"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Bijna 1 op de 9 zzp’ers wil weer terug in loondienst

Van de zzp’ ers wil 11,6 procent weer terug als werknemer in loondienst. Dit zijn er bijna 1 op 9. Daar staat tegenover dat de helft (49,5 procent) van de zzp’ers niet meer wil terugkeren als werknemer in loondienst.

Speciaal voor Zipconomy monitort Intelligence Group de bereidheid van zzp’ers om weer terug te willen als werknemer in loondienst. Elk kwartaal worden enkele honderden zzp’ers ondervraagd of zij weer terug willen keren als werknemer in loondienst. Deze zzp’ers worden representatief gewogen op basis van de sociaal-demografische kenmerken en de Nederlandse beroepsbevolking. In het eerste kwartaal waren dit er 330 personen en de laatste twee jaar 2.680 personen. 

Kijkend naar de resultaten, zien we dat 11,6 procent van de zzp’ers weer terug wil als werknemer in loondienst. Dit zijn er bijna 1 op 9. Tijdens covid lag dit tussen de 15 en 17 procent, maar is daarna gedaald naar iets boven de 11 procent. De helft (49,5 procent) van de zzp’ers wil niet meer terugkeren als werknemer in loondienst. Wel valt op dat deze groep de laatste 2 jaar iets kleiner is geworden en dat de groep ‘misschien’ iets groter is geworden (35,6 procent). De groep ‘weet niet’ ligt stabiel tussen de 2 en 4 procent. Geert-Jan Waasdorp CEO van Intelligence Group: “Naarmate economische onzekerheid toe- of afneemt, neemt de bereidheid van zzp’ers om weer te willen werken als werknemer in loondienst ook toe of af. Ook de groep ‘misschien’ groeit als de onzekerheid toeneemt. Toch wil bijna de helft van de zzp’ers niet meer in loondienst, zelfs niet in onzekere tijden.”

 Bron: Intelligence Group

Wanneer ingezoomd wordt op verschillen tussen mannen en vrouwen, blijkt dat bijna 13 procent van de vrouwelijke zpp’ers weer in loondienst wil. Een licht stijgende lijn in het laatste jaar. Mannen zitten daar in Q1-2024 net onder met bijna 11 procent. Aan het verschil is geen conclusie te verbinden, aangezien zowel mannen als vrouwen het ene kwartaal of net hoger, of net lager scoren. Over het algemeen is te zeggen dat ze elkaar sinds 2022 niet veel ontlopen. 

Bron: Intelligence Group, mannelijke en vrouwelijke zzp’ers die weer in loondienst willen werken. 

Wat zijn nu onderscheidende kenmerken van zelfstandig professionals die (weer) als werknemer in loondienst willen

  • Ze zijn vooral jonger. Al is daar niet direct op doorgevraagd, is het aannemelijk dat dit te maken kan hebben met de levensfase van het stichten van het gezien, en/of de wens om een huis te kopen. Nog steeds maakt een arbeidscontract het heel veel makkelijker om in aanmerking te komen voor een hypotheek.
  • Het geldt voor hoger opgeleiden en met name voor academici. Daar speelt naast het financiële aspect (zij verdienen gemiddeld al meer) meer dan gemiddeld ook de inhoud van het werk. Is de inhoud goed en aantrekkelijk dan is de contractvorm minder leidend voor deze groep.
  • Het zijn vooral zzp’ers die actief op zoek zijn naar een opdracht. Bij het uitblijven van een opdracht, kan de optie om terug te keren in loondienst een aantrekkelijke optie worden. Ook hier speelt onzekerheid, bijv. als het krijgen van een nieuwe opdracht uitblijft, een reden om opnieuw loondienst te overwegen. 
  • In navolging van de bullet hierboven: zzp’ers die terug naar loondienst willen, worden veel minder vaak benaderd. Ze zijn dus en/of minder vindbaar voor bureaus en bemiddelaars en/of minder aantrekkelijk op de arbeidsmarkt qua profiel. 
  • Ze werken in eerder in vakgebieden administratief, beveiliging, callcenter, consultancy, design, engineering, onderzoek en verkoop/sales. En juist minder medisch, bouw, financieel, inkoop, kwaliteitsmanagement en HR.

In Nederland zijn er 163.000 zzp’ers die graag weer willen werken in loondienst en 500.000 die misschien te verleiden zijn. Voor werkgevers een zeer interessante pool om zich op te richten om nieuwe werknemers te vinden. In veel gevallen wordt deze groep nooit benaderd door werkgevers, maar daar ligt dus zeker ruimte. Daarvoor is het belangrijk als werkgever andere wervingskanalen te gebruiken, naast het gebruikelijke LinkedIn, of Indeed. Denk dan bijvoorbeeld aan werkspot, marktplaats, social media, planet interim of freelance.nl. Ook is het slim om nog beter de inhoud van opdrachten en projecten onder het voetlicht te brengen, evenals het team, werksfeer en de bedrijfscultuur. 

“We weten best veel over zzp’ers en in het bijzonder over zij die misschien de overstap willen maken naar loondienst. Bijzonder maar deze groep wordt zelden meegenomen als interessante talentpool door werkgevers,” aldus Geert-Jan Waasdorp. Werkgevers moeten zich echter niet rijk rekenen, de groep werknemers die de overstap overweegt naar het zzp-schap is vele malen groter dan de groep die terug wil. De groei in zzp’ers gaat derhalve nog wel even door. 

Lees ook: ‘Het onderscheid tussen werknemers en zelfstandigen is onlogisch en achterhaald’ 

Intelligence Group is dé specialist in arbeidsmarktdata. Sinds 2003 verzamelen en analyseren wij arbeidsmarktdata onder de Europese beroepsbevolking en met die data bedienen wij, via innovatieve tools en uitgebreide rapporten, zowel corporate recruitment als intermediairs. Bekijk alle berichten van Intelligence Group

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *