Maandelijkse archieven: oktober 2012

Mark’s Plaats. Vandaag review van Hoofdkraan.nl: MMMM

In deze reeks columns bespreekt Mark Bassie op persoonlijke titel regelmatig op maandag een website, platform of portal met opdrachten voor zelfstandige professionals (ZP’ers).
Hij eindigt steeds met een beoordeling van inhoud, vorm en opzet met 1 tot 5 M’s. Hij oordeelt hierbij als ZP’er en niet als opdrachtgever. Als u zelf een site kent die u wilt laten beoordelen, stuur dan een mail naar info@flex-beheer.nl.

De beoordeling:
M = Geen tijd en geld aan besteden
MM = Waarschijnlijk zonde van je tijd en geld
MMM = Alleen als je betere alternatieven al hebt bezocht
MMMM = Kan zeker resultaat opleveren
MMMMM = Hier moet je beginnen met zoeken

Hoofdkraan: Groots opgezet; verplichte facturering via hun systeem

Vandaag een review van een site die zeker een hoge waardering zou krijgen als het gaat om originele naam: Hoofdkraan Tot medio dit jaar heette deze site gewoon Freelancematch. De ondertitel luidt ‘Een knappe kop voor elke job’. Op zich ook knap gevonden, want hieruit blijkt meteen waar deze site zich primair op richt: op de opdrachtgever. Op deze site kunnen opdrachtgevers hun opdrachten gratis plaatsen. ZP’ers kunnen erop reageren en zij betalen de rekening bij een geslaagde match.

Op zich niets mis mee en het moet worden gezegd: de site ziet er keurig verzorgd uit met veel informatie. Veel uitleg hoe het werkt voor zowel de opdrachtgever als de ZP’er.

Bij bestudering van de spelregels moet ik denken aan de buitenlandse site Odesk.com, die ik in deze rubriek al eens eerder heb besproken. Die heeft een vergelijkbaar concept, maar iets dergelijks heb ik in Nederland nog niet gezien. Het bijzondere is dat de opdrachtgever de opdracht plaatst en een borg betaalt aan Hoofdkraan. Dit moet garanderen dat de ZP’er zijn geld krijgt als het werk is gedaan. Dit betekent dat Hoofdkraan heel bewust tussen opdrachtgever en opdrachtnemer in gaat zitten. De ZP’er is verplicht om te factureren via Hoofdkraan, die dan ook 6% inhoudt van het geld voor de ZP’er als ‘servicekosten’. (*UPDATE 8/11/’12: Hoofdkraan hanteert nu bij de genoemde 6% een minimum van € 175,- per opdracht. Dat maakt de site minder aantrekkelijk voor professionals op zoek naar korte ‘klussen’; voor een interim-opdracht met een langere looptijd verandert er waarschijnlijk niets door deze wijziging). Om ervoor te zorgen dat opdrachtgever en opdrachtnemer niet buiten Hoofdkraan om contracten gaan sluiten, verlopen de contacten anoniem en zijn er geen contactgegevens te vinden. Maar Hoofdkraan bemiddelt wel bij geschillen en kan de borg gebruiken om de ZP’er uit te betalen.

Overigens valt het met de anonimiteit van de ZP’er wel mee. Ik kan bij veel profielen van ZP’ers toch makkelijk aan contactgegevens komen omdat ze bijvoorbeeld een bijlage hebben geupload met informatie over hun bedrijf en hun projecten.

Die 6% ben je pas verschuldigd als ZP’er na het verkrijgen van de opdracht. Het aanmaken van een profiel is gratis, maar dan moet je wel wachten tot 30 uur na plaatsing van een opdracht voordat je kunt reageren. Bovendien mag je dan maar 3 keer per maand reageren op een opdracht. Anders moet je als ZP’er een Pro(Plus)-abonnement nemen. Dat kost je resp. € 14,95 en € 29,95 per maand. Dan kan je direct reageren en wel 40 of 100 keer per maand.

Vooral veel korte opdrachten

Er is nog veel meer te vinden op de site. Zo zijn er referenties van vroegere opdrachtgevers te vinden (net zoals bij Odesk). De site is groot van opzet. Er zijn meer dan 20.000 ZP’ers geregistreerd, ruim 4.000 opdrachtgevers met ruim 7.000 opdrachten. Dit is een eigen opgave van Hoofdkraan en het is niet duidelijk over welke periode we praten als er 7.000 opdrachten zijn.

Maar het moet gezegd, als ik er kijk, zijn er veel opdrachten te vinden, allemaal recent. Handig is ook dat ik kan zien hoeveel reacties er al zijn ingediend door andere ZP’ers. Er is een tarief-indicatie te vinden. Deze is steeds tussen de € 20 en € 80 per uur. En dat is wel wat opvalt bij deze site. Het maximum-tarief dat Hoofdkraan zelf noemt is € 90 per uur en het minimum is € 12 (Van zo’n uurtarief kan je volgens mij geen onderneming drijven). Het gaat heel veel om korte klussen en concrete producten (zoals het aanleveren van een banner of het vertalen van een tekst) met soms ook een vaste prijs, die tegen lage tarieven worden gepubliceerd.

Het gebruik van Hoofdkraan is zeker niet goedkoop (met een betaald abonnement en 6% ‘servicekosten’) maar het is aan eenieder om zelf als ZP’er deze afweging te maken. Wel ziet het er allemaal keurig verzorgd uit en alle informatie is keurig te vinden. De algemene voorwaarden zijn eenzijdig maar wel leesbaar en compleet.

Ik gaf eerder aan Odesk 4 M’s en deze site doet hier zeker niet voor onder. De reden dat het er geen 5 zijn, is toch de vele verplichtingen die je als ZP’er hebt als je er gebruik van maakt en de kosten als je meer mogelijkheden wilt. Maar al met al toch zeker de moeite waard om te overwegen: 4 M’s dus.

NOOT van ZiPredactie: in februari 2013 heeft Mark Bassie deze marktplaats opnieuw beoordeeld. Hij kwam toen uit op een ‘downgrade’ naar MMM. Zie hier.

NOOT 2 van ZiPredactie:  in oktober 2014 vond er wederom een herbeoordeling plaats en kwam Mark Bassie weer op een MMMM beoordeling. Zie ‘Hoofdkraan heeft het lek boven‘  

 

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags | 27s Reacties