SLUIT MENU

Waarom veel platformen in de flexbranche falen en hoe je de meest voorkomende valkuilen omzeilt

Temper, YoungOnes, Youbahn, Jellow, Helpling en Charly Cares – klinkende successen van online platformen in de flexbranche zijn er genoeg. Maar dat is slechts het geslaagde topje van de ijsberg. De meeste platformen in de flexbranche gaan met een regelrechte snoekduik naar beneden en halen hun eerste jaar niet eens. Platformexpert Wout Withagen vertelt je hoe dat komt, en vooral hoe je met een wijde boog om die valkuilen heen fietst.

De potentie van online platformen in de flex- en uitzendbranche kán enorm zijn. Dat las je al in mijn vorige artikel voor ZiPconomy. Voor een specifiek type klussen bieden platformen namelijk een betere uitkomst dan het traditionele uitzendproces.

Een belangrijke kanttekening daarbij: platformen vervangen de offline business in de flexbranche nooit volledig. Er zijn gelukkig volop situaties waarin de menselijke factor (persoonlijk contact via een deskundige bemiddelaar) altijd de beste optie is. Je moet digitale platformen dus vooral zien als een aanvulling op jouw bestaande dienstverlening. Het is een kwestie van onderzoek doen, valideren en experimenteren om te achterhalen óf en hoe een online platform past bij jouw plan.

Het laten slagen van een online platform is een vak apart. En om het nog iets ingewikkelder te maken: er is niet één winnende formule. Wel zie ik dat áls platformen in deze branche falen, dat vaak op dezelfde drie punten gebeurt. Namelijk: dat organisaties het spannend vinden risico te nemen, dat ze niet weten waar te beginnen met het activeren van hun platform, en dat ze te snel grijpen naar dure, ingewikkelde IT als de oplossing van alles. In dit blog vertel ik je hoe je deze valkuilen voor online platformen in de flexbranche omzeilt.

Valkuil 1: Durf kansen te pakken en accepteer de risico’s

Het opstarten van een platform vraagt om guts. Je wisselt je manier van werken namelijk (deels) in voor een online toekomst waarvan je nog niet 100% zeker weet dat die zal slagen. Wil je de kansen die er zijn optimaal benutten, dan accepteer je de (onderbouwde) risico’s. In ons boek ‘Bouw een succesvolle online marktplaats’ vertellen Joost en ik meer over hoe je omgaat met risico’s die bij het opstarten van elk platform komen kijken. Hieronder geef ik je er alvast een aantal mee.

● Start je vanuit een bestaand bedrijf? Ben dan bereid (een deel) van je eigen markt te kannibaliseren. YoungOnes UK deed dat ook bij StudentJob, op het vlak van dagklussen met een korte inwerktijd voor het Verenigd Koninkrijk. Door de krachten te bundelen, doet YoungOnes nu dus ook succesvol haar intrede op de Britse markt.

Grip op de centen? Dit speciale marktplaats P&L, alvast door ons ingevuld voor een fictieve businesscase, helpt je op weg. Heb je behoefte aan nét iets meer zicht op de zaak? Dan is het werken met verschillende scenario’s van de begroting een goede optie. In ons boek lees je hier nog meer over.

Geen concurrentie = geen goed signaal. Heb je een supergoed plan waarvoor helemaal geen concurrentie is? Krab je nog eens achter de oren en ga na hoe dat komt. Is er al iets vergelijkbaars geweest en had dat geen succes? Onderzoek waar dat aan lag en bepaal of jouw idee wel of geen potentie heeft. Zo niet? Lekker laten gaan.

Wet- en regelgeving: De flex- en uitzendbranche is streng gereguleerd, en ook platformen zullen, terecht, steeds meer gereguleerd worden. Neem jij het risico om ondanks onduidelijkheden in de wet- en regelgeving op de trein te stappen of wacht je af? Mijn advies is: stap nu in en vaar op je eigen morele kompas. Als je het nu niet doet, ben je misschien te laat.

Valkuil 2: Disbalans vraag en aanbod

Bij deze valkuil staat het kip- of ei-verhaal centraal. Bij een digitaal platform komen altijd minimaal twee partijen samen. Voor de flexbranche betekent dat concreet dat je enerzijds te maken hebt met de aanbodkant die bestaat uit werk- en opdrachtgevers en anderzijds met de vraagkant die bestaat uit werkzoekenden en freelancers. Een belangrijke vraag is dan: welke van de twee activeer je eerst?

Bij online platformen draait alles wat je doet – écht alles – om het maken van de juiste match. Je platform kan alleen slagen als je waarde toevoegt (en blijft toevoegen) voor zowel vragers als aanbieders. En hier zie ik het dus vaak misgaan.

Hoe zorg je nu dat je je platform start met een goede balans? Mijn advies: begin met het werven en onboarden van werkzoekenden en/of freelancers. Zij zijn vaak best bereid even te wachten tot er daadwerkelijk een klus voor hen voorbij komt. Voor werk- en opdrachtgevers ligt dat anders. Waarschijnlijk is er – zeker gezien de huidige markt – werk genoeg. Werk- en opdrachtgevers haak je dus zo aan. Aan de andere kant is de urgentie bij hen vaak groter: ik heb NU iemand nodig. Doordat je met deze benadering al een pool aan flexwerkers beschikbaar hebt voordat je opdrachtgevers gaat ‘werven’, lukt het je direct voor een match te zorgen en voorkom je teleurstelling.

Toen we klusplatform Werkspot ontwikkelden, pakten we het ook op deze manier aan. We belden vakmannen op het moment dat er een verzoek voor een klus binnenkwam. Zij waren in die tijd maar wát blij met een opdracht.

Valkuil 3: Verzanden in ingewikkelde IT-oplossingen

Wat je idee ook is: kickstart snel en valideer je idee zo simpel mogelijk in de markt. Gebruik desnoods een simpele Excel-sheet en match je vragers en aanbieders met de hand. Om te valideren heb je (bijna) niets nodig (en zeker geen dure, ingewikkelde IT-systemen), en kun je morgen beginnen. Als blijkt dat het werkt, kun je alsnog snel schalen door te kiezen voor een manier van automatiseren die goed bij jouw plan past.

Een kleine sidenote: verloning bij uitzenden en payroll zorgt vaak voor complexe administratieve processen. Hoe los je dat op in je online platform? Sluit aan de achterkant aan op wat je al hebt en focus je aan de voorkant op het maken van de match. Als je platform een schot in de roos blijkt te zijn, kun je er altijd nog voor kiezen je processen anders of slimmer aan elkaar te knopen.

Let op: is je platform een succes, zorg dan dat je de op termijn technische skills en kennis ‘owned’. Daarmee bedoel ik dat je zelf professionals én de kennis in huis hebt die het platform kunnen managen, aanpassen of ombouwen als dat nodig is, in plaats van dat je dit extern belegt. Anders dan bij een offline uitzend- of bemiddelingsbureau, waar IT slechts een middel is, staat IT en tech centraal in je platform business. Voor het succesvol maken en houden van je online platform moet je steeds aan de verschillende knoppen kunnen draaien. Zo houd je de vraag- en aanbodzijde van je platform in balans. Zonder de juiste technische kennis en skills in huis ben je niet flexibel genoeg en zal je platform uiteindelijk stranden. Het juiste team van professionals om je heen verzamelen, is dus een basisvoorwaarde voor ieder (in potentie) succesvol platform.

Wout Withagen is directeur van Freshheads. Samen met Joost Gielen (founder van Werkspot.nl) schreef hij het boek ‘Bouw een succesvolle online marktplaats’, dat vorig jaar verscheen.

Wout is auteur van 'Bouw een succesvolle online marktplaats', hét handboek voor iedereen die een succesvolle online marktplaats wil ontwikkelen. Hij schreef dit boek op basis van ruim 15 jaar ervaring met het ontwikkelen van digitale platformen, en brengt hierin alle eigen successen en mislukkelingen samen, evenals de beste lessen van winnaars in de markt. Naast auteur is Wout directeur mede-eigenaar van Freshheads, een bureau dat digitaliseert en innoveert samen met klanten. Vanuit Freshheads is Wout o.a. betrokken bij de ontwikkeling van YoungOnes, het flexplatform van YoungCapital, en bouwt hij mee aan het Wiertz van de toekomst. Digitale platformen moeten volgens Wout écht iets toevoegen en een organisatie helpen om impact te maken. Daar denkt hij graag met organisaties over mee. Bekijk alle berichten van Wout Withagen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *