"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe word ik (g)een grijze muis?

Merk, Marketing en Mindset vormen de pijlers van succesvolle personal branding. Blog Saskia Postma.

differentAdviesbureaus hebben het moeilijk, las ik laatst op de site www.managementconsulting.nl. Dat is ook niet zo vreemd want veel consultancybureaus profileren zich als grijze muizen. Om een echte grijze muis te worden in consultancy dien je te roepen dat je maatwerk levert, ondernemend en innovatief bent, professioneel werkt en iets aan duurzaamheid doet. Een groot deel van de bureaus zegt bovendien zicht te richten op de klant en samen te willen werken. Uiteraard…

Veel interim professionals en adviesbureaus grossieren in open deuren en kunnen de klant maar moeilijk duidelijk maken waar hun werkelijke toegevoegde waarde ligt. Uitspraken als ’Ik ben interim-manager en gespecialiseerd in projectbegeleiding’ of ‘Mijn bureau richt zich op training, coaching en advies’ zijn niet direct wervend te noemen en zullen weinig gretigheid bij klanten oproepen naar jouw dienstverlening. In diverse trainingen sprak ik interim-managers die zichzelf presenteerden als ‘ervaren verandermanager, ‘mensgerichte leidinggevende’, ‘analytisch’ en ‘ snel tot de kern komend’ en meer van dit soort pitches. Met interim-managers die aan dit profiel voldoen kun je met gemak de hele database van LinkedIn vullen.

Herkenbaar? Heb je ook zo’n grijze muizen profiel? Wellicht wordt het dan tijd eens serieus na te denken over je personal branding.

De essentie van Personal Branding

Als je mijn blogartikelen al een tijdje leest, weet je dat ik graag schrijf en lees over alles wat met Personal branding te maken heeft. Cees Harmsen is daarbij een van mijn favoriete schrijvers over dit onderwerp. Hij houdt zich al 30 jaar met dit thema bezig. Ik ontmoette Cees op een avond waarop alle gastauteurs van ZIPconomy waren uitgenodigd. Wij schrijven allebei voor dit platform maar hadden elkaar nog nooit gesproken. Al snel bleken we een enorme klik te hebben en zo komt het dat wij samen voor ZIPconomy een masterclass verzorgen op 16 mei.

Cees heeft de essentie van Personal branding heel mooi omschreven. Hij schrijft:

“Personal branding is alles wat je doet om jezelf onderscheidend en opmerkelijk te presenteren binnen je vakgebied. Wanneer dit succesvol gebeurt, wordt jij binnen je vakgebied de vanzelfsprekende keuze voor het invullen van opdrachten en het oplossen van problemen.”

Je creëert je personal brand door moed en authenticiteit te tonen

Het doel is niet de ander te behagen met conformistisch gedrag, maar om hem emotioneel te raken door bewust gebruik te maken van je onderscheidende kenmerken, je eigenzinnigheid, je talenten, je bijzondere prestaties, je plezier en je levenservaring.

En daar gaat het dus mis met al die grijze muizen. Het heeft geen zin om jezelf te profileren in sociaal wenselijke vaagtaal. Uiteraard wil je graag samenwerken en ben je professioneel. Maar wie ben je nu echt? Waar zit je passie? Waar gaan jouw ogen van glimmen? Waar worden jouw klanten echt blij van? Wat is jouw verhaal? En hoe breng je dit verhaal over het voetlicht op een overtuigende wijze?

Merk, Marketing en Mindset vormen de pijlers van succesvolle personal branding

Met jouw authentieke merk zet je jezelf op de kaart, met een treffende presentatie die jouw klanten inspireert en meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt.

Marketing en social media zijn daarbij onmisbare middelen om jezelf zichtbaar te maken en de juiste klanten aan te trekken.

Mindset: Of je je ook daadwerkelijk zult ontwikkelen tot een personal brand hangt sterker af van je mindset dan van je vaardigheden. Was je ooit opgegroeid met het idee” Doe je best en werk hard, dan komt de beloning vanzelf.’ Of hang je het spreekwoord “Goede wijn behoeft geen krans” aan. Weet dan dat de wereld is veranderd en dat het steeds noodzakelijker is om te kunnen laten zien wat jou onderscheidt van anderen en welke toegevoegde waarde je kunt leveren voor opdrachtgevers. Mensen die weigeren aan personal branding te doen, eindigen vaak in een baan onder hun opleidingsniveau of krijgen minder interessante opdrachten.

Onderscheiden doet ondernemen

In een overvolle markt die uitpuilt van de concurrentie missen veel interim-managers onderscheidend vermogen. Ze zijn goed in hun vak maar hebben nooit geleerd hoe ze zichzelf als ondernemer in de markt kunnen zetten. En dat gaat in deze tijd ten koste van opdrachten en omzet.

Wanneer je je hiervan bewust wordt en met je personal branding aan de slag gaat, is het vaak even wennen aan het idee om meer zichtbaar te worden. Ook moeten bij veel mensen wat persoonlijke drempels worden genomen. Het is nogal wat om te durven benoemen wat jou bijzonder maakt. Om je expertise te claimen. Om te gaan staan voor jouw eigenheid. Het is altijd even wennen als je uit je comfortzone stapt. Maar zonder jezelf uit te dagen zul je niet groeien, als mens en als ondernemer. Als je je onzekerheden uit de weg gaat, verandert er niets. Bovendien blijkt het niet alleen renderend te zijn om met je branding aan de slag te gaan maar ook leuk en leerzaam. Zoals een klant van mij schreef:

“Ik heb ongelooflijk veel geleerd en hele mooie welke resultaten bereikt. Ik snap nu dat ik van een afstandje naar mezelf en mijn werk moet kijken en vanuit dit afstandje mijn marketing moet oppakken. Niet in de ‘overdrachtstand’ schieten (kennis overdragen en uitleggen), maar verhalen vertellen, verhalen waarbij mensen nieuwsgierig zijn naar de afloop, en waarin ze zichzelf herkennen. Ik heb ook de marketingtechnieken geleerd die ik nodig heb om mijn netwerk te vergroten waaruit ik dan weer kan putten voor opdrachten. Daarnaast heb ik veel dingen geleerd waar ik geen flauw benul van had. Over het schrijven van blogs, het opzetten van een mailinglist, het maken van een website, en nog veel meer. In feite heb ik geleerd hoe ik op een authentieke manier marketing kan doen.En ik heb geleerd hoe leuk dat is om te doen!”

Ik nodig je graag uit om op 16 mei te leren hoe je een persoonlijk merk van jezelf kunt maken. Je kunt je hier opgeven.

Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren.In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt.Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma