interim challenge

‘De interim markt is super eigenwijs’

Na jarenlang interim-manager te zijn geweest, besloot Joke Twigt in 2017 het roer om te gooien. Zij maakte de overstap naar sociaal ondernemerschap, maar behield de connectie met het vakgebied. Voor het kennisplatform ZiPconomy en het vakblad Management & Consulting kruipt zij regelmatig in de pen om hierover te schrijven. Onlangs verscheen van haar hand zelfs een interim-management e-magazine. Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen spreken haar in het ZP Radio programma HoofdZaken over deze eerste uitgave.

Imago van interim-management

Voor de lancering van het interim-management e-magazine, zocht Twigt de samenwerking op met ZiPconomy. Beide zagen noodzaak in een dergelijke uitgave, vanwege de vele negatieve berichten over het vakgebied én de bemiddelingsbureaus. “Vorig jaar ben ik met Hugo-Jan Ruts, initiatiefnemer ZiPconomy, gestart om aandacht te vragen voor interim-management. Er was niet alleen weinig informatie voorhanden, de informatie die er wel was had hoofdzakelijk een negatieve lading”, vertelt Twigt. Volgens haar ligt het probleem vooral in het beeld van de interim-manager. “Veel mensen zijn ervan overtuigd dat een interim-manager vreselijk veel geld vraagt om de boel flink op zijn kop te gooien. Deze persoon wordt vaak gezien als een zeemeeuw die langskomt, de ‘boel onder schijt’ en vervolgens de organisatie achterlaat met de puinhoop. Ontzettend jammer, want een interim-manager kan echt van enorme toegevoegde waarde zijn!”

Het magazine heeft als doel de interim-manager weer in positief daglicht te zetten. “In dit ‘nulnummer’ is onder meer aandacht voor een verslag van een roundtable over wat nu de kern van interim-management is, veel aandacht voor het selecteren van interim-managers, maar ook over hoe zij aan tafel komen in een branche waarin zij geen ervaring hebben en interim-management trends in het buitenland”, aldus Twigt.

De ambitie is om vier keer per jaar een nummer uit te geven, in samenwerking met een aantal kennispartners.”

Het ‘vreemde ogen dwingen’ effect

Dat het imago gedateerd is, blijkt ook uit het stereotype die aan een interim-manager plakt. Twigt zegt hierover: “In de meeste gevallen hebben we het over een blanke man in de leeftijdscategorie 50 plus. Het vakgebied wordt zeker nog gedomineerd door mannen, maar tegenwoordig zijn er steeds meer vrouwen en ook jongere professionals die deze rol bekleden.” In plaats van naar geslacht of leeftijd te kijken, vindt zij persoonlijkheidskenmerken een beter uitgangspunt. “De belangrijkste vragen zijn: beklijft de verandering als de interim-manager weggaat? Zie je het hem/haar doen? Past hij/zij in de organisatie? En zie je hem/haar schakelen met de mensen die ertoe doen?”

Twigt stipt aan dat opdrachtgevers graag voor het vertrouwde kiezen, op dit vlak kan een bemiddelingsbureau het verschil maken. “Een interim-manager kenmerkt zich juist als kameleon, daardoor hoeven organisaties niet vast te houden aan de gebaande paden. Een bureau kan helpen bij deze keuze, door goed te onderbouwen waarom een professional de opdracht aankan. Zij borgen daarmee de vaardigheden en toegevoegde waarde van de interim-manager.”

Een interim-manager kan met generalistische kennis uit de voeten, mits specifieke kennis uit de organisatie gehaald kan worden.

Interim Challenge

Om de meerwaarde van het vakgebied en de interim-manager aan te tonen aan de markt, start na de zomer een zoektocht naar de interim-manager van het jaar. Deze Interim Challenge wordt mogelijk gemaakt door initiatiefnemers ZiPconomy en BLMC en de partners Leeuwendaal en Finance Factor. Daarnaast faciliteert ABN AMRO op 29 november 2019 de finale en zijn zij als onderzoeker verbonden. Twigt is bovenal trots dat ook zij hier deel van uit mag maken: “Wij presenteren ons als aanjagers van de beweging die we ‘Reviving Interim Management’ noemen. Het is ontzettend lastig om de beeldvorming van de interim-manager bij te stellen, daarom zoeken wij steun bij de interim-manager zelf maar ook bij de opdrachtgever/HR-manager en het bemiddelende bureau.”

Lees hier meer informatie over de Interim Challenge. 

De volledige radio-uitzending met Joke Twigt kun jij hieronder beluisteren.

HoofdZaken van ZP Radio is hét radioprogramma voor en over de Zelfstandig Professional. Wij bieden informatie en inspiratie voor ZP’ers én opdrachtgevers die hen inhuren. Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen gaan iedere week in gesprek met spraakmakende experts over interessante onderwerpen gerelateerd aan ondernemerschap. HoofdZaken wordt mogelijk gemaakt door kennisbemiddelaar HeadFirst. Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken. Bekijk alle berichten van Hoofdzaken