"Exploring the future of work & the freelance economy"

Cultuur en drive belangrijker bij digitale transformatie in financiële sector dan software

Transformaties binnen de financiële dienstverlening starten vaak vanuit een digitaal perspectief. Tijdens het jaarlijkse Allios Digital Awareness event bleek dat dit niet alleen om tooling en software draait. Organisatiecultuur, communicatie en individuele drive zijn onmisbare elementen voor een succesvolle digitale transformatie.

Om als financieel dienstverlener toekomstbestendig te zijn wordt al snel gekeken naar digitale toepassingen. De bewustwording rond digitalisering  is door corona flink verhoogd.  Vooral digitale bedrijven hebben het goed gedaan het afgelopen half jaar. Digitale transformaties zijn in een versnelling gekomen. Op individueel niveau hebben mensen zichzelf verbaasd hoe ze hun werk konden verplaatsen van kantoor naar thuis en online. Digitale analfabeten zijn ineens digitale werkers geworden die zonder problemen zoom sessies organiseren en gezellig meepraten tijdens de online VrijMiBo. Meer thuiswerken en meer digitaal zal ook na corona de nieuwe werkelijkheid zijn.

In het Digital Awareness event dat de Allios, een community voor interim-professionals in financiële dienstverlening, organiseerde, werd ingegaan op elementen die nodig zijn om een digitale transformatie succesvol te laten verlopen. Het draait namelijk om veel meer dan enkel ‘Digital’. Vraagstukken waarop ingegaan werd waren sociaal ondernemen, business modellen, de kredietmarkt en corona en hoe je als interim-ondernemer relevant en actueel blijft.

De interim-ondernemer

Voor de interim-ondernemer neemt de concurrentie als gevolg van de flexibilisering van de arbeidsmarkt toe. In 2020 zijn er al meer dan 1 miljoen fulltime zzp’ers. Een toename van 6 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Met een kleine 200 duizend parttime zzp’ers daarbij opgeteld, hebben we het over 60 procent van het totaal aantal geregistreerde bedrijven. Ofwel ruim 13 procent van de beroepsbevolking (bron: kvk en cbs).

Wat maakt een ondernemer en diens onderneming speciaal? Een vraag die opdoemt voor diegene die nu minder goed gevonden wordt door bemiddelende interim-managementbureaus en noodgedwongen thuis zit. Ligt een vast dienstverband dan voor de hand of werk je je eigen merkwaarde uit? Het nadenken over je eigen bedrijf levert interessante inzichten op over de toegevoegde waarde die je als interim-professional levert in een opdrachtomgeving.

Individuele drive wordt dan, net als de organisatiecultuur en communicatie belangrijk voor het succesvol digitaal transformeren van een organisatie. Het draait niet alleen om tooling en software, maar om een gezonde combi van ‘bricks en clicks’.


Het Digital Awareness event is een initiatief van Allios Community. Een community van interim professionals en inhoudelijk sterke toeleveranciers binnen de financiële dienstverlening. Er wordt samengewerkt, kennis en netwerk gedeeld en masterclasses en events georganiseerd. Online en offline.

Op 26 oktober organiseert Allios Community een “Personal Branding Bootcamp” voor de aangesloten interim-professionals om hun positionering nog verder aan te scherpen.


 

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *