"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

7 tips voor freelancers om social media succesvol te gebruiken

Met de explosieve groei van sociale media groeit ook de mogelijkheden die dat biedt voor freelancers om social media in te zetten. Maar doe het wel op de juiste manier. Joren de Koning heeft 7 tips.

De afgelopen jaren is het gebruik van sociale media explosief gestegen. Hoewel de groei inmiddels afneemt, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2014, uitgevoerd door onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy, dat negen van de tien Nederlanders gebruikmaakt van sociale media. De kans is dus groot dat jouw klant ook een van die negen is. Maar hoe bepaal je hoe jij als freelancer sociale media effectief kunt inzetten? In dit artikel krijg je een aantal handvatten voor het gebruik van sociale media. Daarmee kun je jouw doelstellingen bereiken en wordt het gebruik van sociale media relevant.

Doelstelling gebruik sociale media

Mogelijk ben je al bezig met social media. Neem eens de tijd om na te denken waarom je sociale media wilt gebruiken en wat dat voor jou moet opleveren. Door je business (en een zakelijke doelstelling) als vertrekpunt te nemen, worden sociale media onderdeel van de activiteiten die een bijdrage moeten leveren aan je zakelijke resultaten. Enkele manieren om sociale media in te zetten, zijn:

  1. Profileren als expert

Door intensief gebruik te maken van sociale media kun je je als freelancer profileren als expert op jouw vakgebied (zie ook het hoofdstuk bloggen). Dit kun je realiseren door relevante kennis en nieuws voor jouw klanten te delen, te reageren op berichten van anderen en jouw eigen visie te delen. Het grote voordeel is dat je jezelf vanuit de inhoud profileert bij een voor jou relevante doelgroep. Dit vraagt om een proactieve houding en de bereidheid om 6 uur per week in sociale media te investeren (Moyle, 2012).

  1. Leren

Sociale media zijn een geweldige bron van kennis en informatie. Binnen jouw vakgebied zijn op diverse sociale media tal van mensen te vinden die hun visie en het laatste nieuws delen. Daarnaast ben je zelfs sneller op de hoogte van het laatste nieuws dan via een traditionele nieuwsbron zoals een (online) krant.

  1. Netwerken

Je kunt sociale media ook gebruiken om verbindingen te leggen met anderen (zie ook het hoofdstuk Netwerken). Over het algemeen is de drempel om op sociale media contact te leggen met andere mensen vrij laag. Mensen zijn het gewend om gevolgd te worden of om berichten te krijgen van vreemden die mogelijk relevant zijn.

Selecteren van een platform

Nadat je voor jezelf hebt bepaald wat je wilt bereiken met sociale media, maak je een keuze voor een of meerdere platformen. Die keuze wordt mede bepaald door je doelgroep en je aanbod. Het meest bekende social mediaplatform is Facebook. Maar denk ook aan Instagram, Pinterest, LinkedIn, Twitter, Google Plus, Foursquare, Slideshare en Youtube.

Het kost veel tijd om op al deze platformen actief te zijn. Onderzoek daarom eerst op welk platform jouw doelgroep zich overwegend bevindt. Maak bijvoorbeeld een selectie van jouw (potentiële) klanten en bekijk op welke platformen zij actief zijn. Of neem een kijkje bij jouw concurrenten: op welke kanalen zijn zij aanwezig?

Als blijkt dat jouw (potentiële) klanten niet actief gebruikmaken van sociale media kun je jezelf afvragen of je veel tijd in dit communicatiemiddel moet stoppen. Het is wel noodzakelijk om de ontwikkelingen van jouw klanten met betrekking tot sociale media goed in de gaten te houden. Je wilt voorblijven op je concurrenten. Tot slot zou ik sowieso op ieder social media kanaal een account aanmaken, ook al maak je er geen gebruik van. Je bedrijfsnaam is dan in ieder geval gereserveerd.

Hoewel het zeer waarschijnlijk is dat al jouw (potentiële) klanten op Facebook zitten, is het mogelijk toch irrelevant om je als freelancer op Facebook te profileren. Facebook wordt voornamelijk gebruikt in de privésfeer. Bijvoorbeeld om contact te houden met vrienden, kennissen en familie. Mensen verwachten om hier als, privépersoon, als consument te worden aangesproken (Kucherenko, 2011). Je ziet dan ook dat veel bedrijven die aan consumenten leveren, zoals Coca Cola, intensief gebruik maken van Facebook om te communiceren met hun klanten.

Op LinkedIn daarentegen verwacht men aangesproken te worden als werknemer, collega of ondernemer. Richt jij jouw product of dienst op andere bedrijven, dan is LinkedIn waarschijnlijk een geschikter kanaal.

Banner_alfabet_boeken_1

Beeld versus tekst

Ieder product of dienst kan op verschillende manieren aangekondigd worden. Een fabrikant van zonnebrillen heeft er baat bij om zijn brillen aan de doelgroep te tonen. Dit kan het bedrijf het beste overbrengen met behulp van beeld. Platformen zoals Pinterest en Instagram zijn volledig gericht op beeld en zijn daarom zeer geschikt voor dit type product.

Een advocatenkantoor moet daarentegen zijn kennis en kunde voornamelijk verspreiden via verbale communicatie en tekst. Het is moeilijker om dienstverlening uit te drukken in beeld. Daarom is een platform als Twitter of LinkedIn geschikter voor een advocatenkantoor. In de regel hebben producten baat bij beeld en diensten bij tekst. Probeer daarom een platform te vinden dat jouw product of dienst het beste over het voetlicht brengt.

Succesvol gebruik van sociale media

Tot slot vind je hier zeven tips om een vliegende start te maken als freelancer op sociale media:

  1. Zorg voor een goede foto. Straal herkenbaarheid en professionaliteit uit. Als je actief bent op meerdere platformen, gebruik dan dezelfde foto voor elk platform.
  2. Zorg dat je per platform goed weet hoe je zo zichtbaar mogelijk bent. Voor een optimale zichtbaarheid op LinkedIn is het bijvoorbeeld verstandig om een profiel te hebben dat honderd procent compleet is.
  3. Bedenk op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden (bv. accountant of talentmanager) en verwerk deze woorden in je profiel. Zo word je sneller door jouw potentiële klant gevonden.
  4. Volg een aantal (potentiële) klanten en experts uit jouw vakgebied. Er is een grote kans dat zij jou terug volgen. Bovendien ben je dan direct op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
  5. Reageer op en deel berichten van anderen. Dan maak je niet alleen een goed contact met anderen, maar leer je ook hoe anderen gebruikmaken van sociale media.
  6. Bepaal van tevoren hoeveel tijd je wilt besteden aan sociale media en houd je hier aan. Ieder platform kent namelijk zijn eigen dynamiek en tempo; een LinkedIn-groep vraagt (en verwacht) veel minder snelle reacties dan een discussie op Twitter.
  7. Neem actief deel aan sociale gesprekken en discussies. Door anderen bij dit gesprek te betrekken, breng je mensen bovendien met elkaar in contact. De kans is groot dat je netwerk dit ook voor jou gaat doen.

Het Freelancersalfabet bestellen

Dit is één van de vijf voorgepubliceerde hoofdstukken van het boek Het Freelancersalfabet. Dit hoofdstuk is geschreven door Joren de Koning. Joren is één van de vijf auteurs van het boek dat is uitgegeven door De Alfabetboeken, waaraan ook Richard van der Lee, Pieter Taffijn, Hugo-Jan Ruts en Linda Poort hebben meegeschreven. Het eBook is te bestellen voor € 3,95 en het ‘gewone’ boek voor € 8,95. Klik hier om jouw exemplaar te bestellen.

ZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger