"Exploring the future of work & the freelance economy"

Omzetranglijst: verschillen op de flexmarkt nog verder vergroot

Het verschil in prestaties tussen flexdienstverleners is nog veel groter geworden. MSP’s en bemiddelingsbureaus voor professionals doen het uitstekend, terwijl de grote, generieke uitzendbureaus al vóór de coronacrisis forse omzetkrimp boekten.

Dat blijkt uit de jaarlijkse Omzetranglijst die Flexmarkt deze week heeft gepubliceerd (zie hier).

De Omzetranglijst bevat de omzetcijfers van 2019 (vergeleken met 2018) van de 100 grootste deelnemende flexbedrijven. Dit varieert van uitzenders, payrollers, MSP’s, zzp-bemiddelaars tot detacheerders. En dat geeft een divers beeld van de flexmarkt anno 2020.

Algemene conclusie: bleek vorig jaar al dat de flexmarkt verder versnipperd, de verschillen worden steeds groter. ‘De specialisten zijn de winnaars’  constateert Rob de Laat van IRIS CF.  Voor Wim Davidse, hoofdredacteur van Flexmarkt, bevestigen de cijfers de trends onder de bureaus. Duidelijke keuzes betalen zich uit, of dat nu specialisatie, costleadership, marktsegmenten of  customer intimacy is.

De beursgenoteerde uitzendbureaus hebben het moeilijk, waar andere flexdienstverleners, zoals MSP’s/brokers, zzp-bemiddelaars en detacheerders floreren. Zij zijn zeer gezond en sterk de coronacrisis ingegaan, wat de kans om hier goed doorheen te komen en snel te herstellen natuurlijk vergoot.

Groei top-5 MSP/brokers

De grote managed service providers (MSP’s) van Nederland zijn vorig jaar flink gegroeid. HeadFirst Group (HeadFirst, Source, Myler en – de onafhankelijke MSP – Staffing Management Services) realiseerde vorig jaar een totale omzet van ruim een miljard euro (€ 1.011,5 miljoen), een omzetstijging van ruim 13% ten opzichte van het jaar daarvoor.

Ook Brainnet Groep heeft met een omzet van € 864 miljoen (+14%) een uitstekend jaar achter de rug, net als Harvey Nash (€ 535,2 miljoen (+11%)) en Between Staffing Group (€ 474,9 miljoen (15%)). Alleen Hays Nederland viel met een beperkte groei van 1,7% (omzet € 206,4 miljoen) enigszins uit de toon in de top-5 MSP’s.

Zorg- en IT-professionals

Onder de MSP’s/brokers valt ook Het Flexhuis opnieuw op. Het Flexhuis behoort al jaren tot de snelle groeiers van de Flexmarkt Omzetranglijst. En de bemiddelaar in de zorg en gemeentes boekte afgelopen jaar een omzetgroei van ruim 72% (omzet € 37,4%). Directeur Frederieke Schmidt Crans zegt tegenover Flexmarkt zelfs voor dit coronajaar een (enkel)cijferige groei te verwachten en zij gaat voor volgend jaar uit van een omzetgroei van boven de 30%.

Ook de IT-bemiddelaars draaiden uitstekend. De Vibe Group (€ 97 miljoen (+35%)) gaat aan kop, maar ook Hero Interim Professionals (€ 34,5 miljoen (+39%) profiteerde sterk van de groeiende vraag naar IT-specialisten.

Detachering

Een iets gevarieerder beeld geeft de Omzetranglijst als het gaat om de detacheerders van hoger opgeleide professionals. Redmore en Talent& Pro zijn goedlopende detacheringslabels voor financieel specialisten binnen House of HR, het Belgische concern dat in Nederland flink aan de weg timmert met een omzet van € 574,5 (+21%) in 2019. De Staffing Groep – dat vorig jaar met detacheringslabel voor IT Kwiik startte – boekte vorig jaar een omzet van € 402 miljoen (+11%) en ook de Future Groep groeide met 32% naar een omzet van € 91 miljoen.

Maar onder de detacheerders waren ook enkele spelers die hun omzet afgelopen jaar zagen dalen, zoals Brunel Nederland (omzet: € 206,8 miljoen (-6%)) en DPA Group (omzet: € 151,7 (-4,5%). Opvallend is dat CEO Arnold van Mameren in een toelichting op de jaarcijfers liet weten dat het personeelsverloop in combinatie met de krappe arbeidsmarkt voor DPA ‘een uitdaging’ vormt. In het eerste kwartaal van dit jaar boekte DPA overigens weer een omzetgroei van 2,5% naar € 37,6 miljoen euro.

Grote uitzenders krimpen

Zorgen zijn er vooral in de uitzendsector. Misschien is de omzetdaling van de grote generieke uitzenders wel het meest opvallend in de Flexmarkt Omzetranglijst. De daling zette in 2018 al in, maar heeft zich in 2019 versneld doorgezet. Randstad Nederland voert weliswaar nog altijd Flexmarkt Omzetranglijst aan met een omzet van € 3,33 miljard (-3,8%), de andere grote uitzenders zakten flink. USG People Nederland zag de (geschatte) omzet met -9% dalen naar € 975 miljoen, de jaaromzet van ManpowerGroup Nederland kelderde met -21% (naar € 558,5). In de ooit door de grote uitzendbureaus gedomineerde Omzetranglijst bezet Manpower nu een 7e positie. Adecco Group Nederland deed het niet heel veel beter; met een omzet van 525,8 miljoen en dus een omzetdaling van -14% bezet dit uitzendconcern slechts een 9e positie op de Omzetranglijst.

De krimp in de uitzendsector is dus al enige tijd gaande en de coronacrisis hakt er bij de uitzenders dan ook extra hard in.

Toch zijn er ook uitzonderingen. YoungCapital zit Adecco op de hielen staat met een omzet van € 515 miljoen (+11%) ook in de top-10. De grote middengroep van uitzenders, die zich op het MKB-segment richten, met Luba voorop (omzet: € 230 miljoen (+8%)), deden het veel beter dan de grote generieke uitzenders. Maar zoals we weten wordt juist het MKB hard getroffen door de coronacrisis en dat zal ook zijn weerslag hebben op deze uitzendbureaus.

Er is ook reden voor optimisme de uitzendbranche. De geschiedenis leert ons dat de uitzendsector ook weer als eerste opveert na een crisis. Hoe groter de daling, hoe meer de uitzendsector straks ook weer zal groeien.

Reflecties

Omzetranglijst past bij trends (Wim Davidse, Flexmarkt)

Wim Davidse (hoofdredacteur Flexmarkt en oprichter Dzjeng) wijst bij een verklaring voor de goede prestaties van de MSP’s, zzp-bemiddelaars, MKB-uitzenders en de forse krimp van de grote generieke uitzenders op deze drie trends:

  1. In een volwassen markt zie je dat bedrijven of kiezen voor heel veel innovatie met veel toegevoegde waarde (Tesla, Apple) óf voor costleadership; standaardiseren van processen, zo lean and mean mogelijk. Dat is wat MSP’s in de flexmarkt doen.
    (en eigenlijk is de groei van MSP nog veel groter dan uit deze Omzetranglijst blijkt, want ook de vier grote uitzendbureaus hebben eigen MSP’s in de markt gezet, denk aan Randstad met Sourceright.)
  2. De zzp-bemiddelaars, detacheerders en uitzendbureaus die zich hebben gespecialiseerd in bemiddeling van specifieke vakprofessionals (zorg, IT, bouw, logistiek, techniek, finance e.d.) doen het goed omdat zij op een blijvend krappe arbeidsmarkt hun waarde bewijzen door steeds de juiste kandidaten te vinden (en op te leiden).
  3. De middelgrote uitzenders die zich op het MKB-richten, met Luba voorop, zijn succesvol doordat zij een tussenvorm hebben gevonden. Zij bieden als extra toegevoegde waarde customer intimacy dat door hun opdrachtgevers gevraagd en gewaardeerd wordt.

‘De specialisten zijn de winnaars’ Rob de Laat (IRIS CF)

Rob de Laat, partner bij fusie- en overnamespecialist IRIS Corporate Finance, stelt vast dat de winnaars de spelers zijn die zich duidelijk profileren op de flexmarkt.

“Wat mij opvalt aan de Omzetranglijst is dat bedrijven die een specifiek profiel hebben hun omzet zien stijgen. Die specialisatie kan op verschillende manieren. Kijk naar Headfirst Group, dat duidelijk de regierol op zich heeft genomen en gebruik maakt van volume om in te zetten op efficiënte processen.
Die specialisatie kan ook een bepaald segment of doelgroep zijn. Bedrijven als Orion Engineering (omzet 2019: € 19,9 miljoen) en Techvisie (€ 23,9 miljoen) zijn sterk in hun vakgebied en verslaan daarin de concurrentie.

Ook de flexbedrijven die zich focussen op bepaalde doelgroepen zijn hard gegroeid, denk aan YoungCapital (omzet 2019: € 515 miljoen (+11%)) en OTTO Workforce (€ 323,4 miljoen (+23%)). De grote generieke uitzenders zagen hun omzetten fors krimpen en ook de meer generieke detacheerders boekten omzetverlies, zoals Brunel (€ 206,8 miljoen (-13%)) en DPA Group (€ 151,7 miljoen (-7%)).
De bedrijven die zich sterk profileren doen het dus beter, zij bieden heldere kaders voor klanten en kandidaten. Opdrachtgevers werken nu eenmaal liever met partijen die gespecialiseerd zijn.

“Specialisatie is dus de kracht van 2019, maar kan ook de kwetsbaarheid van 2020 blijken. Richt je je op jongeren in de horeca, dan heb je uiteraard veel last van de coronacrisis door vraaguitval in dat segment. Ligt jouw focus op de zorg, dan is er uiteraard meer vraag. Specialiseren brengt dus een zeker risico met zich mee. Maar je ziet dat de spelers die zich sterk profileren in de IT, bouw of techniek na de eerste klap alweer opkrabbelen. Op lange termijn zullen toch de partijen die zich specialiseren succesvol zijn.”


ZiPArena

De verschillende definities en vormen van flexdienstverlening leiden nogal eens tot verwarring. Zeker omdat veel van de genoemde flexbedrijven verschillende soorten dienstverlening aanbieden.

 

 

Voor een overzicht van de markt van zp-dienstverleners, kijk op ZiPconomy’s ZiPArena.

 

Eén reactie op dit bericht

  1. Het blijft appels met peren vergelijken. Ook grote uitzenders hebben bijvoorbeeld MSP dienstverlening.. Alleen is de vraag hoe je dit boekhoudkundig laat zien in je cijfers. Sowieso kloppen de cijfers van Hays niet in dit overzicht, er is wellicht geen rekening gehouden met gebroken boekjaar. Daarnaast heb je ook te maken met internationale structuren. Het is een prima lijst voor lokale partijen en dat neemt niet weg dat sommige partijen het heel goed doen! Los van de discussie over toegevoegde waarde en winstgevendheid.