Gastblogger 4 november 2014 Eén reactie Print Een hoofdstuk uit het Freelancersalfabet: “Tarief”Antwoord op de vraag waar menig freelancer zich het hoofd over breektWat is je tarief? Een vraag waar menig freelancer geregeld zijn of haar hoofd over breekt.Als freelancer ontvang je niet elke maand een salaris. Je zult zelf voor je inkomen moeten zorgen. En dat niet alleen, je moet ook zelf bepalen hoe dat inkomen eruit gaat zien. Ga je werken met vaste prijzen, een uurtarief, of nog iets anders? Wat ben je waard en in welke vorm wil je dat terugzien?Geen eenvoudige formuleVan een regulier salaris van een medewerker worden allerlei belastingen, verzekeringen en pensioensregelingen afgehaald. Daarom komt er van een bruto salaris van €2800,- slechts ongeveer €1800,- op de bankrekening van de (hopelijk) harde werker terecht. Daarnaast zijn er ook nog allerlei regelingen die een werkgever voor een medewerker betaalt, zonder dat die daar weet van heeft. Simpelweg omdat dat verplicht is.Zo is een uurtarief dus helemaal geen gemakkelijke rekensom van een salaris gedeeld door het aantal werkuren, maar gaat er in één werkuur dat iemand verricht, een veel hoger bedrag diverse toonbanken over. Als freelancer moet je hier ook rekening mee houden. Helaas is hier geen eenvoudige formule voor. Iedereen zit immers in een andere situatie.Toch kun je enige richtlijnen volgen. Vraag jezelf af hoeveel geld je nu en in de toekomst maandelijks nodig hebt en hoeveel uur je per maand kunt werken. Denk hierbij ook aan vakantiedagen. Kijk naar de concurrentie in je beroepsgroep om te zien wat gebruikelijk is en bedenk waar jij in dit overzicht past.Je kunt op verschillende manieren betaald worden: per uur, per dag, per resultaat of per service. Dat kan van tevoren, achteraf, of flexibel. Er zijn veel mogelijkheden en je moet zelf uitvinden wat bij jou past. Maar waar baseer je dat op? Hoe bereken je wat je waard bent? En op welke manier je ook betaald krijgt, de vraag blijft altijd: verdien je wel genoeg? De mens wil altijd meer.Ervaringen en investeringenVraag een kind wat hij later wil worden en naast antwoorden als piloot, politieagent en dierenarts, zul je ook vaak een minder makkelijk te duiden antwoord krijgen: ik wil later rijk worden. Dat willen zelfs de meeste volwassenen nog steeds. Daarop inhakend kun je wel stellen dat je nooit rijk zult worden als je geen goede prijs vraagt voor de waarde die je biedt.Daarbij vergelijken we onszelf altijd met anderen. We kijken niet genoeg naar onszelf. Heb je je ooit afgevraagd waarom oudere mensen vaak meer betaald krijgen dan jongere mensen? Als starter voelt dat vaak oneerlijk: “Ik ben veel beter op de hoogte van de huidige ontwikkelingen. Ik kan veel beter omgaan met alle nieuwe technieken.” Maar denk eens aan de ervaringen die zich in een werkend leven opstapelen. Die zijn vaak onbetaalbaar.In het boek “Freestyle werken, fulltime plezier” van schrijver John Williams staat hiervan een prachtig voorbeeld (Williams, 2011):Het verhaal wil dat een vrouw enige tientallen jaren geleden over straat liep in Parijs toen ze Picasso op een terras zag zitten schetsen. De vrouw vroeg hem of hij een schets van haar wilde maken, zij zou daar dan een passend bedrag voor betalen. Picasso stemde daarmee in. Binnen een paar minuten had ze een originele Picasso van zichzelf.“Wat krijgt u van mij?” vroeg ze.Hij antwoordde: “Vijfduizend franc.”“Maar u hebt er maar drie minuten over gedaan!” zei ze.“Dat is niet waar,” zei Picasso, “ik heb er mijn hele leven over gedaan.”Dat is een simpel idee, maar met verstrekkende gevolgen. Hoeveel tijd en geld heb jij de afgelopen jaren in jezelf geïnvesteerd? Neem je al deze investeringen wel mee in je tarief? Of heb je jezelf eigenlijk niet voldoende ontwikkeld? Als je doet wat je altijd doet, zul je krijgen wat je altijd krijgt. Dat geldt niet alleen voor je resultaten, maar ook voor je tarief.Waarde bepalenOm goed geld te verdienen, om een goed tarief te kunnen vragen, dien je een gedegen aanbod te hebben. Oftewel, diensten en/of producten waar voldoende vraag naar is. Een belangrijk inzicht daarbij is: om echt rijk te worden, moet je moeilijke problemen oplossen. Waarde is geld waard. Pas wanneer je aanbod in orde is, kun je gaan nadenken over hoe je nog meer mensen deze waarde kunt bieden.Om je waarde te meten, zou je gebruik kunnen maken van Waardebepaling Achteraf. Dat is een andere manier van kijken naar kosten en beloning. De basis is dat de klant achteraf zelf bepaalt wat een dienst of product hem of haar waard is. Waardebepaling Achteraf is daarom een goede manier om klanttevredenheid te meten – en te creëren. De opdrachtnemer en opdrachtgever zullen beide extra alert blijven op wat ze bieden en ontvangen.Denk je bij deze betaalmethode direct: “Dat is niets voor mij”? Vraag jezelf dan eens af waarom dat is. Ben je bang dat je niet voldoende betaald zult krijgen? Waarom? Misschien ben je wel bang dat mensen jouw dienst of product niets waard vinden. Voor goede kwaliteit betaal je in het leven altijd meer dan voor slechte kwaliteit. En met Waardebepaling Achteraf bepaalt de klant zelf of jouw aanbod goed is, of niet. Een angstig vooruitzicht.RijkdomDe meeste freelancers beginnen voor zichzelf vanwege de vrijheid, zodat ze kunnen doen wat ze willen, hoe ze het willen. Deze freelancers willen uiteraard wel geld verdienen, en het liefst ook nog redelijk regelmatig, maar ze hebben niet de intentie om rijk te worden. Echter, iedereen kan rijk zijn, mits je het goede beeld van rijkdom hebt.Bepaal wanneer JIJ rijk bent. Wat betekent rijkdom voor jou? Een bepaalde hoeveelheid geld? Waarom? Wat zou je doen met dat geld? Wat zou je doen wat je nu niet doet? Concentreer je eens op de beleving van hoe jouw rijke leven eruit zou zien en niet op harde euro’s. Dan kun je mogelijk creatieve manieren vinden om jouw ‘rijkdom’ op een andere manier te verwezenlijken. En wellicht biedt het je nieuwe inzichten om het tarief dat je vraagt, op een hele andere manier te bekijken. Wat is jouw tarief?Het Freelancersalfabet bestellenDit is één van de vijf voorgepubliceerde hoofdstukken van het boek Het Freelancersalfabet, geschreven door Linda Poort. Linda is één van de vijf auteurs van het boek dat is uitgegeven door De Alfabetboeken, waaraan ook Richard van der Lee, Pieter Taffijn, Hugo-Jan Ruts en Joren de Koning hebben meegeschreven. Het eBook is te bestellen voor € 3,95 en het ‘gewone’ boek voor € 8,95. Klik hier om jouw exemplaar te bestellen. tarief, zzp Print Over de auteur Over GastbloggerZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger
Een goed overzicht van de basisprincipes van tarieven. Een kleine aanvulling. Op dit moment is schaarste en onderscheidend vermogen HET belangrijkste criterium in mijn ogen. Ook voor starters en zzp’ers. Als je een commodity product of dienst levert, dalen de prijzen snel. Dus mijn advies: probeer je te onderscheiden van anderen, richt je op een specifieke doelgroep waar je geloofwaardig voor bent en besteedt veel tijd aan permanente educatie richting nieuwe banen en nieuw werk waar een tekort aan is.