KvK wil zakelijke tegenslag onder ondernemers uit de taboesfeer halen. Helft zit wel eens in ‘zwaar weer’.

Kamer van Koophandel komt met een ‘comeback’-campagne mini-documentaire met BN’ers die na zakelijke tegenslag terug zijn gekomen.

Op social media en de netwerkborrels delen zelfstandigen meestal vooral hun succesverhalen. Toch heeft ruim de helft van de Nederlandse ondernemers weleens een periode van zwaar weer meegemaakt. En ruim tien procent van de ondernemers heeft ondanks de economische groei nog steeds te kampen met forse zakelijke tegenslag. Cijfers die komen uit een nieuw onderzoek van de Kamer van Koophandel.

Uit hun onderzoek ‘Nederlandse ondernemers over ondernemen in zwaar weer’ blijkt dat  ondernemers worden geconfronteerd met argwaan over de werkelijke reden van de tegenslag, wantrouwen bij banken en klanten en soms ook sociale uitsluiting. Stress, ook in het gezin, en slapeloze nachten zijn het gevolg. Velen spreken hun privérekening aan om gaten te dichten.

Naar aanleiding van hun onderzoek start de KvK een landelijke campagne om het taboe op zakelijke tegenslag te doorbreken en de kans op een succesvolle comeback te vergroten. De KvK zet daarvoor een aantal BN’ers in die zelf in zakelijk in zwaar weer hebben gezeten. Acteur en presentator Jörgen Raymann, culinair ondernemer Ron Blaauw en modestyliste Danie Bles vertellen in minidocumentaires hun verhaal.

Eenzaam, stress, wantrouwen

Bijna de helft (48%) van de ondernemers met forse zakelijke tegenslag heeft het gevoel dat ze er alleen voor staan. 63% geeft aan dat dit impact heeft op de financiële situatie en 57% ervaart stress. Van de ondernemers die last hebben van negatieve vooroordelen, ervaart 39% wantrouwen bij de banken.

Veel ondernemers (77%) delen hun zorgen met vrienden en of familie, hun accountant of andere ondernemers. De helft van deze ondernemers zegt hieraan ook daadwerkelijk iets te hebben gehad. De meeste ondernemers maken tot nu toe (zeer) weinig gebruik van deskundige instanties die adviseren over manieren om de problemen het hoofd te bieden, zoals de Kamer van Koophandel en MKB Doorgaan.

De cijfers uit het onder laten overigens weinig verschillen zien tussen zelfstandig professionals en MKB ondernemers.  

Innoveren is een deel van de oplossing

Bijna twee derde (64%) van de ondernemers met forse tegenslag kwam er uiteindelijke weer – soms met de nodige schade – bovenop. Ze verlaagden hun kosten door bijvoorbeeld werknemers te ontslaan, en vergroten hun inkomsten door bijvoorbeeld betere marketing en bijvoorbeeld nieuwe producten en diensten op soms ook nieuwe markten te brengen. Innovatie is dus een deel van de oplossing. Van de overige 36% verkeert 22% van de ondernemers  nog steeds in zwaar weer en 14% is een nieuw bedrijf gestart, nadat het vorige bedrijf is verkocht of al dan niet door faillissement is beëindigd.

Bron: KvK ‘Nederlandse ondernemers over ondernemen in zwaar weer’

Betere ondernemer na periode van slecht weer

De meerderheid van de ondernemers vindt dat de ervaring met slecht weer een betere ondernemer van hen heeft gemaakt. Zelfs ondernemers die er nog middenin zitten, geven dit aan. Uit het onderzoek blijkt dat er over zakelijke tegenslag een taboe bestaat. Meer de helft van alle ondernemers die meededen aan het onderzoek, is het namelijk (zeer) eens met de stelling dat er in Nederland een taboe heerst op failliet gaan.

Bron: KvK ‘Nederlandse ondernemers over ondernemen in zwaar weer’

KvK opent 24-uurs advieslijn

Om ondernemers te stimuleren om eerder hulp te zoeken en hun zorgen uit te spreken, opent de KvK een 24-uurs ‘comeback’-lijn. Ondernemers in zwaar weer kunnen vanaf vandaag anoniem bellen naar 0800-1014. Ondernemers kunnen over alle aspecten van hun onderneming spreken met de KvK, niet alleen over financiering, innoveren, import en export en preventie tegen fraude, maar ook over de stress die bij het zwaar weer komt kijken.  “We willen Nederlandse ondernemers laten weten dat ze er niet alleen voor staan,” zegt Rob Coolen. “Door zwaar weer bespreekbaar te maken, hopen we faillissementen te kunnen voorkomen, maar in ieder geval stress bij ondernemers te kunnen verlagen.”

Een van de minidocu’s: acteur en presentator Jörgen Raymann

 

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie