"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe je een sterk merk opbouwt en klanten aantrekt door eigenzinnig jezelf te zijn

Veel consultants denken dat ze zichzelf moeten verkopen om aan klanten te komen. En dat zit hen vreselijk in de weg. Ze voelen zich onprettig bij het idee dat ze zichzelf moeten verkopen. Want als de klant dan NEE zegt, voelt dat bijna als een persoonlijke afwijzing. Personal branding coach Saskia Postma geeft tips om het anders aan te pakken.

Iedereen doet het

Het is niet raar als je denkt dat (koude) acquisitie de manier is om aan klanten te komen. Zelf heb ik jarenlang als consultant gewerkt bij een aantal van de betere headhunters. En altijd als de opdrachten terugliepen, sloegen we aan het bellen. Om overal in het land kopjes koffie te drinken en het bureau te presenteren.

Ik heb salescursussen gehad van alle bekende bureaus; Krauthammer, Door, Mercury International, Kenneth Smit en nog wat minder bekende verkoopgoeroes. Zet mij bij een klant aan tafel en dan komt het wel goed. Als er tenminste een opdracht te vergeven was.

Vacatures op stevig managementniveau staan niet wekelijks op de agenda. Dus hoop je dat ze ergens in de loop van het jaar, als er een vacature is, nog eens aan jou denken. Wetende dat in de loop van datzelfde jaar ook andere bureaus een kopje koffie bij die klant drinken. Erg effectief vond ik het persoonlijk allemaal niet. 

Niet leuren maar een krachtige presentatie neerzetten

Succesvolle ondernemers jagen niet op opdrachten maar laten zien wat ze in huis hebben door hun kennis op een aansprekende manier te delen via social media en op hun website. Door een eigen visie neer te zetten, een sterk persoonlijk merk te ontwikkelen en een krachtig verhaal te vertellen. Als je dat goed doet, kun je een continue stroom van klanten genereren. Jij hoeft niet meer met jezelf te leuren. De klanten komen naar jou toe.

Eigenzinnigheid, lef en leiderschap: de wereld smult ervan.

Een succesvolle salesmanager die wereldwijd grote bedrijven adviseert doet dat slim. Hij zegt in gesprekken met klanten niet: ‘Waar ligt u wakker van?’ Dat doen veel salesmanagers al. Nee, hij gaat een stapje verder. Hij zegt: ‘Waar zou u wakker van moeten liggen?

Hij laat bedrijven zien welke kansen ze mislopen als ze te lang achter de feiten aanlopen waardoor ze worden ingehaald door de concurrentie. Hij laat zien dat hij hun markt begrijpt en dat hij een visie heeft. Hij biedt zijn klanten nieuwe inzichten waardoor ze hem zien als een autoriteit. Eigenzinnigheid, lef en leiderschap: de wereld smult ervan. Mensen die iets anders toevoegen, een frisse blik hebben op iets of een aanpak ontwikkelen die iets anders toevoegt.

Creëer jouw eigen unieke vakje en ontwikkel jouw eigen persoonlijke markt

Als ondernemer ga je niet floreren door jezelf te presenteren als een grijze muis die doet wat iedereen doet op dezelfde manier als al die anderen in jouw vak. Jij kunt ook opmerkelijk worden door dingen in je product, presentatie of dienst in te bouwen die anders zijn. Door te kiezen voor een niche, door te focussen op een specifieke doelgroep. Door meer van jezelf te laten zien. Je hebt hiervoor alles al in huis.

Iedereen heeft een uniek pakket aan werkervaring, expertise, levenservaring, kwaliteiten, drijfveren en eigenschappen. Juist die bijzondere mix maakt dat je een onderscheidend merk van jezelf kunt maken waarmee jij niet met anderen bent te vergelijken. Maak je eigen unieke vakje waardoor je betekenisvol anders bent.

Schroom overboord

Als jij je meer bewust bent van jouw toegevoegde waarde en wat jij te bieden hebt, dan heb jij ook geen schroom meer.  Als je weet wat je waard bent en dat ook uitstraalt, voelt jouw klant dat haarfijn aan. En als hij toch wellicht de waarde niet inziet van jouw dienst, dan was deze klant waarschijnlijk geen match. Want als je echt voelt wat je waard bent, dan wil jij zelf ook niet meer met iedere klant werken. Dan wil je alleen nog maar met de leukste klanten werken.

Kijk eens naar de volgende zaken:

  • Wat typeert jou en kun jij laten zien van jezelf? Waardoor kunnen mensen zich met jou en je ideeën verbinden?
  • Kies voor wat bij jou past en ga voor wat je echt raakt.
  • Kijk ook eens welke klant jij zou uitkiezen, als je de klanten voor het uitkiezen zou hebben en je niet zou kunnen falen.
  • Van welke opdrachten krijg jij de meeste energie?
  • Waar heb jij een duidelijke toegevoegde waarde te bieden?

Aan koude acquisitie heb ik sinds 2010 niets meer. Door middel van persoonlijke marketing heb ik een mooi gezond bedrijf opgebouwd. Ook mijn klanten help ik op deze manier vanuit een sterk merk een succesvol bedrijf op te zetten.

 


Wil je hier meer van weten en inspiratie opdoen voor jouw eigen profilering?

Schrijf je dan in voor mijn gloednieuwe gratis online masterclass waarin je de 3 geheimen leert van een onverwoestbare & onweerstaanbare positionering.

Je gaat ontdekken:

    • Hoe jij een A-merk wordt in jouw markt.
    • Hoe je sneller en slimmer jouw persoonlijke merk in de markt zet.
    • Hoe je met personal branding alleen nog de allerleukste klanten aantrekt.
    • Hoe jij je marktwaarde laat groeien (waarbij je tegelijk groeit in zelfvertrouwen).
    • Hoe je een eigen niche creëert waarin jij geen concurrenten hebt.
    • Hoe je een positie van autoriteit opbouwt op een empathische manier.
    • Hoe je op een integere consistente manier aan marketing doet.

Ben jij eraan toe om nu echt eens flinke slagen te maken met jouw positionering?

Reserveer dan op tijd jouw plek in de masterclass. Je kunt je aanmelden voor een gratis masterclass op dinsdag 16 november om 10.00 uur, vrijdag 19 november om 10.00 uur of dinsdag 23 november om 10.00 uur.


 

Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren.In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt.Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma