Gouden tips voor inhuren (en opdrachten krijgen) via een Dynamisch Aankoopsysteem

Overheidsorganisaties maken vaker gebruik van online marktplaatsen om personeel in te huren. Hoe kun je daar als opdrachtgever én kandidaat slim gebruik van maken? Jaap Jan Westland deelt in een webinar zijn beste tips.

“Inhuurplatform, marktplaats, inhuurdeks… het zijn allemaal synoniemen voor wat formeel een Dynamisch Aankoopsysteem heet,” vertelt Jaap Jan Westland van Flextender, een online platform voor inhuuropdrachten. De opkomst van dit soort systemen begon zo’n 10 jaar geleden en in 2016 is de DAS opgenomen in de aanbestedingswet.

Via dit soort online marktplaatsen kunnen zzp’ers in aanmerking komen voor opdrachten bij publieke instanties die vroeger verborgen bleven. Voor de opdrachtgevers betekent zo’n platform meer keuze in kandidaten en meer marktwerking. Dat laatste kan weer leiden tot inkoopvoordeel.

Hoeveel voordeel je uit zo’n DAS haalt, hangt af van hoe je het gebruikt. In het webinar geeft Westland tips voor zowel opdrachtgevers als de kandidaten die reageren op aanbestedingen.

Tips voor kandidaten

Hoe sleep je een opdracht binnen via zo’n systeem? “De ene DAS is de andere niet”, zegt Westland. Zo hebben sommige overheidsinstellingen hun eigen marktplaats, anderen maken juist gebruik van een centraal platform. En terwijl je profiel bij Flextender altijd door twee personen wordt bekeken, zijn er ook volautomatische marktplaatsen waarbij de computer jouw cv scant.

Jouw cv moet dus goed leesbaar zijn, zowel voor een recruiter als een computer. “Kijk dus goed naar de vereisten en citeria”, zegt Westland. “Als jij voldoet aan de eisen, zorg dan dat dit terugkomt op je cv. Wordt er vijf jaar ervaring gevraagd? Vermeldt dan ook duidelijk jaartallen. Is een opleiding of certificaat vereist en heb je dat? Laat het zien.”

Westland adviseert verder om altijd een voorblad aan je cv toe te voegen. Daarop beschrijf je waarom je wel of niet voldoet aan de hand van de vereisten. Als je niet snapt wat er gevraagd wordt, stel dan vragen ter verduidelijking. “Die mogelijkheid heb je altijd, maak er gebruik van.”

Tips voor de opdrachtgever

“Overheden zijn aanbestedingsplichtig, dus een uitvraag moet op de juiste manier gebeuren”, zegt Westland. “Bepaal allereerst wat je wilt bereiken met je DAS en op welke doelgroep je je richt. Verder kun je een externe partij inschakelen om te helpen de DAS te bedienen. Bedenk dus: wat wil ik zelf doen, wat wil ik uitbesteden?”

Tijdens het webinar vertelt hij hoe je zo’n DAS stap-voor-stap inricht. Zodra je ‘m gepubliceerd hebt, kun je dat breed bekendmaken. “Het is alleen maar goed om zoveel mogelijk partijen te laten reageren”, zegt hij. “Verspreid de vraag via allerlei kanalen, denk ook aan social media en mail.”

Het lijkt soms alsof overheden eigenlijk al weten wie ze willen inhuren, voordat ze de vraag uitzetten. Westland: “Kijk echt goed wat er nog meer te koop is, ga niet zomaar voor de kandidaat die je al kent. Dit is in je eigen voordeel, je wilt tenslotte de beste man of vrouw voor de job.”

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *