Mark’s plaats. Jellow moet nog kleur bekennen: MMM

Mark Bassie kijkt weer kritisch naar een site met (interim)opdrachten. Deze keer Jellow onder de loep.

logo mIn  deze column bespreekt Mark Bassie met enige regelmaat op persoonlijke titel een website, platform of portal met opdrachten voor zelfstandige professionals (ZP’ers).  Hij eindigt steeds met een beoordeling van inhoud, vorm en opzet met 1 tot 5 M’s. Hij oordeelt hierbij als ZP’er en niet als opdrachtgever.

Als u zelf een site kent die u wilt laten (her)beoordelen, stuur dan een mail naar info@flex-beheer.nl.

Een overzicht van alle eerdere beoordelingen vind je hier:

De beoordeling:

  • M = Geen tijd en geld aan besteden
  • MM = Waarschijnlijk zonde van je tijd en geld
  • MMM = Alleen als je betere alternatieven al hebt bezocht
  • MMMM = Kan zeker resultaat opleveren
  • MMMMM = Hier moet je beginnen met zoeken

Jellow: jonge speler met nieuw concept vraag en aanbod zzp’ers

Vandaag beoordeling van een relatief jong platform, bestaande sinds 1 december 2012. Jellow geheten. Ik heb niet kunnen vinden waar deze naam voor staat, maar vermoedelijk is de associatie bedoeld met de Gouden Gids (Yellow pages) waar je ook bedrijven mee zoekt. Want het moet gezegd worden, de 3 oprichters van Jellow zijn er wel weer in geslaagd om een heel nieuw concept te bedenken om vraag & aanbod van ZZP’ers aan elkaar te koppelen.

Als professional kan je gratis inschrijven in een bepaald inhuursegment, zoals Communicatie, Marketing of Oracle.

Inschrijven gaat snel via de koppeling met je Linkedin-account. Verder hoef je niets te doen maar kan je ook niets doen. Want het is de bedoeling van Jellow dat je gevonden wordt als professional door de bedrijven die tegen betaling toegang krijgen tot Jellow.

Bijzonder is dat er voor elk inhuursegment en elke specialisatie door Jellow een extern bureau is ingeschakeld dat zorgt voor de screening en kwaliteitsbeoordeling van de professionals. De gedachte is waarschijnlijk dat HRM’ers het beste kunnen worden beoordeeld door een HRM-adviesbureau. In dit geval is dat dan Raymakers vdBruggen. Voor banken is dat bijvoorbeeld Octas en onderwijspersoneel wordt beoordeeld door Imon advies. Screening gebeurt oa met referentiechecks bij oude opdrachtgevers. Je kunt je als professional maar voor 1 segment inschrijven. Het valt wel op dat het aantal segmenten nog bescheiden is (16 stuks).

Bij een geslaagde match gaat er € 5 van je uurtarief waarvan het branchebureau (€ 3,50) en een contractmanagementbureau (PSC € 1,50) worden betaald. Voor een extra € 0,80 per gewerkt uur ontvang je als professional je geld binnen 14 dagen, anders duurt het 35 dagen, zo valt te lezen.

Opzet goed, resultaten nog onduidelijk

In de algemene voorwaarden en het privacyreglement lees ik geen gekke of onredelijke dingen. Wel lees ik op de site dat men vooral hecht aan transparantie en het moet gezegd worden dat er wel veel informatie is te vinden over hoe het allemaal werkt, wie de partners zijn en voor welke klanten er wordt gewerkt. Er zouden nu bijna 1.200 professionals geregistreerd staan.

Maar ik zou het natuurlijk ook interessant vinden om te lezen hoeveel opdrachtgevers hoeveel keer per week op zoek gaan naar professionals in Jellow. Volgens actuele informatie zijn in elk geval ‘Een aantal grootbanken’ klant bij Jellow en nu op zoek. Op de site staan de logo’s van ABNamro, Rabobank en ING. Maar hadden die ook niet al hun eigen kanalen om professionals te vinden? En hoeveel professionals er nu via Jellow een opdracht hebben gekregen, dat valt helaas ook nergens te vinden.

Tja, dan de beoordeling. Ik vind Jellow een mooi en goed opgezette site die nog wat meer kleur moet bekennen met name in harde resultaten die tot nu toe zijn bereikt. Zolang die duidelijkheid er niet is, houd ik het op 3M’s. Of je met zoveel verschillende partners goede kwaliteit voor zowel professionals als opdrachtgevers kunt leveren, lijkt me lastig te organiseren. Maar dat heb ik niet kunnen beoordelen.

Het is interessant als deze beoordeling door professionals met ervaring met Jellow (goed of slecht) wat meer wordt ‘ingekleurd’ over hoe het er in de praktijk echt aan toe gaat. Voorlopig een interessante nieuwe speler…

mr. Mark Bassie (Breda 1960) is sinds 1994 werkzaam als Zelfstandige Interim Professional. Was vroeger als interim-manager en trainer werkzaam. Heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd -onder het label Flex-Beheer- in flexibilisering van organisaties en professionalisering van externe inhuur. Onafhankelijk en deskundig in inhuurplatforms, Marktplaatsen, ZZP-community's en Vendor Managementsystemen. Mark combineert hierbij zijn HRM-deskundigheid met bedrijfsvoerings-expertise en verander- en projectmanagement. Auteur van het handboek 'Scoren op inhuurmarktplaatsen!' van FNV Zelfstandigen (2012). Onderzoeker/co-auteur van diverse Nederlands/Belgische onderzoeksrapporten o.a. over Recruitment Process Outsourcing (RPO) (2016), over Vendor Management Systemen (VMS) (2017) en over Managed Service Providers (MSP) (2018). Zie Flex-Beheer.nl voor de downloadpagina's. Bekijk alle berichten van Mark Bassie