"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Verschuiving inhuur externen in september: aandeel detachering stijgt, zzp daalt.

Totale vraag naar externe professionals in jaar tijd met 5% gestegen.

Organisaties die behoefte hebben aan interim professionals maken de laatste maanden wat vaker gebruik van gedetacheerden en minder van zzp’ers. Dat blijkt uit een analyse door de Intelligence Group op basis van data van HR tech-dienstverlener HeadFirst Group.

Bij aanvragen van opdrachten waarbij de einddatum van de opdracht na 1 januari 2025 ligt, is de afgelopen maand in 70% van de gevallen iemand geplaatst met een detacheringscontract. In 30% van de gevallen werd een zzp’er geplaatst. In juli lag deze verhouding nog op 60/40.

Zoals in de onderstaande grafiek te zien is, schommelt de verhouding wel vaker. Toch is dit wel een indicatie van een meer structurele verschuiving, zegt Geert-Jan Waasdorp, directeur van de Intelligence Group. “We gaan dit nu maandelijks bekijken en er ook meerdere databronnen voor gebruiken, zodat we stevigere conclusies kunnen trekken.”

 

Bron: Intelligence Group

Uit andere data, van Sentior, een platform dat alle gepubliceerde interim-opdrachten van brokers, MSP’s, Marktplaatsen en dynamische aankoopsystemen analyseert en publiceert, blijkt dat bij 4% van alle opdrachten expliciet wordt vermeld dat een opdracht niet door een zzp’er ingevuld mag worden. Een bescheiden percentage, maar het groeit wel.

De aanleiding van deze verschuivingen laat zich raden: vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst bij controles op onjuist inhuren van zzp’ers weer naheffingen opleggen. Gedetacheerden zijn in loondienst bij een bureau en vallen daarmee buiten deze discussie.

Overigens ziet de Intelligence Group de vraag naar externen alleen maar groeien. In september van dit jaar werden er (voorlopige cijfers) 5% meer zelfstandig professionals en gedetacheerden via een bureau aan een opdracht gematcht dan een jaar eerder.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

11 reacties op dit bericht

  1. Zoals voorspeld gouden tijden voor detacheringsbureaus. Kostenstijging voor de inhurende partij (uurtarieven liggen bij bureaus veelal hoger dan bij zzp’ers). Dat kunnen veel organisaties wel opvangen, maar ik verwacht dat bijvoorbeeld zorginstellingen, om die kostenstijging te vermijden, minder zullen inhuren en dus minder zorg zullen gaan leveren. De burger zal meer aangewezen zijn op particuliere zorg door de zzp’ers die voorheen voor de instellingen werkten. De zorgbehoevende met een kleine portemonnee is de dupe.

  2. Egaal of het verloning, midlance of detachering, voor de klanten gaan de kosten zeker omhoog. Ik zit me zelf af te vragen of ik mijzelf via midlance of verloning (dat mag dan nog wel) kan en ga verhuren per januari (al heb ik nog een project, en al is het de bedoeling dat ik verlengd wordt). Ik denk wel dat ik mijn tarief ga verhogen. Ik zit zelf te denken om dan ongeveer 20 % te stijgen, waarbij ik dan ongeveer uit kom op wat detacheerders voor mij zouden vragen. Ik heb geen verlies, belastingdienst blij, verloner/midlance leverancier blij. En de klant? Die ziet zijn kosten stijgen.

  3. Ik denk persoonlijk dat de dba achterhaald is. Dit omdat er zoveel zzpers zijn en bijkomen dat als die niet ingehuurd worden de economie vastloopt. De overheid gaat er standaard vanuit dat de zzper die bij controle als zogeheten schijnzelfstandige wordt gezien automatisch in dienst gaat .
    Dat denk ik dus niet

    • En als bijkomend negatief effect moet de zzper die netjes heeft gespaard voor zijn pensioen en niet meer aangenomen wordt vanwege leeftijd en risico’s van werkgever zijn spaarpot moet opeten..
      Men roept om het hardst dat zzper niks regelt, maar degenen die dat wel hebben gedaan worden alsnog gestraft.
      Alleen als je het in handen hebt gegeven van graai instanties ga je eerst nog vrijuit. Heb je alles in eigen beheer gehouden worst je gestraft.

  4. Een logisch gevolg dat er minder zzp-ers zijn en meer andere inleen. Het stimuleren van meer mensen in loondienst en minder flexibele schil is een ook een goede ontwikkeling.
    Dat een flexibele schil iets meer kost als vaste werknemers is begrijpelijk. Dan gaan we weer terug naar waarvoor een flexibele schil is bedoeld, het tijdelijk opvangen van pieken. En niet al het werk door zzp-ers laten doen, jaar in en jaar uit, bij 1 opdrachtgever.

  5. De overheid kiest voor de harde confrontatie, zzp’ers bijna allemaal in loondienst of naheffingen. De wereld is veranderd. Veel ZZPers willen niet in loondienst. Vrijheid, betere tarievering en eigen ondernemerschap zijn belangrijke drijfveren. Een deel van de zzp’ers zal geen keuze hebben en gedwongen in loondienst gaan. Anderen gaan stoppen of hun business model veranderen en hun tarieven verhogen. Waarom is dit nu nodig?

  6. Het is weerzinwekkend hoe de markt voor freelancers dus nu al 10% kleiner is ten faveure van tussenpartijen die nauwelijks waarde leveren maar hun bestaansrecht voor het grootste deel ontlenen uit een machtspositie. Overal zie je deze partijen nu investeren in technologie om voor de klant de meest vlekkeloze ervaring in het wervingsproces te kunnen bieden en kunstmatige risico’s te verkleinen. Voor de ZZP’er, vaak getalenteerde professionals die bloed, zweet en tranen hebben zitten in het leren en bijhouden van hun professie en op deze manier werkelijk waarde toevoegen in de Nederlandse economie, betekend dit een flinke afroming op het tarief. En wat bekostigen ze hiermee? Effectief de creatie van een laag ‘middenmanagement’ voor freelancers waar nauwelijks waarde mee wordt toegevoegd maar die wel een uitstekend controlemechanisme vormt waarmee deze groep te beteugelen is. Dit zie je al terug in de dubieuze contracten van sommige tussenpartijen en de technologie die deze werkwijze zodanig ondersteund dat de ZZP’er geen poot heeft om op te staan. Je zou zeggen dat we echt een werknemersland worden, maar juist voor de groep die zich toespitst op het beteugelen van de massa is het hier onbetwist een paradijs.

    • Jup. Er komt gewoon een laag bij die wel geld kost maar weinig toevoegt. Ik las dat het niet best gaat met de arbeidsproductiviteit, dat verbaast niks op deze manier.

      • Inderdaad. Het is een structureel probleem waarbij het creeeren van waarde wordt ondergewaardeerd in de maatschappij. Als je kijkt naar de overheid alleen dan bestaat 50% van de banen uit overhead. Juist het tegengaan van deze verhouding en meer mensen economisch zinvol te laten bijdragen is de oplossing voor problemen als de financiering van het sociale stelsel. En dankzij marktwerking hebben we gezien dat dat vanzelf gebeurt. Het is te hopen dat het huidige overheidsbeleid een laatste stuiptrekking is van een archaïsche zienswijze. Mensen moeten simpelweg stoppen met het eindeloze praten en weer met de voeten in de modder gaan staan. De ZZP’ers van vandaag lopen wat dat betreft op de troepen vooruit voor de wereld van morgen.

  7. Voor mij heeft de overheid definitief het krediet verspeeld. Ik ben klaar met de ICT en ga nu iets anders doen. Ik hoop dat veel collega ZZP’ers hetzelfde doen. Heeft de overheid onze hulp nodig om hun rampzalige ICT op de rit te helpen? Jammer, je zoekt het maar lekker zelf uit, jullie wisten het toch allemaal zo goed? Misschien dat ik me ooit nog bedenk, maar dan wordt het tarief wel minimaal verdubbeld. Dan wordt het ook graag of absoluut niet. Ik ben echt helemaal klaar met dit hufterige overheidsbeleid…

  8. Ik heb inmiddels zelf maar een detacheringsbedrijf gestart , die waadi wet e.d. die wil dat voor nieuwe partijen moeilijker maken. Hoe bedoel je overheidsinmenging, dan hou je een paar partijen over en die hebben een kartel om de prijs gigantisch omhoog te drijven. Als ik een overheidsbedrijf tegen kom die mijn diensten wil, verdubbel ik de prijs. Gewoon omdat ze mensen kapot maken.