"Exploring the future of work & the freelance economy"

Community’s voor zzp’ers: olie en water

Organisaties, communities en interim professionals. Dat mengt niets, volgens Annemarie Stel die terugblikt op een boeiende ZiPconomy avond over dat thema.

Water en olieOp 4 februari vertrok mijn jongste zoon richting de traditie in de derde klas: het Winterkamp. Omdat ik hem graag wilde uitzwaaien, was ik genoodzaakt de bijeenkomst van ZiPconomy (of was het ZiPlab?) over ‘community’s en zzp’ers’ te verlaten op een moment dat de discussie nog maar amper op gang was. Maar ik had in die korte tijd wel één ding bedacht: door bedrijven opgezette ‘community’s’ voor zzp’ers? Het zou me verbazen als dat gaat werken.

Een ‘community’ is een sociale eenheid van uiteenlopende grootte, die bestaat op grond van gemeenschappelijke waarden. In het verlengde daarvan liggen gemeenschappelijke belangen, denk aan veiligheid of informatie. Bij een community die door een bedrijf wordt opgezet om zodoende toegang te hebben en te houden tot flexibel in te zetten krachten, lopen zowel de waarden als de belangen niet synchroon. Een bedrijf wil ‘toppers’ inkopen tegen een ‘scherp tarief’. Toppers op hun beurt willen een ‘gave klus’ en een ‘goede prijs’. Het sluit elkaar niet per definitie uit, maar de kans dat de aangeboden klus echt ‘gaaf’ is, is fifty-fifty en de kans dat het scherpe tarief van de inkoper op min of meer gelijke hoogte ligt als de goede prijs van de zzp’er, is praktisch nul. Door deze ongelijkwaardigheid – de ‘macht’ ligt bovendien grotendeels bij één partij– kan het al geen ‘echte’ community meer worden. Eerder een veredelde database.

Fluffy

Het is prima als een bedrijf contacten wil onderhouden met goede flexmedewerkers, zzp’ers, interimmers of wat dan ook, al dan niet in de categorie ‘topper’. Maar laten we elkaar geen mietje noemen: uiteindelijk zijn beide partijen op zoek naar een goede deal. Dat is een zakelijke drijfveer waarmee niets mis is, maar die recht tegenover het idee van de gezellige, warme, fluffy community staat. Wil je als bedrijf de beste mensen aan je binden? Geef ze regelmatig mooie klussen en een behoorlijke vergoeding; dan ontstaat de relatie vanzelf. Daar is helemaal geen netwerksoftware inclusief community manager voor nodig; zo nu en dan een borrel met z’n allen is genoeg.

Pecunia

Dat organisaties goed nadenken over de manier waarop contacten kunnen worden gelegd en onderhouden met de uitdijende flexschil, is goed nieuws. Dat er naast methoden als – meestal gebruikersonvriendelijke – marktplaatsen met onnavolgbare matchingscriteria of commerciële online netwerken waar je je door de advertenties heen moet slaan ‘s wat anders uitgeprobeerd wordt, is helemaal niet gek. En het klinkt heel goed en hip en modern om daarvoor het sympathieke idee van een community te gebruiken. We zijn één grote familie! Jammer dat het zo moeilijk verenigbaar is met de inherente ongelijkwaardigheid en de harde pecunia die meestal de grondslag vormen van de keuze voor de ene of de andere aanbieder.

Community’s en zzp’ers? Het is olie en water. Het mengt niet.

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment. Meer informatie? Kijk op http://www.wervingsvisie.nl/ Bekijk alle berichten van Annemarie Stel

9 reacties op dit bericht

  1. Hoi Annemarie,

    Ik was er zelfs helemaal niet, maar je analyse deel ik wel grotendeels. Een community opzetten vanuit een inhuurder is vrij kansloos. Anderzijds is het opmerkelijk dat je dit post op een website van een community!

    Ze zijn er dus wel en het werkt ook, maar niet vanuit een werkgever. Als een groep werkgevers het zou doen met een groep zzp-ers weer wel, dan zijn er grotere belangen waar iedereen wat aan heeft, kennis delen, juridische zaken etc.

    • Hi Michiel,

      Het draait uiteindelijk maar om twee dingen: duidelijkheid en respect. Dat kan heel goed zonder allerlei wolligheid…! Vanuit een groep werkgevers is zeker een optie, er zijn voldoende netwerken in dit land. 😉

      Groet,
      Annemarie

  2. Hi Annemarie,

    Goed om dit dilemma te benoemen. Ik denk echter als je open en helder bent over het doel van een community dat dit al een hoop scheelt. En transparant zijn over de initiator.

    Groet

    Paul

  3. Hi Annemarie,

    Ik deel je mening: de community die je schetst berust op ongelijkwaardigheid. In wezen is dat overigens altijd zo geweest, ook in de tijd dat er opdrachten genoeg waren. De freelancer mocht blij zijn dat hij werd gevraagd voor een klus en moest niet gaan zeuren dat zijn tarief bij de klant met een factor 2,5 werd vermenigvuldigd. Vreemd hè, dat veel freelancers probeerden om achter de rug van hun opdrachtgever de klant rechtstreeks te benaderen…..
    Dat organisaties en bureaus willen verdienen aan de freelancers die ze inzetten, is niet meer dan normaal. Een meer dan tweevoudige verdubbeling van het tarief is echter uiterst discutabel. Een goede freelancer doet daar niet aan mee en gaat als een ware ondernemer, zelf voor zijn inkomsten zorgen.

    Hartelijke groet,

    Cees

    • Hi Cees,

      Discutabel is nog zacht uitgedrukt… Ik denk dat we gek zijn geworden in dit land. Wie accepteert kwaliteit die maar de helft van het tarief waard is? Je zou bijna een fan worden van marktplaatsen.

      Hartelijke groet,
      Annemarie

  4. Interessant artikel, as usual, Annemarie.

    Met name omdat ik op dit moment bezig ben met het vormen van een community van zzp’ers voor OnlyHumanOnline. We hebben nu twee informatie-sessies gehad met in totaal 18 zzp’ers. Onze propositie voor de zzp’ers, het exclusief leveren van opdrachten binnen een besloten community wekte zeker interesse, maar alles staat of valt bij het waarmaken van onze beloften: gave opdrachten en daadwerkelijk bieden van toegevoegde waarde. Dit moeten we nog waarmaken, dus vraag me over een paar maanden maar weer. Ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in. 🙂

    Wat mij betreft heb je tot op zekere hoogte gelijk, maar zou ik het niet zo zwart-wit stellen.

    • The proof of the pudding is in the eating… 😉 Als bemiddelaar heb je in dit opzicht meer geloofwaardigheid dan als opdrachtgever, zeker als er binnen de community waardevolle dingen gebeuren, zoals uitwisseling van ervaringen of trainingen. Maar uiteindelijk word je door die zzp’ers natuurlijk afgerekend op de vraag of je ook echt die gave klussen in de aanbieding hebt. Ik denk dat het zinnig is om met bescheiden doelen te beginnen.

      Ik vraag het over een paar maanden nog een keer. 😉

  5. Dag Annemarie, Het is jammer dat je voortijdig weg moest, want anders had je een paar voorbeelden gehoord uit de zaal van concrete successen en/of hoge verwachtingen. Ik ben het met je eens dat veel wat er nu zoal wordt opgezet aan community’s, zich nog zal moeten bewijzen in de praktijk. Dat neemt niet weg dat er aansprekende ideeën leven, zoals een community van ZP-experts die samen een dienst leveren die je in je eentje niet kan leveren. Dat is interessant voor 3 partijen: opdrachtgevers (alternatief voor consultancy-bureaus) en dus ook voor bemiddelaars. En natuurlijk de ZP’er die mooie opdrachten krijgt toegespeeld.
    Sulit ook aan bij de ontwikkeling in de VS naar meer SOW-werkzaamheden (Statement of Work).
    We gaan het in de praktijk volgen………

    • Hi Mark,

      Het verschil zit ‘m in de aanleiding voor zo’n community: opgericht door bedrijven om zonder al te veel moeite toegang te hebben tot zzp’ers voor een al dan niet ‘scherp’ tarief (met het risico dat de deelnemers in de community tegen elkaar worden uitgespeeld) óf door zzp’ers zelf, voor het leuk of om meer, c.q. betere diensten te kunnen leveren. Ik zit zelf in zo’n netwerk met een aantal collega’s: http://www.employerbrand-netwerk.nl. Daar zie ik de meerwaarde zeker van in.

      Maar we zullen het inderdaad met belangstelling blijven volgen!