"Exploring the future of work & the freelance economy"

Een kerstpakket krijgen? Of een kerstpakket geven? We zijn vooral zuinigjes.

Verwacht je als zelfstandig ondernemer een kerstpakket van je opdrachtgever? Of geef je er juist een aan je opdrachtgever? Het is elk jaar weer een leuke discussie, met een serieuze ondertoon. De IntellengceGroup heeft de cijfers.

Verwacht je als zelfstandig ondernemer een kerstpakket van je opdrachtgever? Of geef je er juist een?

Het is elk jaar weer een leuke discussie. Met een serieuze ondertoon over hoe het nu zit in de onderliggende verhoudingen. Als een kerstpakket een teken van waardering is, wie moet nu precies wie waarderen? De opdrachtgever de zelfstandige, die immers toch ook onderdeel uit maakt – al is het tijdelijk – van het zo belangrijke human capital van de organisatie? Of geef je als zelfstandig ondernemer iets aan degene die elke maand je factuur betaalt?

In haar ArbeidsmarktGedragsOnderzoek ging de Intelligence Group op zoek naar hoe zowel opdrachtgevers als zelfstandigen hier mee omgaan. Nu, ze zijn beiden niet al te gul…

21% zelfstandigen krijgt; 20% geeft.

21 procent van alle zelfstandigen ontvangt een kerstpakket van de opdrachtgever. 12 procent ontvangt (ook) een kerstpakket van de tussenpersoon, zoals een brooker of intermediair. Aangezien 72% van de zzp’ers ook niet vindt dat zij een kerstpakket zouden moeten ontvangen is hier niet echt sprake van een mismatch.

Tegelijkertijd zijn zzp’ers zelf ook niet erg royaal: 80% van hen geeft geen kerstattentie aan de opdrachtgever. Hoeveel zelfstandigen een kerstpakket aan hun intermediair geven, is onbekend…

“In de vast/flex discussie komt altijd het kerstpakket weer om de hoek en wat is het HR beleid hieromtrent. Krijgen flexwerkers en zzp’ers ook een kerstpakket en is dat pakket gelijk aan vaste werknemers? Aan de andere kant zijn er ZZP’ers die persé geen kerstpakket willen ontvangen. Zij zijn immers geen werknemer en geven derhalve hun opdrachtgever een attentie. De discussie zal de komende jaren nog wel gevoerd worden”, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group.

 

kerstpakket-geven-of-krijgen_2016

 

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

5 reacties op dit bericht

  1. Ik ga al een aantal jaren als ICT ZZP’er rond de kerstdagen langs met wat lekkers bij de koffie voor het directe team en een klein presentje voor de inhuurder (vaak de IT-manager) bij vooral kleinere klanten waar ik in het verleden opdrachten voor heb uitgevoerd.
    De kosten zijn zeer beperkt, voor mij is het een leuke dag om oude banden weer aan te halen en het zet mij weer op de kaart bij klanten.
    In de meeste gevallen leidt dit ook direct tot opdrachten voor het nieuwe jaar.
    Ik ga wel altijd persoonlijk langs, dit heeft het meeste effect.

    Als ik een presentje krijg van de opdrachtgever is dat leuk maar absoluut geen noodzaak.
    Kortom ik kan het iedereen aanraden, en versterkt de band tussen de ZZPér en opdrachtgever.

  2. Ik stuur altijd een presentje op met een kerst groet naar de klanten van het afgelopen jaar.
    Persoonlijk langs gaan zit niet iedereen op de wachten, hebben ze vaak ook geen tijd voor, of zijn helemaal niet aanwezig. Zou ook te persoonlijk worden denk ik, moet wel een beetje zakelijk blijven.

    Dat 80% het niet doet vind ik erg slecht… Maar wel overal roepen dat je ondernemer bent zeker…. Shame on you.

  3. Hahaha, gezien de hoeveelheid reacties op dit onderwerp is het toch een beetje pijnlijk voor de grote zelfstandige reageerders hier…
    Inderdaad zuinigjes!