgens Schoemaker mikt Yacht met dit initiatief op nieuwe en additionele omzet, los van de andere Yacht diensten, en met name in het MKB-segment. Schoemaker is er van overtuigt dat recruiters een groot deel van het selectieproces zelf willen doen. “Ze willen snel en overzichtelijk een shortlist van goede en beschikbare kandidaten kunnen maken. Op basis van het CV en de additionele informatie die ze via de website krijgen doen ze de rest van de selectie op hun eigen manier. Wij zijn er van overtuigd dat ze niet op allerlei toeters en bellen zitten te wachten.”  Dat wil volgens Wouter Schoemaker nog niet zeggen dat de site nu ‘af’ is. Hij benadrukt dat de site alvast live is gegaan zodat praktijkervaring kunnen worden opgedaan en op basis daarvan de site verder geoptimaliseerd kan worden

“We leggen nu een solide basis neer en focussen ons op het vullen van de database. Met goede profielen, en met opdrachten. Daar draait het immers om. We hebben allerlei extra’s klaar liggen om te implementeren. Van video tot geavanceerde zoekmogelijkheden. Maar wat we wel en wat we niet gaan gebruiken, dat bepalen we in nauw overleg met onze klanten. Op een scrum-manier ontwikkelen we de site door. Dagelijks werken we om het platform, op een scrum-manier, te verbeteren en door te ontwikkelen”.

Markt 

Een slimme keuze, of een te traditionele benadering van de marktleider? Tja, dat is uiteindelijk aan de markt om te bepalen. Ik ben benieuwd.

Wouter Schoemaker van Yacht heeft natuurlijk een punt dat een website staat en valt bij het hebben van opdrachten. Een waarheid als een koe. Daar ging het ook bij menig van de genoemde online initiatieven mis: een gebrek aan commerciële slagkracht om opdrachtgevers te overtuigen om hun opdrachten te posten en/of actief te zoeken in de database aan kandidaten. We gaan het zien of het Yacht, met deze ‘basic’-website, wel gaat lukken om opdrachtgevers te verleiden hun aanvragen op deze site te zetten.

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

3 reacties op dit bericht

  1. Interessante analyse.
    Veel van de jobboards die nu actief zijn met interim opdrachten plaatsen vooral opdrachten van bureaus. Dat levert het gewenste volume op. Eindklanten maken – naar mijn ervaring – nog maar heel mondjes maat gebruik van dergelijke sites. Yacht gaat natuurlijk geen andere bureaus toelaten. ben benieuwd…

  2. @peter. Het “probleem” voor de zzper is natuurlijk dat hij of zij nog steeds via een bureau werkt. Er is iets meer zeggenschap maar yacht zit er nog steeds tussen. Ideaal zou natuurlijk zijn wanneer meer eindklanten zelf opdrachten op een van de genoemde jobboards posten. Die 5% kunnen ze dan samen verdelen.