"Exploring the future of work & the freelance economy"

Hoe vind je klanten? En ZZP tips van de Belastingdienst. Liveblog #5 #DvdZ2013

2896907_sDe Dag van de Zelfstandige staat, niet heel raar, in het teken van ‘Brood op de Plank’. In de workshopsessies na het plenaire gedeelte komt dat natuurlijke aanbod. Zo ook in de workshop van de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst.

Werken aan je merk

Hoe wordt je zichtbaar begint met het bouwen van een merk. Waar ben jij als ZP’er goed in? Het draait om merkwaardes. Dus als persoonlijkheid een belangrijke merkwaarde voor je is dan kun je geen mail versturen met ‘geachte relatie’. Dus goed nadenken over jouw persoonlijke merkwaardes en dat in alles doorvoeren. Maar belangrijk is ook op welke doelgroep je je richt? Ook heel belangrijk als je klanten wilt vinden. Want  als je weet op wie je je richt en kijk of je mensen kent in die organisaties. Maak ook een actieplan. Daar zijn geen vaste formats voor. Het gaat om netwerken, social media, acquisitie (lauw en koud).

Heel veel mensen gaan netwerken om direct met hun doelgroep in contact te komen. Fout! Je netwerkt breed en via die netwerken kun je vragen of ze je willen introduceren bij jouw doelgroep. Dus dat kan via familie, vrienden, tevreden klanten, ex-collega’s dat zijn mensen die jou onvoorwaardelijk willen helpen om je klanten te vinden.

Maak gebruik van alle social media om kennis te delen, dat geeft free publicity en zo vinden klanten je ook. Door de crisis gebeurt er steeds meer regionaal en locaal, stem hier je marketing op af!

En als je dan een klant hebt, hoe zorg je dan dat die klant bij je blijft, hoe bindt je de klant? Ook dan geldt weer: social media, kennis delen en netwerken. Dus blijf dat doen, maar je kunt ook attent zijn en je klanten een kaartje of andere attentie sturen. Dus zorg dat je weet wanneer je klanten jarig zijn! Maar combineer het altijd met jouw persoonlijke merkwaarden.

Klanten krijg je vooral viavia, dus zorg dat mensen over je praten. Maar denk goed na over hoe die klant jou ziet, welke merkwaardes voor jou belangrijk zijn, waar je klanten zitten.

Veel veranderingen belastingregime op komst.

De Belastingdienst volgt. Jammer maar we gaan het niet over de VAR hebben. Het thema is denk fiscaal na, probeer slim te ondernemen.

Je wilt winst maken, maar is die winst wel te verwachten? Eerst wordt uw zelfstandigheid getoetst (hoogte winst, aantal opdrachtgever, beschikbare tijd). Als je dan winst maakt zijn er wel veel aftrekposten: zelfstandigenaftrek, urencriterium (verhoging zelfstandigenaftrek bij starters), bij arbeidsongeschiktheid: verlaagd urencriterium, meewerkaftrek als de partner meewerkt: urencriterium (525 uur), MKB-vrijstelling (14% vd winst) en FOX

In 2015 worden al deze vrijstellingen afgeschaft omdat er een zgn. 0-box of Winstbox komt en er gelijktijdig een half miljard bezuinigd wordt.

Dan gaat Leo in op de aftrekbaarheid van de werkruimte waar ook veel beperkende maatregelen zijn. Belangrijkste blijft dat zo’n ruimte een eigen entree heeft en in principe verhuurd zou kunnen worden aan een ander partij. De belastingdienst heeft hiervoor een handige vraagmodule.

Auto van de zaak. Als je een beperkte rittenadministratie bijhoudt kun je 0,19  per km. rekenen, maar ook alle BTW op onderhoud en gebruik aftrekken.

Leo geeft nog meer volgende tips:

  • Als je meer dan 2300,- investeert, dan heb je recht op investeringsaftrek. Bij desinvesteringsaftrek geldt ook die 2300,- (dus koop altijd net boven dit bedrag en verkoop er net onder).
  • Hoe je afschrijft kun je zelf bepalen.
  • Middeling, je mag 3 jaren kiezen en je inkomen over die 3 jaar middelen en teveel betaalde inkomsten belasting terug vragen.
  • Het moment van factureren. Wellicht is het beter om op 1 april dan op 31 maart te factureren als je per kwartaal BTW betaald en je wilt voorkomen dat je de BTW betaald voordat de klant de factuur betaalt.
  • Reserveer voor belasting of voorlopige aanslag.
  • Invordering, je kunt uitstel van belasting krijgen via de belastingtelefoon.

In deze korte tijd zijn er allemaal handige en praktische tips gegeven en lijkt het er (even) op of de belastingdienst het leuker voor ons kan maken.

(alle blogs vanaf de Dag van de Zelfstandige 2013 vind je hier)  

Michel Vos was één van de initiatiefnemers van ZiPconomy en tot 2013 betrokken geweest bij het opzet van dit platform. Michel coacht ondernemers/ZiPers, investeert in mensen en bedrijven en begeleidt organisaties bij het ontwikkelen van nieuwe diensten of strategieën. Hij mede oprichter van VOOR, een nieuwe manier om opdrachtgevers en zelfstandig professionals te verbinden. Bekijk alle berichten van Michel Vos