Peter Boerman 23 januari 2018 4 reacties Print Waarom lukt het in Vlaanderen wel één centrale inhuurdesk op te zetten, en in Nederland niet?Waar in Nederland elke overheid zijn eigen digitale marktplaats heeft, slaagt Vlaanderen er wel in één centrale inhuurdesk op te richten. Waarom lukt zoiets bij ons maar niet?Het was een opvallend bericht op nextconomy, het Belgische zusje van ZiPconomy: het interview met Vincent Van Malderen. In dat artikel legt de algemeen directeur van Jobpunt Vlaanderen hoe 330 verschillende Vlaamse (semi-)overheidsorganisaties de handen ineen hebben geslagen op inhuurgebied. Van provincies, steden en gemeenten tot brandweer, zorg- en onderwijsinstellingen, en van de De Lijn tot de VRT; allemaal zijn ze klant (of ‘vennoot’, zoals ze bij Jobpunt zeggen). Uitgebreide profielencatalogus Elke organisatie die verplicht is tot aanbesteden, kan zich aansluiten; aan de andere kant krijgen leveranciers snel overzicht van alle mogelijke opdrachten en kunnen ze zich makkelijk inschrijven voor de opdracht die hen aantrekkelijk lijkt. De centrale inhuurdesk van Jobpunt verzorgt verder de hele afhandeling, ondersteund door een combinatie van Randstad SourceRight (als Managed Service Provider) en het Vendor Management Systeem van Nétive. Die twee partijen bieden samen een uitgebreide ‘profielencatalogus’ aan waarop vennoten een beroep kunnen doen, zodat ze relatief eenvoudig in contact kunnen komen met kandidaten. Wat een verschil met Nederland Wat een verschil met Nederland. Hier heeft bijna elke (semi-)overheidsorganisatie ervoor gekozen zélf een marktplaats, inhuurdesk of digitaal aankoopsysteem in te richten. En ook veel private partijen volgden dat voorbeeld. Het heeft geleid tot een wirwar van zeker 200 verschillende plekken waar potentiële leveranciers zich moeten inschrijven als ze willen meedingen naar een opdracht. Elke marktplaats heeft weer eigen regeltjes, eigen procedures. Het is vrijwel onmogelijk voor interim professionals of zzp’ers om in al die potentiële opdrachten een goed overzicht te krijgen, laat staan om er een opdracht vandaan te halen. Mark Bassie: ‘Waarom lukt zoiets wel in Vlaanderen, terwijl hier elke interesse bij de overheid ontbreekt?’ Dat constateerde bijvoorbeeld ook Mark Bassie, die daarom in Nederland eerder al het ‘Comité voor Marktplaatsgebruikers’ oprichtte. Hij kijkt met genoegen naar het Vlaamse voorbeeld. ‘Ja, dit zou ook mooi zijn in Nederland’, reageert hij. Volgens hem zou de Nederlandse overheid hier dan ook meer regie in moeten pakken. ‘Waarom lukt zoiets wel in Vlaanderen, terwijl hier elke interesse bij de overheid ontbreekt? Dus Ministerie van EZ, Pianoo, TenderNed, VNG, waar blijven jullie?’ Lees ook: ‘Overheid, pak je rol en verbeter de digitale marktplaatsen’ Zie ook : De ZiPconomy Marktplaatsen Kaart (totaal overzicht) 20 medewerkers als spin in het web Het Flexpunt van Jobpunt Vlaanderen is overigens zelf ook tot stand gekomen na een openbare aanbesteding. Ambitie is om dé referentie te worden voor alle flexibele arbeid binnen de Vlaamse overheden. Uitzendwerk zit er nu bijvoorbeeld nog niet in, omdat dat in België nog niet is toegestaan bij overheden, maar dat staat op het punt te veranderen. Van Malderen is inmiddels 1,5 jaar als directeur bij het Jobpunt aan de slag. Hij heeft nu een team van 20 medewerkers, dat als spin in het web fungeert tussen de ruim 300 overheidsbedrijven en ruim 50 private bedrijven die HR-diensten aan deze overheden leveren. Geen gedwongen winkelnering Er is geen enkele vorm van gedwongen winkelnering: overheden kunnen er zelf voor kiezen om zich aan te sluiten. Maar ze doen het dus vrij massaal, omdat Jobpunt Vlaanderen de rompslomp van het (vaak verplichte) openbaar aanbesteden bij hen uit handen neemt. Dat levert overigens ook aan de andere kant winst op. Door de schaal kan het Jobpunt bij topleveranciers lagere prijzen afspreken. En er zijn daardoor ook niche specialisten die input kunnen geven tijdens het aanbestedingsproces, wat de kwaliteit verhoogt. Door de centrale aanpak is het bovendien mogelijk de inhuur te professionaliseren, de transparantie te vergroten en risico’s te beperken. En doordat alle inhuur via het Nétive-VMS loopt, zijn er ook nog eens veel meer data dan ooit beschikbaar. En die data, die zijn ‘het nieuwe goud’, in woorden van Van Malderen. ‘Het VMS fungeert niet alleen als een beheerssysteem dat transparantie biedt, maar helpt ons ook om kwaliteit te monitoren over projecten en klanten heen.’ Jobpunt Vlaanderen wil 2018 gebruiken om het systeem zoveel mogelijk voor alle klanten toegankelijk te krijgen en uit te rollen. Vincent Van Malderen bespreekt deze case op 1 februari 2018 in ICC Gent op het jaarlijks congres rond HR in de overheid. Alle info hier. Lees ook: Marktplaats voor inhuur moet gewoon mogelijk blijven Zelfstandigen winnen slechts 1 op de 8 opdrachten op marktplaatsen Marktplaats inhuur personeel: in hoeverre is dat een Dynamisch Aankoop Systeem? inhuurdesk, marktplaatsen, Nétive Print Over de auteur Over Peter Boerman Peter Boerman was tussen 2016-2018 (eind)redacteur bij ZiPconomy. Hij is hoofdredacteur van Werf& ; over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken. Bekijk alle berichten van Peter Boerman
En als toevoeging vanuit mijn rol als projectmanager denk ik meteen aan hoeveel tijd en geld bespaard had kunnen worden door het centraler aan te pakken. Mijn geld ook, want allemaal belastinggeld! En van de andere kant vanuit mijn rol als freelancer. Hoeveel prettiger zou het zijn om niet uit die 200 websites in Nederland te moeten zoeken, kiezen, mails ontvangen, selecteren, etc.! Maar goed, voorbeeld doet goed volgen. Kan in de toekomst alsnog ook in NL!
Het hele concept “marktplaats” voor het inhuren van mensen blijf ik maar een raar fenomeen vinden. Mensen inkoop via een marktplaats…. Het is wat mij betreft een zwaktebod. Overheden hebben geen zin om energie te stoppen in een fatsoenlijke aanbesteding en vallen dan maar terug op de marktplaats. Staat er in dit artikel zelfs letterlijk in: “Maar ze doen het dus vrij massaal, omdat Jobpunt Vlaanderen de rompslomp van het (vaak verplichte) openbaar aanbesteden bij hen uit handen neemt.” Zeker in een economie waarin er behoorlijke schaarste heerst binnen steeds meer vakgebieden ben ik van mening dat een reactieve, onpersoonlijke manier van werven via een marktplaats niet bijdraagt aan het vinden van de beste kandidaten. ZZP’ers zelf reageren (zoals in eerdere artikelen op zipconomy al geconcludeerd) al amper op aanvragen. Zowel aan de kant van kandidaten als ook aan de kant van de opdrachtgever een zeer tijdrovend proces. Disproportioneel aldus één van de auteurs van de Gids Proportionaliteit. Ik hoop dan ook dat er in Nederland niet massaal een toevlucht genomen wordt tot wat in eerste instantie de weg van de minste weerstand lijkt maar dat er voldoende lef is om ook naar andere alternatieven te kijken.
De VDAB, zeg maar het arbeidsbureau in Vlaanderen, heeft hier een zeer positieve en prominente rol gespeeld. De VDAB is de meest performante overheidsdienst voor de arbeidsmarkt van Europa.Onder leiding van Fons Leroy heeft de VDAB een geweldige modernisering en ontwikkeling doorgemaakt en geniet nu bij alle actoren op de arbeidsmarkt veel vertrouwen. Daarom kan deze dienst een coördinerende rol spelen binnen de Vlaamse overheden. In Nederland bestaat het arbeidsbureau niet meer en het UWV speelt geen regisserende rol op de arbeidsmarkt. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken probeert die rol al jaren naar zich toe te trekken maar krijgt daartoe vooralsnog weinig ruimte/vertrouwen.
Even ter aanvulling nog: België heeft al sinds 2014 een echte centrale marktplaats voor ICT contractors voor de Vlaamse Overheid. Deze biedt naast de voordelen aangehaald in bovenstaand artikel, toegang tot alle spelers op de markt, van de klassieke dienstverlener tot de freelancer/ZZP’er om de hoek…. Elke aanvraag wordt realtime doorgezet naar elke geïnteresseerde partij. Iedereen krijgt dus elke aanvraag op hetzelfde moment. De betrokken MSP speler zorgt voor een eerste screening en de aangesloten inhuurders maken dan de finale keuze, concreet betreft het hier meer dan 1100 contracten. Door de combinatie van een MSP, een VMS en een Marktplaats verloopt dit proces objectief, neutraal en transparant, en is elke vraag voor iedereen toegankelijk (ook voor Nederlandse partijen).