"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Wat werknemers willen

Wat verwachten en willen werknemers precies in hun bestaande of nieuwe baan? Dat is de centrale vraag in het onderzoeksrapport ‘What Workers Want 2022’ van het recruitmentbureau Hays. Managing Director Nederland David Trollope deelt enkele conclusies.

Contact met collega’s, investeren om mentaal gezond te blijven, leren en vaardigheden blijven ontwikkelen, en tegelijkertijd niet teruggaan naar de oude manier van werken. Dat is wat werknemers willen volgens het rapport What Workers Want 2022 van Hays. Managing Director Nederland David Trollope deelt enkele belangrijke inzichten.

Hoe liggen de kaarten momenteel op de arbeidsmarkt?

Trollope: “Als ons het afgelopen jaar één ding duidelijk is geworden, dan is het dat de toekomst zich niet laat plannen. Waar we vorig jaar nog keken naar een ongekende stijging van de werkloosheid en een ontslaggolf, zien we nu vooral een arbeidsmarkt die gekenmerkt wordt door personeelstekorten in diverse sectoren en de war for talent. Dat heeft veel impact op werkgevers en op hun medewerkers.”

“Aan het begin van dit jaar nam het aantal werklozen nog toe. Een jaar later blijkt de werkloosheid zelfs afgenomen, ondanks de economische impact van de lockdowns. Uit onderzoek van UWV blijkt zelfs dat 61% van de werknemers die tussen maart en oktober 2020 hun baan verloren, binnen 6 maanden alweer nieuw werk vond”


In onderstaand webinar vertelt Natascha van Beek (Directeur People en Culture Hays) meer over de uitkomsten van dit rapport en vooral wat de aanbevelingen voor organisaties zijn:


Keren we dan gewoon terug naar de situatie van voor de crisis of is er meer aan de hand?

“Nee. Een werkgever zal nu meer dan ooit moeten beseffen dat de wensen van werknemers significant veranderd zijn het afgelopen jaar, om er zo voor te zorgen dat ze de béste kandidaat aan kunnen nemen. En daarbij mag het bedrijf niet het bestaande personeel uit het oog verliezen, want wanneer die groep dreigt te vertrekken, dweilt het bedrijf al snel met de kraan open.”

“Ook kandidaten merken deze shift in de arbeidsmarkt: van onze ondervraagden geeft ruim 60% aan dat zij (heel) positief kijken naar hun toekomst qua werk.”

Hoe maak je je bedrijf aantrekkelijk voor talent?

“Je bedrijf aantrekkelijk maken en mensen blijvend binden, gaat over meer dan alleen het aanbieden van een aantrekkelijk salaris. Dat is volgens onze respondenten pas de vierde reden om bij hun huidige baan te blijven. Met stipt op nummer 1 staan de collega’s, daarbij ook nog autonomie die zij hebben binnen hun functie en de werk-privé balans.”

“Tegelijkertijd geeft 44% aan dat zij een slechtere band hebben gekregen met hun collega’s. Daarbij geeft 81% van de ondervraagden aan dat de werkgever een (gedeelde) verantwoordelijkheid heeft voor het welzijn van medewerkers. Dat steekt af tegen de bijna 5 op de 10 die aangeeft geen support te hebben gekregen het afgelopen jaar. Dat geeft stof tot nadenken.”

Hays is een wereldwijd opererend recruitment bedrijf en we investeren in levenslange partnerschappen die mensen en bedrijven in staat stellen om te slagen. Hays is de marktleider op het gebied van recruitment oplossingen in de UK&I, Duitsland en in de regio Azië-Pacific en sinds 1989 ook actief voor onze klanten in Nederland. Bekijk alle berichten van Hays