"Exploring the future of work & the freelance economy"

Startups winnen slag om de zelfstandige professional.

cover talent has wonEen meerderheid van de Nederlandse zelfstandige professionals (zp’ers) geeft de voorkeur aan het werken voor een startup of lean-organisatie. Ruim 65 procent van de zp’ers ziet zichzelf niet werken bij een multinational, omdat zij zich onvoldoende identificeren met de cultuur van deze logge organisaties.

Dat blijkt uit onderzoek dat wij als FastFlex deden in samenwerking met ABN AMRO. Het onderzoek werd gehouden onder meer dan 1.500 Nederlandse zp’ers. Organisatiecultuur wordt de komende jaren steeds belangrijker voor het onderscheidend vermogen van bedrijven.

 Cultuur belangrijker dan contractvorm

In tegenstelling tot eerdere generaties vindt de huidige generatie werkende professionals de inhoud van het werk belangrijker dan de contractvorm. 45 procent van de zelfstandigen vindt dat de contractvorm ondergeschikt is aan de inhoud van de opdracht en cultuur van de opdrachtgever. Ook organisaties zijn het hiermee eens; uit een eerder onderzoek van ons blijkt dat ruim 35 procent van de organisaties van mening is dat de contractvorm niet het uitgangspunt zou moeten zijn, maar juist het sluitstuk van een arbeids- of projectoverkomst voor zp’ers. Dit is een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar, waar slechts 21 procent van de organisaties op deze manier tegen de kwestie aankeek.

Alle zekerheden die er in het verleden waren, zoals baanzekerheid, een vast contract of een baan voor het leven, zijn vandaag de dag niet meer aan de orde. De generatie die momenteel de arbeidsmarkt bestormt, is opgegroeid met een nieuwe visie omtrent arbeid. Deze groep bestaat uit digital natives en zijn mobiel in de breedste zin van het woord; opgegroeid met internet en tablets en al op vroege leeftijd zp’er. Organisaties zien in dat zij de huidige flexibiliseringstrend niet meer kunnen ontlopen en dat zij, om deze generatie aan te trekken, hun focus moeten leggen op inhoud en organisatiecultuur in plaats van contractvorm.

Naar aanleiding van het onderzoek publiceerde FastFlex in samenwerking met ABN AMRO het whitepaper: ‘The war for talent is over – and talent won’. Deze is te downloaden via: http://www.fastflex.nl/nl-nl/media/whitepapers/trendrapport-the-war-for-talent-is-over-and-talent

Inhuur recruitment & flex

Niels Huismans is als consultant bij FastFlex verantwoordelijk voor Business Development. FastFlex is sinds augustus 2017 onderdeel van Between Staffing Group. FastFlex is een onafhankelijke sourcing partner en managed service provider op het gebied van resourcemanagement. Wij dragen zorg voor de volledige keten van inhuur: van het proactief benchmarken van de inhuurtarieven tot het afwikkelen van alle contractgerelateerde zaken. Niels richt zich vanuit zijn marktexpertise op het creëren van meerwaarde voor huidige en nieuwe klanten. Daarnaast is hij oprichter van Marketives, een website waar hij een vernieuwende kijk op marketing, strategie en management geeft. Voordat Niels aan de slag is gegaan bij FastFlex heeft hij de Master Marketing Management gedaan waarna hij het management traineeship van Young Colfield heeft doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile. Naast zijn werk heeft Niels passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Bekijk alle berichten van Niels Huismans