"Exploring the future of work & the freelance economy"

Bassies Buitenbeentjes. Uniforce, knokken tegen vooroordelen.

In deze nieuwe column bespreekt Mark Bassie met enige regelmaat op persoonlijke titel en geheel subjectief een bedrijf uit de flexbranche. Het moet dan wel gaan om een bedrijf dat net even iets anders doet dan zoveel anderen. Een bedrijf dat ergens in uitblinkt of zich onderscheidt. Met een bijzondere visie, aanpak of dienstverlening. Echte buitenbeentjes dus! Kent of heeft u zelf een bedrijf dat volgens u absoluut in deze rubriek aan bod moet komen? Stuur dan een mail naar info@flex-beheer.nl.

Ondernemen zonder VAR

Voor deze twee editie van mijn blog over bijzondere bedrijven reis ik af naar Harderwijk. Aan de rand van de stad is het kantoor van Uniforce gevestigd. Uniforce is een soort familiebedrijf dat al bijna 15 jaar knokt tegen vooroordelen, de overheid en de regelgeving in Nederland. Ze zijn de uitvinders van het Uniforce-concept. Dat is een vorm van ondernemen waarbij gebruik wordt gemaakt van een speciale declarabele uren bv, (een ‘DUBV’) met als doel een ondernemer of zp’er zonder VAR (en straks zonder BGL)  te kunnen laten werken voor desnoods één opdrachtgever, net zo lang als beide partijen dat wensen.

Dit is mogelijk omdat de ondernemer in dienst is van de DUBV en dus als werknemer de loonbelasting en de sociale verzekeringspremies betaalt. Hierdoor is er nooit een discussie met de Belastingdienst of het UWV, want die krijgen hun inkomsten.  De ondernemer is verzekerd voor ziekte en arbeidsongeschiktheid en kan zijn aandacht volledig richten op zijn opdrachtgevers, zonder enig risico op boetes en naheffingen. Tegenwoordig is dit allemaal officieel bekrachtigd door de fiscus met een ‘Landelijk erkenning’ die bij Uniforce op te vragen is. Een zp’er met een DUBV krijgt automatisch een VUR, een Verklaring Uniforce Registratie. Maar daar is jarenlang voor gestreden.

Ik praat met oprichters en directeuren Piet de Bondt en Rob van Erk van Uniforce Group.

“In de eerste jaren (1998-2003) waren we met drie andere zakenpartners op zoek naar een manier om iemand in te huren, zonder dat de opdrachtgever, het bemiddelingsbureau of de professional daar achteraf de dupe van zouden kunnen worden. Dat kon toen nog niet volgens de wettelijke regels. We werkten zelf soms als freelancer in de ICT. Ons motief was in die tijd vooral het belang van onszelf, onze gezinnen en onze opdrachtgevers, het ging ons totaal niet om geld verdienen. We wilden niet het risico lopen dat de fiscus of het UWV ons achteraf zouden opzadelen met een naheffing of een boete. En we wilden graag andere freelancers helpen om ook voor hen het risico weg te nemen en op die manier iets voor de samenleving betekenen.”

“We waren een hechte club en we vertrouwden elkaar volledig. Drie van ons waren aandeelhouder in een intermediair bedrijf. Van de oorspronkelijke club van vijf mannen zijn er in 2015 nog steeds vier betrokken bij Uniforce. De vijfde is een succesvolle webwinkel begonnen voor de verkoop van wijn.”

Piet de Bondt en Rob van Erk bleken een goed duo te zijn om de Uniforce Group op te richten. Dat is uiteindelijk in september 2000 gebeurd. De andere twee partners zijn nog steeds aandeelhouder in het bedrijf. Piet de Bondt is lang geleden een aantal jaren wijkagent geweest en moest toen al de wettelijke regels interpreteren. “Dan moest ik stante pede besluiten of een bepaalde handeling van een verdachte mocht of niet mocht. Die mentaliteit heb ik nog steeds. Grijs bestaat niet, de regels zijn duidelijk of niet. Het klopt of het klopt niet. Daarom vind ik wetsinterpretatie niet zo interessant en baseer ik me liever op de jurisprudentie van de rechter.”

Familiebedrijf

Uniforce Group is ook een soort familiebedrijf, want de echtgenotes en de twee dochters van De Bondt werken ook regelmatig mee. In totaal werken er acht medewerkers bij Uniforce Group. “We willen als bedrijf degelijk zijn en gedegen te werk gaan. We houden niet van onnodige risico’s en we willen onze zaken graag netjes geregeld hebben. Maar misschien zijn we soms ook te voorzichtig en te bescheiden. We hebben al een kleine duizend professionals kunnen helpen met het Uniforce- concept, variërende van interim-managers tot een verpleegkundige die geen zorgen en gedoe wil hebben met instanties.”

“We willen ook niets liever dan ‘onze Uniforcers’ helpen bij hun bedrijfsvoering, zeker als er problemen zijn. Daar gaan we ver in. Soms zijn we psycholoog als iemand in de knoop zit en dan proberen we hem of haar er weer bovenop te praten. Dat doen we altijd gratis, want in de maandelijkse bijdrage zit de vergoeding voor ons opgesloten, vinden wij.  We doen dit niet om er rijk van te worden, we verdienen er nu al een goede boterham aan en dat is voldoende, alhoewel we ook te maken hebben met onze aandeelhouders, die al die jaren nog nooit een cent aan dividend hebben ontvangen. Het is logisch dat die nog een keer een passende vergoeding ontvangen voor hun investering. Het zegt ook wel wat dat we in de eerste jaren regelmatig met elkaar heb gediscussieerd of we wel een onderneming moesten starten, of een stichting met een maatschappelijk doel. We vinden het nog steeds mooi als we gelijk krijgen, als blijkt dat onze constructie waterdicht is en gewoon een mooie duurzame en betaalbare oplossing voor een groot probleem dat anno 2015 nog steeds niet is opgelost.”

Onderweg naar huis denk ik nog wat na over dit hele verhaal. Ik waardeer de gedrevenheid van deze mensen en ook de hoeveelheid nuttige informatie die op de site is te vinden voor zp’ers. Het bedrijf met hun bijzondere constructie roept bij veel mensen ongeloof en twijfel op, zo heb ik zelf gemerkt. Het heeft hen jaren gekost om deze constructie officieel erkend te krijgen en ik vind ze hiermee nog steeds onderscheidend.

mr. Mark Bassie (Breda 1960) is sinds 1994 werkzaam als Zelfstandige Interim Professional. Was vroeger als interim-manager en trainer werkzaam. Heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd -onder het label Flex-Beheer- in flexibilisering van organisaties en professionalisering van externe inhuur. Onafhankelijk en deskundig in inhuurplatforms, Marktplaatsen, ZZP-community's en Vendor Managementsystemen. Mark combineert hierbij zijn HRM-deskundigheid met bedrijfsvoerings-expertise en verander- en projectmanagement. Auteur van het handboek 'Scoren op inhuurmarktplaatsen!' van FNV Zelfstandigen (2012). Onderzoeker/co-auteur van diverse Nederlands/Belgische onderzoeksrapporten o.a. over Recruitment Process Outsourcing (RPO) (2016), over Vendor Management Systemen (VMS) (2017) en over Managed Service Providers (MSP) (2018). Zie Flex-Beheer.nl voor de downloadpagina's. Bekijk alle berichten van Mark Bassie

Eén reactie op dit bericht