ZiPredactie 29 mei 2026 Eén reactie Print Gemeenten stappen over van extern inhuren naar meer vaste banenGemeenten verminderden in 2025 hun uitgaven aan externe inzet, mede vanwege strengere DBA-handhaving. Ze voeren actiever beleid, bieden vaker vaste contracten en zoeken een nieuwe balans tussen flexibiliteit, kostenbeheersing en eigen regie.Gemeenten gaven in 2025 minder uit aan externe inzet. Het aandeel daalde van 17,5 procent naar 16,1 procent van de loonsom. Dat blijkt uit de jaarlijkse personeelsmonitor van A&O. Die daling heeft zeer waarschijnlijk te maken met de strengere handhaving van de Wet DBA. Gemeenten denken kritischer na over hun externe inzet en sturen bewuster op hun personeelsmix. Zo is het aantal gemeenten dat actief beleid voert om externe inzet te beperken flink toegenomen, van 57 procent in 2024 naar 70 procent in 2025. In 2023 was dat 50 procent. Het terugdringen gebeurde vooral door tijdelijke arbeidsovereenkomsten aan te bieden (55 procent) of door flexibele banen om te zetten in vaste banen (47 procent). Lees ook: Inhuur bij Rijksoverheid flink gedaald in 2025 Groei van vaste contracten en omzetten van flexbanen Dat ziet A&O ook terug in een stijging van het aandeel vaste contracten. In 2025 bestond 79 procent uit vaste bezetting, terwijl dat een jaar geleden nog 76 procent was. Ook het aandeel extern ingehuurde leidinggevenden daalde, van 7 naar 5 procent. Deze ontwikkeling laat volgens de onderzoekers zien dat gemeenten meer grip willen op hun personeelsbestand, terwijl flexibiliteit nodig blijft bij piekbelasting en specialistisch werk. De uitdaging is om daarin de juiste balans te vinden. Het wijst erop dat gemeenten in een andere fase terechtkomen. De nadruk verschuift van uitbreiden naar het maken van keuzes: waar zetten we mensen op in, wat doen we zelf en waar organiseren we het werk anders? Uitgaven externe inzet Bij alle gemeenten is een daling in de uitgaven aan externe inzet te zien. De uitgaven van gemeenten met meer dan honderdduizend inwoners en middelgrote gemeenten met tussen de vijftigduizend en honderdduizend inwoners dalen het meest, beiden 1,5 procent. Bij de G4-gemeenten (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht), waar eerdere jaren ook al een daling te zien was, zijn de uitgaven aan externe inzet het laagst met 13,3 procent. Lees ook: Gemeenten zetten rem op vacatures in de schaduw van ‘ravijnjaar’ en wet DBA Volgens de Personeelsmonitor is de uitzendkracht en gedetacheerden bij gemeenten de meest voorkomende vorm van externe inhuur. Bij 76 procent van de gemeenten is dit de dominante contractvorm. Voor 19 procent is dat het inhuren van zzp. In 2025 heeft A&O wel de definitie van externe inzet in de Personeelsmonitor iets aangepast. Uitbesteed werk aan zzp wordt niet meer gezien als ‘inhuur’. Dit kan een deel van het verschil in cijfers verklaren. De Personeelsmonitor Gemeenten 2025 is te vinden op de website van het A&O fonds Gemeenten. A&O Fonds, externe inhuur, gemeenten Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie
Ook in het nieuws deze week: ziekteverzuim bij gemeenten hoogst in ruim 20 jaar. Dat zal deels komen door vergrijzing van het personeelsbestand en doordat de landelijke politiek gemeenten voor steeds lastigere opgaven stelt. Daarnaast is mogelijk ook de werkdruk toegenomen doordat externen niet of niet adequaat zijn vervangen. Beantwoorden