"Exploring the future of work & the freelance economy"

Mark’s Plaats: Hubly – Marktplaats voor Content – verdient slechts MM beoordeling

Hubly – Sanoma’s marktplaats voor freelancers in de mediawereld – krijgt van Mark Bassie slechts een MM beoordeling.

logo m

In  deze column bespreekt Mark Bassie met enige regelmaat op persoonlijke titel een website, platform of portal met opdrachten voor zelfstandige professionals (ZP’ers).  Hij eindigt steeds met een beoordeling van inhoud, vorm en opzet met 1 tot 5 M’s. Hij oordeelt hierbij als ZP’er en niet als opdrachtgever. Vandaag bespreekt hij Hubly een nieuwe (niche) marktplaats van uitgever Sanoma. 

Als u zelf een site kent die u wilt laten (her)beoordelen, stuur dan een mail naar info@flex-beheer.nl.

Een overzicht van alle eerdere beoordelingen vind je hier:

De beoordeling:

  • M = Geen tijd en geld aan besteden
  • MM = Waarschijnlijk zonde van je tijd en geld
  • MMM = Alleen als je betere alternatieven al hebt bezocht
  • MMMM = Kan zeker resultaat opleveren
  • MMMMM = Hier moet je beginnen met zoeken

Hubly verdient nog niet meer dan MM

Vandaag een bespreking van een sinds begin van dit jaar gestarte inhuur-marktplaats in een speciale niche: Hubly van uitgever Sanoma. Op de site staat het als volgt aangeprezen:

hubly review ervaring

Kijk, als je jezelf zo aanprijst, dan word ik nieuwsgierig natuurlijk. Dus ik heb me snel aangemeld als freelancer. Uit het taalgebruik leid ik meteen af dat deze site zich richt op professionals in de Creatieve sector (Communicatie, Reclame, Journalistiek) en dat kan een onderscheidend aspect zijn. Grappig is natuurlijk dat het woord ‘Opdrachtgever’ op deze site is vervangen door ‘Brand’.

Eenvoudig registreren, mogelijkheid tot pitchen

Het registreren is eenvoudig en snel, ook met de Pasen werkt alles prima. Het gebruiken van Hubly is voorlopig nog gratis voor freelancers, zolang als de beta-versie van Hubly wordt gebruikt. Hoelang dat is, kan ik nergens vinden, dat zal ongetwijfeld afhangen van hoe het met deze versie van Hubly gaat. In de toekomst moeten freelancers gaan betalen per maand en komen er waarschijnlijk ook abonnementen waar je eerder of vaker mag reageren op opdrachten. In deze versie is dit aantal beperkt tot 5x per maand.

Voor opdrachtgevers is het gebruik van Hubly gratis. Als je een opdracht krijgt via Hubly, dan ontvangt deze geen vergoeding of marge, want daar is straks het abonnement voor.

Een interessante mogelijkheid van Hubly is dat je ook kunt ‘pitchen’. Dat wil zeggen dat je je in de kijker kunt spelen door bepaalde ideeën of content te publiceren op Hubly. Daarmee zou je dan je eigen opdrachten kunnen creëren. Of dat ook zo gaat werken, moeten we afwachten. Een belemmering zou kunnen zijn dat al te veel openhartigheid over je creatieve idee ook kan leiden tot het gratis gebruik maken hiervan door zowel opdrachtgevers als andere freelancers. Want het is ook de bedoeling dat iedereen op Hubly met elkaar contact kan zoeken in community-verband.

Magere opdrachten

Jammer is dat ook op Hubly geen enkele informatie te vinden is over het aantal freelancers, opdrachten en opdrachtgevers, dus het is gissen en afwachten hoe Hubly zich ontwikkelt. Op dit moment staan er 8 opdrachten op, waarvan een paar sinds eind februari. Je kunt zien hoeveel freelancers al hebben gereageerd en dat is in elk geval iets.

Echt veel vertrouwen krijg ik niet als ik de tekst van sommige opdrachten lees:

voorbeeld opdracht hubly 2

Voor een budget van € 150 zou ik mijn tijd als freelancer ergens anders in gaan stoppen.

En bij onderstaande omschrijving heb ik ook mijn bedenkingen. Eigenlijk wordt er gratis gevraagd om een paar goede creatieve ideeën, maar wie geeft mij nu de garantie dat de opdrachtgever niet zelf aan de haal gaat met een goed en gratis gekregen idee?

hubly opdracht voorbeeld2

Het probleem hier is -zoals op veel andere van dit soort sites- dat er geen moderatie aanwezig is vanuit het platform. Opdrachtgevers kunnen posten wat ze willen, namen en budgetten worden zelden genoemd, alles wordt bij de freelancer neergelegd. En als je pech hebt, hoor je ook niets meer van de opdrachtgever. Een actieve moderatie kan ervoor zorgen dat beide partijen eerlijker en transparanter gebruik maken om elkaar te vinden en dat stimuleert om vaker terug te komen op zo’n platform. Misschien is dat wel de bedoeling van Hubly, maar ik lees er geen woord over. En wellicht zijn het aanloop-problemen. Het kan voor een freelancer ook een voordeel zijn om als een van de eersten ingeschreven te staan omdat er dan weinig concurrentie is.

Curieus: Hubly bemoeit zich met contractvoorwaarden

Verder valt er niet veel aan te merken op Hubly. Contactgegevens, foto’s van het team, het is er allemaal en het ziet er ook strak en mooi uit……op één curiositeit na: Als ik de algemene voorwaarden lees, dan gaat Hubly zich opeens bemoeien met de overeenkomst tussen de opdrachtgever en de freelancer. Zo moet er bijvoorbeeld ‘direct’ worden betaald door de opdrachtgever en draagt de freelancer het intellectueel eigendomsrecht en passant over aan de opdrachtgever. Nog een voorbeeld: Het is Opdrachtgevers en Freelancers niet toegestaan om met een andere Gebruiker een opdracht overeenkomst op te stellen buiten dit artikel om.

Ook een mooie: Gebruiker dient het eigen computersysteem zodanig te beveiligen dat derden geen ongeautoriseerde toegang verschaft kan worden.

Nou heb ik ooit eens rechten gestudeerd en ik betwijfel zeer of Hubly op deze manier kan regelen wat er tussen 2 andere partijen wordt afgesproken. Volgens mij is er iets moois als contractvrijheid en Hubly probeert dat,  om voor mij onbegrijpelijke redenen, in te dammen. Ik adviseer dan ook aan Sanoma om nog maar eens naar de algemene voorwaarden te kijken en ook meteen wat te doen aan de leesbaarheid ervan.

Eindoordeel: MM

Dan de beoordeling. Gegeven de geconstateerde manco’s en het geringe aantal opdrachten geeft me Hubly nog weinig vertrouwen. Op een schaal van 1 tot 5 M zou een  neutrale beoordeling van een nieuwe site zou uitkomen op MMM, maar dat vind ik voor Hubly momenteel nog teveel. Dus met MM moet ze het doen.

mr. Mark Bassie (Breda 1960) is sinds 1994 werkzaam als Zelfstandige Interim Professional. Was vroeger als interim-manager en trainer werkzaam. Heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd -onder het label Flex-Beheer- in flexibilisering van organisaties en professionalisering van externe inhuur. Onafhankelijk en deskundig in inhuurplatforms, Marktplaatsen, ZZP-community's en Vendor Managementsystemen. Mark combineert hierbij zijn HRM-deskundigheid met bedrijfsvoerings-expertise en verander- en projectmanagement. Auteur van het handboek 'Scoren op inhuurmarktplaatsen!' van FNV Zelfstandigen (2012). Onderzoeker/co-auteur van diverse Nederlands/Belgische onderzoeksrapporten o.a. over Recruitment Process Outsourcing (RPO) (2016), over Vendor Management Systemen (VMS) (2017) en over Managed Service Providers (MSP) (2018). Zie Flex-Beheer.nl voor de downloadpagina's. Bekijk alle berichten van Mark Bassie