"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

6 strategieën om ingehuurd personeel te behouden

Met de krapte op de arbeidsmarkt is het behouden van werknemers een actueel onderwerp. CXC geeft zes strategieën om ingehuurde professionals te behouden.

Veel sectoren kampen met tekorten aan talent. Hierdoor is het behouden van werknemers momenteel een hot topic. Maar het gaat zelden over strategieën om tijdelijk, flexibel personeel, de mensen die voor uw organisatie werken maar niet in dienst zijn, te behouden.

Er bestaat een misvatting dat ingehuurd personeel gelijk staat aan korte termijn. Dat het geen zin heeft om een onafhankelijke contractant, freelancer of consultant te behouden, aangezien deze toch al over een paar maanden naar zijn volgende contract gaat.

Maar de waarheid is dat veel van deze professionals langdurige relaties met hun klanten hebben. Ze kunnen lange tijd voor dezelfde organisatie werken of gedurende een periode van meerdere jaren meerdere keren bij hen terugkeren.

De voordelen van het behouden van uw tijdelijke personeelsbestand

Het ontwikkelen van strategieën voor het behouden van tijdelijke werknemers kost tijd en moeite, maar levert grote voordelen op. Bijvoorbeeld:

  • Lagere kosten voor de werving van talent: elke tijdelijke werknemer die u kunt overtuigen om langer bij uw bedrijf te blijven, betekent een werknemer minder die u moet zoeken, inwerken en opleiden. Dit kan u zowel tijd als geld besparen bij het werven van tijdelijk talent.
  • Verhoogde efficiëntie en productiviteit: elke keer dat u een nieuwe werknemer in dienst neemt, neemt de productiviteit af wanneer ze aan de slag gaan. Als u dezelfde werknemers langer vasthoudt (of professionals die eerder voor u werkte terughaalt), weten ze al hoe alles werkt.
  • Snellere en betere werving: Wanneer u professionals waarvan het contract afloopt opnieuw in dienst neemt, of degenen die eerder voor u hebben gewerkt opnieuw in dienst neemt, kunnen ze meestal veel sneller aan het werk. Bovendien hoeft u zich geen zorgen te maken over de kwaliteit van hun werk, aangezien u hen al kent.
  • Verbeterde merkreputatie: wanneer onafhankelijke contractanten en andere tijdelijke werknemers zien dat hun collega’s keer op keer voor dezelfde organisatie terugkeren (of daar voor een lange tijd blijven), geeft dit een duidelijk signaal af dat het een goede plek is om te werken.

6 strategieën voor het behouden van tijdelijke werknemers

Uw tijdelijke medewerkers overtuigen om langer te blijven? Hier zijn zes tips om uit te proberen:

1. Optimaliseer uw onboardingproces voor tijdelijke werknemers

Uit onderzoek uit 2015 blijkt dat een sterk onboardingproces voor medewerkers het behoud van nieuwe medewerkers met wel 82 procent kan verbeteren. Er is geen reden om aan te nemen dat dit effect niet ook van toepassing is op tijdelijke werknemers. Onboarding is immers uw kans om een goede eerste indruk te maken op uw nieuwe werknemers. Dit kan een grote impact hebben op hoe zij uw organisatie zien.

Een goed gepland, goed geïmplementeerd onboardingproces zou nieuwe starters in staat moeten stellen om snel de kerninformatie te begrijpen die ze nodig hebben om hun werk te doen. Het is echter net zo belangrijk dat het introducties bevat van de belangrijkste spelers waarmee ze zullen werken, en hen ook kennis laat maken met de bedrijfscultuur.

Beide zaken helpen ervoor te zorgen dat nieuwe werknemers zich deel van het team voelen, wat niet altijd vanzelfsprekend is bij tijdelijke werknemers.

2. Creëer een vriendelijke werkomgeving voor tijdelijk personeel

De meeste organisaties richten hun processen, beleid en zelfs fysieke ruimte in met hun vaste medewerkers in gedachten. Tijdelijke werknemers worden vaak als bijzaak beschouwd, als er al aandacht voor hen is. Maar uw tijdelijke werknemers laten zien dat ze net zo gewaardeerd worden als hun vaste tegenhangers, kan een effectieve manier zijn om hen langer vast te houden.

Tijdelijke werknemers laten zien dat ze net zo gewaardeerd worden als hun vaste tegenhangers, kan een effectieve manier zijn om ze langer vast te houden.

Dit betekent ervoor zorgen dat tijdelijke werknemers over de tools en apparatuur beschikken die ze nodig hebben om te werken, inclusief toegang tot alle digitale bronnen die ze nodig hebben. Zorg er ook voor dat de betalingsvoorwaarden en tijdlijnen (ten minste) marktconform zijn.

Het kan ook waardevol zijn om de ingehuurde professionals op de hoogte te houden van wat er in uw organisatie gebeurt. Velen worden echter buitengesloten bij bedrijfsevenementen. Hen uitnodigen kan een nuttige retentiestrategie zijn.

3. Communiceer regelmatig en effectief van begin tot eind

Effectieve communicatie is de sleutel tot een soepel en succesvol project. En aangezien niemand wil werken aan chaotische of slecht geleide projecten, kan het ook van cruciaal belang zijn om werknemers langer vast te houden.

Dit start bij het begin van uw professionele relatie met een grondig onboardingproces. Maar ook nadat werknemers met succes aan boord zijn, is het belangrijk om effectief te blijven communiceren.

Vraag uw managers een schema op te stellen voor regelmatige check-ins met uw professionals, om ervoor te zorgen dat ze zich gesteund voelen. Dit is vooral van cruciaal belang tijdens de eerste dertig dagen. Zo voorkomt en corrigeert u eventuele afstemmingsproblemen, die kunnen leiden tot vroegtijdige vertrek als er niets aan wordt gedaan.

4. Bied uw tijdelijke team speciale voordelen

Het bieden van de juiste voordelen is een belangrijk onderdeel van elke retentiestrategie, of het nu gaat om vaste of niet-permanente werknemers. Het zou zelfs nog belangrijker kunnen zijn als het gaat om tijdelijke werknemers, aangezien zij normaal gesproken geen toegang hebben tot dezelfde voordelen en secundaire arbeidsvoorwaarden als vaste werknemers.

Een andere mogelijkheid is om hulpmiddelen voor loopbaanplanning of -ontwikkeling aan te bieden, zoals vaardigheidsbeoordelingen of toegang tot trainingsprogramma’s. Dit laat tijdelijke werknemers zien dat u hen waardeert en dat u in hun loopbaan investeert, ook al zijn het geen vaste werknemers.

5. Ontwikkel een herplaatsingsprogramma voor vertrekkende professionals

In tegenstelling tot vaste werknemers werken tijdelijke werknemers doorgaans op contracten met een vast eindpunt. Dit kan een vaste datum zijn, of het moment waarop een project is voltooid. Een contract dat afloopt, betekent echter niet dat de reis van een werknemer bij uw organisatie ook moet eindigen.

Vooral in bedrijven met uitgebreide tijdelijke programma’s is het zeer waarschijnlijk dat in ieder geval enkele professionals van wie het contract bijna afloopt, zeer geschikt zijn voor nieuwe vacatures. Zij vertegenwoordigen een kleine maar belangrijke groep kandidaten voor nieuwe functies, aangezien deze werknemers al vooraf zijn doorgelicht en bekend zijn met uw bedrijf.

Door werknemers opnieuw in te zetten in plaats van nieuwe kandidaten te zoeken, kunt u aanzienlijk besparen op talentwerving en de invul- en aanlooptijden aanzienlijk verkorten.

6. Houd tijdelijke werknemers betrokken bij een talent community

Als u veel tijdelijke werknemers in dienst neemt, overweeg dan om vroegere, huidige en potentiële werknemers samen te brengen in een toegewijde talentengemeenschap.

Dit kan fungeren als een waardevol platform, waardoor u voormalige werknemers betrokken kunt houden lang nadat ze klaar zijn met werken voor u. Het biedt ook een continue pijplijn van talent waar je in kunt duiken wanneer je het nodig hebt. Aangezien elke kandidaat vooraf is doorgelicht en goedgekeurd, kunt u de ‘time to hire’ korter maken zonder u zorgen te hoeven te maken over de kwaliteit.

Als dit goed geregeld wordt, kan een talentengemeenschap ook fungeren als een plek waar zelfstandige werknemers kunnen netwerken, vragen kunnen stellen en ideeën kunnen delen. Op deze manier wordt het een waardevolle hulpbron op zich. Voormalige werknemers kunnen op de hoogte blijven van uw organisatie en hun profielen bijwerken naarmate ze nieuwe vaardigheden of kwalificaties opdoen.

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk dan de website van CXC.

At CXC we enable companies to achieve a competitive advantage through managing contingent workforce quality, efficiency and risk, while reducing costs. My role involves building out tailored solutions and processes with our clients, to add an additional layer of compliance and governance, mitigating the risk involved with engaging contractors globally & simplifying the overall management of the contingent workforce. Hannah Young, CXC EMEA’s Partner & Corporate Solutions Manager Bekijk alle berichten van Hannah Young

Eén reactie op dit bericht

  1. De vertaling is verwarrend.
    Het Engelse artikel gaat over “contingent workers”. Dat zijn *ingehuurde* werkers. Dat is echt iets heel anders dan “*tijdelijke* werknemers”, waarvoor overigens een aantal van deze adviezen ook best op kunnen gaan.