"Exploring the future of work & the freelance economy"

Pakketjesapp Homerr groeit door tijdens de crisis. ‘We kunnen alle creativiteit en denkkracht gebruiken, van vast én flex’

Startup Homerr is opgericht met het doel om pakketbezorging sociaal en duurzamer te maken. Tijdens de coronacrisis groeit het jonge bedrijf flink door en daarom zoekt oprichter Juriaan Matthijssen regelmatig de hulp van freelancers.

“Junior sales, controller, customer care, onboarding manager”, somt Juriaan Matthijssen op. “Eigenlijk zoeken we continu flexibele arbeidskrachten. Ons bedrijf groeit hard dus we moeten regelmatig snel mensen inzetten voor de onboarding.”

Bij Homerr betekent onboarding net iets anders dan in de HR-wereld. Homerr is een app waarmee particulieren en winkeliers pakketjes aannemen voor hun buren als die niet thuis zijn en daarvoor een kleine vergoeding (35 eurocent) ontvangen. Als er nieuwe gebruikers bij komen, dan krijgen zij als onboarding bijvoorbeeld kwaliteitscontroles (vooral bij winkels) en een korte training.

Duurzaamheid als missie

Homerr bestaat sinds 2016. Matthijssen bedacht de app toen hij met zijn vrouw in New York woonde. In hun appartementencomplex stond elke dag een enorme stapel pakketjes in de hal. Vaak waren mensen niet thuis als hun pakketjes werden bezorgd en werden buren ermee belast. Als niemand het pakket kon aannemen, moest de bezorger soms wel een paar keer terugkomen. Vooral dat laatste is een slechte zaak voor het milieu, vond Matthijssen.

Zijn oplossing was de app Homerr. Dus maakt hij een businessplan en trok investeerders aan. Zijn app heeft inmiddels 1250 punten (winkeliers en particulieren) in Nederland, met name in de grote steden.

Resultaten boven verwachting in coronatijd

“Het gaat heel goed met Homerr”, zegt Matthijssen. “Gelukkig, want het begin van de coronacrisis was een spannende periode. Onze app is interessant juist op het moment dat mensen niet thuis zijn om een pakket aan te nemen, en ineens werkte iedereen vanuit huis. In maart zagen we een dip en maakten we ons zorgen. Maar daarna trok ecommerce ineens enorm aan.” 

Online verkoop nam fors toe en een paar grote klanten sloten zich aan bij Homerr, onder andere online marktplaats Vinted en kledingwebwinkel Zalando. Matthijssen: “Onze resultaten zijn ver boven verwachting, ondanks de crisis.”

‘Mensen vinden is makkelijker’

Bij Homerr werken ongeveer 20 vaste personeelsleden en gemiddeld 15 flexibele medewerkers. “Sinds covid-19 is mensen vinden makkelijker geworden, er zijn best veel werkenden beschikbaar”, zegt de ondernemer. “Hoe we mensen vinden, dat verschilt per functie en per situatie. We werken samen met een paar bureaus en zetten opdrachten uit via online platform Jellow.”

Hij gebruikt Jellow nu ongeveer een jaar, vertelt hij. “Ik werd getipt door mijn schoonzusje, die is zelf freelancer en gebruikt het platform om opdrachten te vinden,” vertelt hij. “Het product en concept spraken me aan en toen ben ik eens gaan praten met co-founder Lars Evers. Nu hebben we een abonnement en er staan gemiddeld vier opdrachten per maand uit op Jellow. We zoeken allerlei flexibele krachten: van klantenservicemedewerkers tot onboarding managers.”

Missie trekt jong talent aan

Waarom willen mensen werken voor Homerr? “We zijn een startup, een jong bedrijf en een beetje een vreemde eend in de bijt in de logistiek. We werken met een jonge groep mensen die achter de missie van ons bedrijf staan, namelijk zorgen voor meer duurzaamheid met een slimme oplossing. Ik denk dat dat een enorme aantrekkingskracht heeft.”

Zowel vaste werknemers als freelancers vinden het bedrijf om die reden interessant, denkt Matthijssen. “Ik zie dat steeds meer jongeren hun tijd liever inzetten voor een bedrijf met een missie. Ze willen niet alleen geld verdienen, maar ook zorgen voor een positieve verandering. Als ik mensen vraag waarom ze graag voor ons werken, hoor ik dat als voornaamste reden.”

Ook qua werksfeer zit het wel goed bij de startup. “We werken met een jong team en we vinden het belangrijk dat ons kantoor een plek is waar je het naar je zin hebt”, zegt hij. “Ik geloof erin dat op een ontspannen manier samenwerken creativiteit bevordert. En als hard groeiende startup kunnen we alle denkkracht gebruiken. Van vast én van flex.”

Jellow is een online freelance netwerk opgebouwd door bedrijven en freelancers, met als doel om sneller en eenvoudiger met elkaar in contact te komen zonder tussenkomst van een intermediair. Bekijk alle berichten van Jellow

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *