Maandelijkse archieven: maart 2013

Onderzoek: Zelfstandigen gaan concurrentie aan met te laag uurtarief. Weinig variatie in betalingsmodel.

7571120_s49,1% van de zzp’ers zegt een te lage prijs per uur te vragen om de concurrentie de baas te (kunnen) zijn. 6,5% van de zzp’ers weet zelfs niet welk uurtarief ze nodig hebben om rond van te kunnen komen. Toch denkt 68,9% van de zzp’ers het huidige tarief op peil te kunnen houden. De zzp’ers doet gemiddeld 19 opdrachten bij 3 opdrachtgevers. In 2013 verwachten ze gemiddeld één opdracht meer te krijgen (+5,3%). Dit blijkt uit het themarapport “Opdrachten en tarieven” van structurele onderzoeksmonitor ZZP Barometer.

 “Zzp’ers verwachten echter dat hun omzet in 2013 met 9,3% zal dalen, voornamelijk omdat ze verwachten minder facturabele uren per project te kunnen draaien,“ aldus Jeroen Sakkers, met Victor Mundi initiatiefnemer van de ZZP Barometer. Hoewel de verwachting is dat het uurtarief gelijk blijft in 2013, daalde het wel met 9,1% ten opzichte van 2011.

Acquisitie vooral offline

Zzp’ers komen voornamelijk offline via hun opdrachten. Slechts 20,2% van de opdrachten wordt online binnengehaald: via bemiddelingssites, digitale netwerken of de website van de opdrachtgever. De top-3 wordt gevormd door mond-tot-mondreclame (23,1%), het fysieke, zakelijk netwerk (17,5%) en bemiddelingsbureaus (16,3%). Zzp’ers zijn zakelijk het actiefst op LinkedIn (88,0%), daarna op Freelance.nl (27,6%), Twitter (26,2%) en Facebook (19,6%). Een grote meerderheid (66,7%) is het erover eens dat het gebruik van sociale netwerken in de werving toeneemt.

Bovendien werd 64,3% van de opdrachten in 2012 door de zzp’er zelf binnengehaald, zonder tussenpersoon. Voor 2013 is de verwachting dat 3% meer opdrachten via derden – onder andere bemiddelingsbureaus – zullen worden binnengehaald.

Meestal nog ‘uurtje factuurtje’

Van alle zzp’ers werk 69,6% op basis van een afgesproken uurtarief, waarvan 40,6% zonder een vooraf afgesproken maximaal aantal uren. Slechts 6,0% legt het risico bij zichzelf door op basis van een prestatieloon. 19,5% van de zzp’ers spreekt een vast bedrag af per opdracht, de zogenaamde fixed fee-constructie.

Wel zijn er omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat het uurtarief of bedrag per opdracht lager kan liggen dan normaal: door de lengte van de opdracht (64%), omdat de opdrachtgever een langdurige (netwerk)relatie is (48%), een concreet vooruitzicht op (een) vervolgopdracht(en) (46%), interessante inhoud van de opdracht (45%) en een korte reisafstand/-tijd (43%).

 

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , , , | 1 Reactie

De energie druipt er van af bij zelfstandigen. Afsluitend liveblog 7# #dvdz2013

15385138_sPZO kan trots zijn. Dag van de Zelfstandige was een levendige, leuke middag die door meer dan 400 ZPers is bezocht.

De inleidingen geven de aanwezigen gevoel dat de ZP’er nu echt ontdekt is. Tussen de inleidingen presenteren sommige ZP’ers zich door een persoonlijke pitch. De workshops zijn overtekend en op het opdrachtenplein wordt veel genetwerkt en zijn ZP’ers in gesprek met organisaties als Myler, Hotzpot, Brainnet, Regus, Headfirst, Freelancehouse, OOA, etc.

Het is duidelijk. De groep van ZP’ers is niet alleen een onmisbare groep op de arbeidsmarkt,  ze zijn ook als interessante commerciële groep ontdekt.

De energie druipt er vanaf.

De energie druipt er vanaf op deze middag. Ook bij de professionals die het boek ‘Succesvol als ZZP’er’ aanschaffen of zich laten verleiden tot het maken van een persoonlijke videopitch. Er zijn leuke en ook leerzame workshops zoals: de ondernemerscooperatie, Durf te vragen, Focus aanbrengen in acquisitie, Brengen in plaats van halen, de Kamer van Koophandel met brood op de plank en 2Value: het nieuwe verdienen.

We laten ons als ZZP’ers geen slecht imago opdringen. De oproep van Esther Raats en van PZO is voor de ZP’ers die er deze waren overbodig. Een mooie dag en een hart onder de riem voor al deze ondernemers die onze arbeidsmarkt zo hard nodig heeft.

2

(alle blogs vanaf de Dag van de Zelfstandige 2013 vind je hier)  

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags | Laat een reactie achter

ZZP’er: brengen in plaats van halen! Liveblog #6 #DvdZ2013

9348277_sDe vraag die veel ZZP-ers bezighoudt is: hoe kom ik aan opdrachten? Het lastige is, dat je met die vraag in een modus komt van ‘halen’. En dat maakt het steeds moeilijker om aan opdrachten te komen, omdat potentiële opdrachtgevers het onplezierig vinden als je komt halen. De kunst is om weer terug te gaan naar je oorspronkelijke passie.Vrijwel alle ZZP-ers zijn begonnen vanuit passie voor hun vak. Waarom ben je ook alweer voor jezelf begonnen? Wat kom je brengen?

Herma Wichman van  Ikbenmijntoekomst.nu vraagt de deelnemers terug te gaan naar die tijd, naar je dromen. Hoe zag je toen je ideale situatie voor je? Wat kun je goed in je droom?  Met welke talenten kan jij de problemen die je in de markt ziet oplossen? Wat vind je belangrijk in je droom en waar geloof je in? In welke rol zie je jezelf in je droom? Wat kom je brengen vanuit je passie?

Halen zorgt voor afwijzing, begin met brengen

De combinatie van passie en talenten heeft (financiële) waarde. Halen zorgt voor afwijzing, begin met brengen. Deze workshop geeft inzicht in hoe je je aanbod en talenten kunt afstemmen op de behoeften in de markt. Herma Wichman geeft handvatten om op een natuurlijke en ongedwongen manier acquisitie te doen. Hoe kun je brengen?

Ga het gesprek met een potentiële opdrachtgever aan vanuit oprechte interesse wat hem bezighoudt. Luister in plaats van praat. Inventariseer problemen waar jij een bijdrage kunt leveren aan de oplossing. Merk het verschil met de vraag ‘heeft u een opdracht voor mij’?

Belangrijk voordeel is dat je vanuit brengen mensen ontmoet en contacten maakt die je anders zou missen. Om vervolgens te zoeken naar synergie (hoe kunnen we het hier groener maken) in plaats van een opdracht te vragen (mag ik hier een parkje aanleggen?).

(alle blogs vanaf de Dag van de Zelfstandige 2013 vind je hier)  

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags | Laat een reactie achter

Hoe vind je klanten? En ZZP tips van de Belastingdienst. Liveblog #5 #DvdZ2013

2896907_sDe Dag van de Zelfstandige staat, niet heel raar, in het teken van ‘Brood op de Plank’. In de workshopsessies na het plenaire gedeelte komt dat natuurlijke aanbod. Zo ook in de workshop van de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst.

Werken aan je merk

Hoe wordt je zichtbaar begint met het bouwen van een merk. Waar ben jij als ZP’er goed in? Het draait om merkwaardes. Dus als persoonlijkheid een belangrijke merkwaarde voor je is dan kun je geen mail versturen met ‘geachte relatie’. Dus goed nadenken over jouw persoonlijke merkwaardes en dat in alles doorvoeren. Maar belangrijk is ook op welke doelgroep je je richt? Ook heel belangrijk als je klanten wilt vinden. Want  als je weet op wie je je richt en kijk of je mensen kent in die organisaties. Maak ook een actieplan. Daar zijn geen vaste formats voor. Het gaat om netwerken, social media, acquisitie (lauw en koud).

Heel veel mensen gaan netwerken om direct met hun doelgroep in contact te komen. Fout! Je netwerkt breed en via die netwerken kun je vragen of ze je willen introduceren bij jouw doelgroep. Dus dat kan via familie, vrienden, tevreden klanten, ex-collega’s dat zijn mensen die jou onvoorwaardelijk willen helpen om je klanten te vinden.

Maak gebruik van alle social media om kennis te delen, dat geeft free publicity en zo vinden klanten je ook. Door de crisis gebeurt er steeds meer regionaal en locaal, stem hier je marketing op af!

En als je dan een klant hebt, hoe zorg je dan dat die klant bij je blijft, hoe bindt je de klant? Ook dan geldt weer: social media, kennis delen en netwerken. Dus blijf dat doen, maar je kunt ook attent zijn en je klanten een kaartje of andere attentie sturen. Dus zorg dat je weet wanneer je klanten jarig zijn! Maar combineer het altijd met jouw persoonlijke merkwaarden.

Klanten krijg je vooral viavia, dus zorg dat mensen over je praten. Maar denk goed na over hoe die klant jou ziet, welke merkwaardes voor jou belangrijk zijn, waar je klanten zitten.

Veel veranderingen belastingregime op komst.

De Belastingdienst volgt. Jammer maar we gaan het niet over de VAR hebben. Het thema is denk fiscaal na, probeer slim te ondernemen.

Je wilt winst maken, maar is die winst wel te verwachten? Eerst wordt uw zelfstandigheid getoetst (hoogte winst, aantal opdrachtgever, beschikbare tijd). Als je dan winst maakt zijn er wel veel aftrekposten: zelfstandigenaftrek, urencriterium (verhoging zelfstandigenaftrek bij starters), bij arbeidsongeschiktheid: verlaagd urencriterium, meewerkaftrek als de partner meewerkt: urencriterium (525 uur), MKB-vrijstelling (14% vd winst) en FOX

In 2015 worden al deze vrijstellingen afgeschaft omdat er een zgn. 0-box of Winstbox komt en er gelijktijdig een half miljard bezuinigd wordt.

Dan gaat Leo in op de aftrekbaarheid van de werkruimte waar ook veel beperkende maatregelen zijn. Belangrijkste blijft dat zo’n ruimte een eigen entree heeft en in principe verhuurd zou kunnen worden aan een ander partij. De belastingdienst heeft hiervoor een handige vraagmodule.

Auto van de zaak. Als je een beperkte rittenadministratie bijhoudt kun je 0,19  per km. rekenen, maar ook alle BTW op onderhoud en gebruik aftrekken.

Leo geeft nog meer volgende tips:

  • Als je meer dan 2300,- investeert, dan heb je recht op investeringsaftrek. Bij desinvesteringsaftrek geldt ook die 2300,- (dus koop altijd net boven dit bedrag en verkoop er net onder).
  • Hoe je afschrijft kun je zelf bepalen.
  • Middeling, je mag 3 jaren kiezen en je inkomen over die 3 jaar middelen en teveel betaalde inkomsten belasting terug vragen.
  • Het moment van factureren. Wellicht is het beter om op 1 april dan op 31 maart te factureren als je per kwartaal BTW betaald en je wilt voorkomen dat je de BTW betaald voordat de klant de factuur betaalt.
  • Reserveer voor belasting of voorlopige aanslag.
  • Invordering, je kunt uitstel van belasting krijgen via de belastingtelefoon.

In deze korte tijd zijn er allemaal handige en praktische tips gegeven en lijkt het er (even) op of de belastingdienst het leuker voor ons kan maken.

(alle blogs vanaf de Dag van de Zelfstandige 2013 vind je hier)  

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , | Laat een reactie achter

Nils Roemen: “Succes is de – per ongeluk – gevolgen van dingen uitproberen die lukken!” Liveblog #4 #DvdZ2013

Durftevragen_coverDe medebedenker van #durftevragen, Nils Roemen, brandt direct los op de Dag van de Zelfstandige. Hij wordt gedreven door het verbinden van mensen en waarde waardoor dingen makkelijker, sneller en wél lukken. Een aantal mensen is vandaag uitgenodigd voor het vertellen van hun succespitch. Nils wordt er onrustig van, hij wil het namelijk graag hebben over wat hij niet zo goed kan. We spelen vaak toneel en doen alsof het goed gaat. Op de borrel zeggen we ‘het gaat prima’ terwijl we denken… eigenlijk kan ik nog wel wat klanten kan gebruiken. Waarom doen we dat? Wat is succes als je het verdringt? Nils zijn definitie van succes is: de per ongeluk gevolgen van dingen uitproberen die lukken!

Maar voor hij daar achter was kwam hij in de knoop met fenomenen als slim omgaan met je geld, tijd en netwerk. En dat is wat hij vandaag met het publiek op de Dag van de Zelfstandige wil delen. Direct buitelen de voorbeelden over elkaar heen. Nils gaat zelfs te snel om live bloggend bij te houden, maar hier komt de essentie:

Voorbeeld: het voorstelrondje tijdens trainingen terwijl de koffie wacht. Gewoon stoppen, niet meer doen. Wat denk je wat er gebeurt? Iedereen volgt je. Totale ineffectiviteit houd je zelf in stand. Nils heeft met zichzelf afgesproken, ‘ik wil alleen maar daar zijn waar ik kan laten zien waar ik goed in ben. En anders ga ik weg. Dus zodra ik geen waarde meer kan toevoegen’. Zo heeft hij ook direct afgerekend met het ‘gedoe met geld’. Maar…. Het is doodeng, niemand snapt het en je moet het constant uitleggen.

Ander voorbeeld: Nils schrijft geen offertes, zonde van zijn tijd. Dat kan de klant beter zelf doen, het geeft wel even een moment van kortsluiting in de hersens van je klant, maar het werkt!

Sociale overwaarde

Nils is gaan werken op basis van waardebepaling achteraf. Zeker ZZP-ers zouden dit moeten doen. Zet je verlanglijst online! Dat levert altijd hulp op, waarom? Mensen vinden het leuk om te helpen. Wat daarvoor nodig is, is dat je heel duidelijk moet kunnen vertellen wat je voor elkaar wilt krijgen. Wie van ons weet heel precies wat je wil laten lukken? Het blijft verdacht stil in de zaal. Volgende vraag: als jou gelukt is te weten wat je lukt, wat is dan gelukt? We lachen opnieuw maar blijven stil. De boodschap van Nils is dat we kennelijk als ZZP-ers iets nieuws moeten leren: maximaal gebruik maken van het netwerk van ZZP-ers! Een brutaal mens heeft de halve wereld komt in mij op als ik de voorbeelden van hoor. Met nul budget toch dingen voor elkaar krijgen.

Nils Roemen noemt dit sociale overwaarde: het alloceren van dat wat nutteloos ligt te wachten of weggegooid wordt.  Hiervoor gelden wat spelregels:

  • Spelregel 1:  als je niet op je bek durft te gaan, mag je niet meedoen. Als iets mag mislukken, ben je niet langer bezig met het camoufleren van je fouten. En bespaar je tijd en energie.
  • Spelregel 2: er mag geen geld in omgaan
  • Spelregel 3: er is geen baas.

Op deze wijze, vertelt Nils, zijn er zo’n 137 projecten ontstaan, waarvan hij er enkele benoemt. De kern van zijn verhaal zit in gebruik maken van je netwerk. Hoe verbindt je je organisatie aan een netwerk? Door niet aan de eigen identiteit te verbinden, maar mensen verbinden aan de verzetten berg.

(alle blogs vanaf de Dag van de Zelfstandige 2013 vind je hier

Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags | Laat een reactie achter

Wiebe Draijer (SER): ZP’ers zijn de voorbode van de arbeidsmarkt van de toekomst. Liveblog #3 #DvdZ2013

draijerWiebe Draijer, voorzitter van de SER, houdt op de DvdZ een warm pleidooi voor de ZP; er: ‘Het is mijn overtuiging dat ZP’ers de voorbode van de arbeidsmarkt van de toekomst zijn” Draijer bedoelt niet dat iedereen in de toekomst ZPer moet worden, maar prijst wel het ondernemerschap, de individuele keuzes die meer (flex) werknemers zouden moeten hebben.

Het is duidelijk ook de SER vindt de groep ZPers heel erg belangrijk voor de Nederlandse economie. En natuurlijk zit ook een deel van de ZPers in de rats, want het is geen gemakkelijke tijd en er zijn ook ZPers voor wie het niet zo’n bewuste keuze is geweest als voor de veel van de ZPers die hier in de zaal zitten. Dat zal moeten worden gecorrigeerd.

Maar ondernemende professionals passen bij een arbeidsmarkt die alleen maar dynamischer wordt  en waar we ons moeten richten op de kansen, waar we talenten moeten ontwikkelen. Maar waar we hebben ook actuele informatie over de arbeidsmarkt nodig (en geen cijfers die een minstens een jaar naijlen), juist om die kansen te kunnen richten. Kijk naar de ambachtseconomie waar 70% van de werkenden ZPer is en waar we de komende jaren een tekort van 150.000 mensen verwachten.

Deze lastige tijd lakmoesproef voor ZP’ers

Voor Wiebe Draijer is deze lastige tijd feitelijk de lakmoesproef voor de ZP’ers. Hij is er van overtuigd dat de ZP’ers hier goed uit zullen komen. Aan de SER zal het niet liggen want Draijer streeft naar een open SER die goed in contact staat met de arbeidsmarkt en de ontwikkelingen hierbinnen.

In vrijwel alle adviezen van de SER spelen ZP’ers tegenwoordig een rol. Draijer noem nog het feit dat ZP’ers goed vertegenwoordigd zijn in SER en noemt Linde Gonggrijp van FNV Zelfstandigen en Ester Raats-Coster van PZO maar hij zegt er nog wel bij dat de eerste voor de werknemers en de tweede er voor de werkgevers zit. Dus dat klinkt nog niet echt als een nieuwe categorie op de arbeidsmarkt. Maar dat is misschien alleen maar taalgebruik. Wiebe Draijer zegt het heel erg duidelijk: ZP’ers zijn de voorbode van de arbeidsmarkt van de toekomst!

(alle blogs vanaf de Dag van de Zelfstandige 2013 vind je hier

Geplaatst in Professioneel inhuren, ZP en Ondernemen | Tags , , , | 1 Reactie