SLUIT MENU

Kabinet presenteert ambities voor 2025: verplichte zzp-aov, nieuwe criteria en meer handhaving op schijnzelfstandigheid

Minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) en staatssecretaris Marnix van Rij (Belastingdienst) maken meer bekend over hun zzp-plannen. Dit zijn de belangrijkste punten uit hun brief aan de Tweede Kamer.

Minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) en staatssecretaris Marnix van Rij (Belastingdienst) maken vrijdag in een voortgangsbrief aan de Tweede Kamer bekend hoe het staat met aangekondigde veranderingen voor zzp’ers.

Dit is het belangrijkste nieuws uit die brief:

  • Nieuwe criteria moeten duidelijker maken wanneer iemand een opdracht mag uitvoeren als zelfstandig ondernemer. Het wetsvoorstel moet uiterlijk in 2025 ingaan. Lees daar meer over in dit artikel.
  • Vanaf 1 januari 2025 moet er een wettelijk verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen zijn. Hoe die regeling eruit ziet, is nog niet bekend.
  • Zelfstandigen krijgen meer mogelijkheden om collectief te onderhandelen.
  • De Belastingdienst gaat vaker handhaven op schijnzelfstandigheid. Tot nu toe waren hier 55 fulltime-inspecteurs mee bezig, in 2023 worden dat er 80. Uiteindelijk moet toezicht op schijnzelfstandigheid onderdeel worden van de reguliere handhaving van de fiscus. Om dat voor elkaar te krijgen wil de Belastingdienst ook meer samenwerken met marktpartijen, zoals brancheverenigingen.

Drie sporen

Het doel van het kabinet is een betere balans op de arbeidsmarkt en duidelijkere regels rondom werken met zelfstandigen. Zoals eerder aangekondigd, wil minister Van Gennip de situatie verbeteren ‘langs drie parallelle sporen’ tegelijkertijd:

  • Verschillen in fiscale en sociale zekerheid tussen werknemers en werkgevers verkleinen;
  • Meer duidelijkheid bieden over de beoordeling van de arbeidsrelatie;
  • Handhaving op schijnzelfstandigheid intensiveren.

In de voortgangsbrief beschrijft zij samen met de staatssecretaris van Financiën welke stappen ze al gezet hebben en wat ze nog te doen staat.

Minder fiscale voordelen en een verplichte zzp-aov

Het inkomen van werknemers wordt op dit moment zwaarder fiscaal belast dan het inkomen van zelfstandigen, schrijft de minister. Daardoor kunnen zelfstandigen voor hetzelfde werk een lagere prijs vragen. Het kabinet heeft al stappen gezet om daar iets aan te doen. Zo bouwt de staatssecretaris de zelfstandigenaftrek versneld af en volgend jaar verdwijnt de fiscale oudedagsreserve (FOR).

Ook de verschillen in sociale zekerheid moeten kleiner, vindt het kabinet. Daarom komt er een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen (zzp-aov). De wet die zo’n verplichte verzekering tegen arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen regelt, moet in het eerste kwartaal van 2025 ingaan.

Hoe die eruit ziet, is nog steeds niet bekend. De minister belooft duidelijkheid over de nieuwe wet in het eerste kwartaal van 2023. Tijdens een debat in november vertelde de minister dat er twee opties zijn: een eenvoudige aov en een ingewikkelde regeling. In het laatste geval krijgen zelfstandigen de keuze een andere aov af te sluiten als die minimaal dezelfde dekking heeft als de verplichte verzekering (opt-out). De simpele regeling kan de Belastingdienst invoeren per 2027, de complexere pas per 2029.

Collectief onderhandelen en een plek in de polder

Afgelopen najaar heeft de Europese Commissie een richtlijn gepubliceerd die zzp’ers meer ruimte geeft om collectief te onderhandelen. Aan de hand daarvan krijgen ook Nederlandse zelfstandigen meer mogelijkheden om samen op te trekken.

Verder wil Van Gennip dat zzp’ers beter vertegenwoordigd worden in de Sociaal-Economische Raad (SER). Daarom komen er drie extra zetels in deze beleidsraad, gereserveerd voor zelfstandig ondernemers. De minister schrijft dat ze nog meer wil doen om te zorgen dat zzp’ers beter gerepresenteerd zijn in de polder, want ‘die is breder dan de SER’.

Handhaving op schijnzelfstandigheid

De Belastingdienst doet steeds meer tegen schijnzelfstandigheid, schrijft staatssecretaris Van Rij. Terwijl er dit jaar nog 55 fte toezichthouders waren, worden dat er volgend jaar 80. De staatssecretaris heeft een speciale projectgroep aangesteld binnen de Belastingdienst rondom zzp.

Op dit moment geldt een handhavingsmoratorium. Dat betekent dat inspecteurs niet zomaar boetes mogen geven, maar moeten bewijzen dat ondernemers die schijnzelfstandigen inhuren ‘kwaadwillend’ zijn. Eerder benadrukte Van Rij al dat dit moeilijk is, zolang de regels niet duidelijk zijn. Met nieuwe criteria per 2025 moet dat makkelijk worden. Uiterlijk 1 januari 2025 wil het kabinet het handhavingsmoratorium volledig opheffen.

Tegelijkertijd benadrukt de staatssecretaris dat de inspecteurs onmogelijk alle 1,2 miljoen zzp’ers kunnen controleren. Daarom wil hij meer samenwerken met werkgevers, vakbonden en branches. Hij schrijft: “We willen partijen ondersteunen bij het in één keer goed toepassen van wet- en regelgeving. Ook vormen van zelfregulering binnen het geldende wettelijke kader kunnen daarbij behulpzaam zijn.”

11 reacties op dit bericht

  1. Als men dan toch miskent dat een zelfstandige geen recht heeft op het sociale vangnet, maar wel alles afpakt.
    Tja, geef dat dan maar wel. Declareer ik mijn leegloop wel bij het UWV.
    Declareer bij ingang van de eenvoudige AOV ook wel de premie welke nu betaalt wordt.

    De zzp haat ten top.

  2. “Het inkomen van werknemers wordt op dit moment zwaarder fiscaal belast dan het inkomen van zelfstandigen, schrijft de minister. Daardoor kunnen zelfstandigen voor hetzelfde werk een lagere prijs vragen. ”

    Voor hetzelfde werk een lagere prijs vragen? werknemers vragen geen prijs, die vallen of onder een cao en zo niet hebben ze een riant salaris, maar vragen, dat doen ze dus niet. Verder hebben deze werknemers vakantie dagen, adv dagen, oude lullen dagen, een fiets van de werkgever, arbeidsbenodigdheden van de werkgever, etc. ,.waar een zelfstandige zelf voor moet zorgen.
    Een lagere prijs voor hetzelfde werk? “hetzelfde werk” , daar wringt de schoen, schijnzelfstandigheid. Iemand die hetzelfde werk doet als een werknemer en goedkoper is als een vaste medewerker, die verdient het ook niet om als zelfstandige te worden aangemerkt, die doet zichzelf te kort, en verpest het dus voor anderen die nu de belastingen omhoog ziet gaan.

    Is het de schuld van deze “goedkope” arbeidskrachten? nee, het is het wanbeleid van de laatste decennia. Toen ik begon als zelfstandige kon je jezelf helemaal niet bij de kvk inschrijven als zelfstandige “rijdend op een brommer om pizza’s te vervoeren”, je moest zelf een zaak hebben, en niet een zaak bij je klant.

    Maar, het kwam onze regeringen goed uit vanwege hoge werkloosheid om iedereen aan werk te krijgen.

    Gelukkig was ik weer eens in de mogelijkheid om mijn tarief te verhogen om de gevolgen van de versobering zelfstandigenaftrek en MKB winstaftrek teniet te doen, maar waar houd het op?

  3. Stelen van werknemers met die pensioenfondsen en belastingen komt onder druk. Die pot willen ze niet kwijt daarom ZZP’er pesten.

    Echt iedereen die nog op VVD, D66, CDA, GL, PvdA, CU stemt graaft zijn eigen graf.

    Zoals we dat ook al zien met de enorme energiekosten en faillissementen. Die gekken willen iedereen aan de bedelstaf of terug onder hun keurslijf.

    En je kan minimumloon op 10000 EUR zetten. Als die gekken bij de ECB geld blijven bijdrukken en deze debiele overheid alles duurder maakt ga je er qua bestedingsniveau nog steeds op achteruit.

    • @dennis, we zijn hier op ZIPconomy tamelijk streng in moderatie van reacties om discussies zo to the point en respectvol te houden. Deze zit op de grens…

      • Hugo Jan goedemiddag

        Ik begrijp enerzijds dat je de reacties in een bepaalde modus wilt houden, maar anderzijds ben ik wel blij dat je de reactie van Dennis laat staan……het geeft het gevoel van tienduizenden zzpers weer en het zit deze hardwerkende ondernemers dan ook heel hoog…..en dat is volledig terecht….de heksenjacht vanuit de overheid en aanpalende organisatie is onterecht en ook onnodig….!
        Het zou partijen sieren als ze partijen zouden verbinden ipv tegen elkaar op te zetten………de rol van de ambtenaren van S&W moet tegen het licht gehouden worden en dan wel met name de top ambtenaren van dit Ministerie……de leugens waarop het beleid ontwikkelt en gevoerd wordt is namelijk zeer bedenkelijk…..!!
        Ik hoop dat dit bericht door de moderator komt…

        Fijne dag en veel wijsheid gewenst iedereen….

  4. Tja Hugo-Jan begrijp wat je zegt, deze mensen in de politiek zorgen er gewoon voor dat normale mensen tot het uiterste gedreven worden. Was er maar een betere manier om hun te moderaten zonder 1 keer in de 4 jaar een X te plaatsen.

  5. Volgens mij is er in de laatste 8 jaar helemaal niets veranderd. De politiek snapt nog steeds niet hoe zzp-ers werken en in welke sectoren.
    ‘Interimmers’ die hetzelfde werk doen als werknemers, kan prima. Vooral als er tijdelijk wat meer ervaren specialisten nodig zijn ipv generalisten.
    De overheid doet zelf niet anders bij inhuur.
    Apart blijft al 8 jaar het fenomeen dat men onderscheidt blijft maken tussen zzp-ers en ander inhuur in loondienst van grote detacheerders die PRECIES hetzelfde ‘ingebedde’ werk bij een klant wél mogen uitvoeren als externe en een zzp-er dus kennelijk niet.

    Ik ben na 8 jaar wel eens benieuwd naar HET lijstje met criteria van de overheid wanneer je nu volgens hen wel ondernemer genoeg bent om gewoon je werk te mogen doen.
    Volgens mij heb/doe ik alles wat men opschrijft en roeptoetert maar ondertussen komt het lijstje er niet in het echt. Ondertussen kan je echter projecten niet afmaken als ze te lang duren ivm de onduidelijke wetgeving en bedrijven die het zekere voor het onzekere nemen en iemand anders jou klus laten afmaken…..
    Dus overheid; kom maar eens op met dat lijstje!

  6. Uit deze tekst zie je dat loondienst de norm is. Een verkeerd denkraam.

    “ Het inkomen van werknemers wordt op dit moment zwaarder fiscaal belast dan het inkomen van zelfstandigen, schrijft de minister. Daardoor kunnen zelfstandigen voor hetzelfde werk een lagere prijs vragen. “

    Terwijl dat verschil in belasting er nu juist is omdat ondernemers meer risico lopen en daarvoor bepaalde kosten maken die deze risico’s mitigeren en dus bepaalde fiscale voordelen hebben.

    Als je deze denklijn volgt dan zou een ondernemer dus tegen dezelfde condities als een werknemer moeten werken, maar vervolgens wel veel meer risico daarbij accepteren dan een werknemer.

    Als je dan de fiscale voordelen wilt afnemen, zet die dan om in een pensioenvoorziening/regeling/voordelen. Dan kan de zzp niet op prijs concurreren met werknemer (in hoeveel gevallen is daar nou echt sprake van?) en heb je direct op dat gebied ook een slag(je) gemaakt.

  7. Embedded wie verzint zoiets dan ook

    – Een ZZP schilder die werkt voor een schildersbedrijf en hun verf, kwasten, fohn etc gebruikt
    – Een ZZP acteur van een soap serie die ter plaatse gebruik maakt van de set, kleding etc-
    – Een ZZP licht/geluidstechnicus/DJ die gebruikt maakt van het geluidspaneel van een discotheek/theater etc
    – Een ZZP consultant in de dienstverlening, die gebruik maakt van de laptop (ter voorkoming datalekken), telefoon, kantoor van opdrachtgever
    – Een ZZP zorgverlener werkzaam voor een Zorgorganisatie die gebruik maakt van de faciliteiten vd zorgverlener

    De lijst is oneindig. Doe je het werk in de rechtsvorm van bijv. een BV speelt inbedded dan ineens niet meer?

    Echt dit noem ik geen stupiditeit van de ambtenaren die dit verzinnen, want ze weten drommels goed wat de consequenties zijn. Dit noem ik opzet en een regelrechte aanval op vrij ondernemen en freelancen.

    • En ja deze conclusie klopt helemaal….
      Ambtenaren zijn er niet voor de burgers……burgers zijn er voor de ambtenaren……zo simpel is het……

      Ik ben benieuwd naar de reacties op deze stelling……

      • Ondernemers en haar werknemers dragen ongeveer 60% van de door hun tijd en talenten gerealiseerde resultaten af aan de overheid. Ze vragen de overheid om zorg te dragen voor solidariteit een goede infrastructuur en noodzakelijke voorzieningen. Momenteel functioneert dit systeem niet naar wens. We betalen wel maar krijgen magere resultaten of soms zelfs geen resultaat. Dat ligt deels bij topambtenaren maar ook bij een onvoldoende functionerend kabinet.

        Toch is er sprake van goede wil en positieve inzet als je met lokale ambtenaren praat. Tijd voor mensen met wat visie en daadkracht aan de top.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *