"Exploring the future of work & the freelance economy"

Yacht trekt stekker uit YachtPlaza.

Yacht stop op 1 januari met haar online initiatief voor bemiddelen interim professoinals

yachtplazaYacht heeft na twee jaar besloten om te stoppen met Yachtplaza. YachtPlaza moest het online zzp platform van Yacht worden. Een platform waarin opdrachtgevers in staat waren om zelf opdrachten te plaatsen en geschikte zzp’ers te selecteren. Zzp’ers konden dan, zonder tussenkomst van Yacht, rechtstreeks op deze opdrachten te reageren. Yachtplaza stopt per 1 januari.

Passieve opdrachtgevers?

In een bericht geeft Yacht zelf aan dat het succes van deze formule erg gering is gebleken. “Een belangrijke bevinding is geweest dat opdrachtgevers in de regel niet de tijd hebben/nemen om zelfstandig opdrachten te plaatsen en zorgvuldig de binnengekomen reacties te screenen. Een bevinding die ons heeft doen besluiten om te stoppen met de huidige formule van YachtPlaza.”

De constatering dat opdrachtgevers passief zijn (en blijven) bij het actief zoeken naar kandidaten en dus geen gebruik maken van een dergelijk platform is ten dele herkenbaar. In het ZiPconomy onderzoek naar ‘Inhuur: HR of Inkoop‘ kwam naar voren dat organisaties traditionelere wervingskanalen inzetten om aan interim professionals dan wanneer ze naar vaste kandidaten zoeken.

Bron: 'Inhuur: HR of Inkoop" (ZiPconomy, 2015)
Bron: ‘Inhuur: HR of Inkoop” (ZiPconomy, 2015)

Echter, in hetzelfde onderzoek zagen we ook dat ‘inhuur’ meer en meer een HR en recruitment taak wordt. Waarmee te verwachten valt dat die recruiters toch ooit wel actiever zelf gaan zoeken. Yacht heeft ze dus blijkbaar nog niet zo ver gekregen. Of zou het dan toch aan hun eigen tool hebben gelegen?

Zoveelste mislukt initiatief

Onvrede binnen Yacht over dit platform leefde al langer. Het platform werd gelanceerd te midden van een flinke reorganisatie van Yacht. Mede daardoor zal het platform niet de aandacht gekregen hebben die nodig was om het op te stuwen in de vaart der volkeren.

In een eerste recensie van Yachtplaza, “Is de nieuwe interimjobboard van Yacht oude wijn, in oude zakken?” constateerde ik al dat Yachtplaza een weinig innovatief platform was. En bewust, zo reageerde Yacht. De basic website zou op een ‘scrum’ manier worden doorontwikkeld. Dat is niet gebeurd. Ook de salesinspanningen om deze nieuwe manier van matching in de markt te zetten is achter wegen gebleven.

Dit mislukte avontuur van Yacht past overigens in een lange reeks infinitieven van veelal grote partijen (denk aan Ikki, InInterim, Associates) om de “online gamechanger” in de markt te zetten. En ook onafhankelijke platforms gaat het in het binnen- en buitenland lang niet allemaal hosanna. Alle verhalen ten spijt over de gig-economy en online matching ten spijt.

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts