Positioneren: welk beeld van mezelf ga ik creëren?

De komende weken presenteert Cees Harmsen stapsgewijs het cascademodel uit zijn nieuwe boek Present! dat in april is verschenen. Hierin staan tien p’s van personal branding, die elkaar trapsgewijs beïnvloeden. Na de p’s van purposepassiepersoonlijkheid,  potentieelpower, presteren, en provoceren nu aandacht voor de achtste p: positioneren.

Goed, je hebt in lijn met het cascademodel doelstellingen geformuleerd, je levert unieke prestaties en je provoceert … maar word je ook in voldoende mate opgemerkt door de mensen die voor jou belangrijk zijn? Het antwoord op die vraag heeft alles te maken met positioneren. Wat laat je zien van jezelf? Ben je die op zich wel aardige vent die iets met vormgeving en computers doet of ben je de sympathieke allesweter van user interface design? Ben je een warme en vertrouwenwekkende gesprekspartner of een oppervlakkige, vervangbare gelkuif in pak? De mensen uit je doelgroep nemen bij ieder contact een snapshot van je en slaan dat beeld ergens op in hun geheugen. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat ze het beeld opslaan dat jij wilt uitstralen.
Om dat te bereiken, moet je werken aan je persoonlijke marketing. Daarvoor gebruik ik 10 marketing p’s die specifiek zijn voor personal branding. Dat zijn probleemoplossing en publiek, prijs en plaats, presentatie en promotie, partners en proof en als laatste periferie en pak. Ik bespreek ze kort en verwijs graag naar mijn boek Present voor een meer gedetailleerde invulling.

1. Probleemoplossing: wat doe ik precies?
Denk niet in diensten of producten die je levert, maar in problemen die je oplost. Wat zijn de vraagstukken van je doelgroep en welke effectieve oplossing heb jij daarvoor?

2. Publiek: wie bedien ik?
Neem een specifieke representant van je doelgroep in gedachten en verplaats je in zijn of haar emoties, interesses, voorkeuren, aversies, relaties, interacties, wensen en dromen.

3. Prijs: wat ben ik waard voor mijn doelgroep?
Bij het bepalen van je prijs of tarief moet je beseffen dat je waard bent waar je geld voor rekent. Bedenk daarbij dat je prijs of tarief symbool staat voor je toegevoegde waarde. Daarom moet je voorzichtig zijn met te lage tarieven, want dit associëren mensen snel met prutswerk.

4. Plaats: waar en hoe is mijn product of dienst beschikbaar?
Hier gaat het om de vraag hoe en waar je product of dienst verkrijgbaar is. De meeste professionals richten zich volledig op een actief inkomen. Het is echter de moeite waard om te onderzoeken hoe je ook een passief inkomen kunt genereren.

5. Presentatie: hoe draag ik mijn ideeën uit?
Streef naar een uitstekende presentatie van je ideeën en je dienstverlening, dat je publiek in vervoering brengt. Een goede manier om dat te bereiken is door naast inhoudelijke aspecten, veelvuldig te appelleren aan belangrijke waarden en emoties van je doelgroep.

6. Promotie: hoe bereik ik de mensen die ik wil bereiken?
Hier doen de sociale media hun intrede. Er zijn nog altijd tamelijk veel mensen die er weinig van moeten hebben. Ze doen dan ook geen enkele moeite om de regie over hun naam op het internet te houden. Carlijn Postma noemt deze groep gekscherend de digitale daklozen. Daar wil je toch niet bijhoren?

7. Partners: met wie wil ik koppelen en samenwerken?
In een netwerkeconomie is het essentieel om snel contacten te leggen met anderen en ruimte te bieden om met jou te kunnen koppelen. Zo kun je binnen korte tijd een specifiek netwerk opbouwen, dat volledig aansluit bij je interesses.

8. Proof: wie raden mij aan?
Een goede aanbeveling van een geloofwaardige persoon is een goed visitekaartje. Vraag er dus om, als een klant tevreden is over je aanpak, product of dienst.

9. Periferie: hoe gebruik ik mijn directe omgeving?
Je positioneert je voor een deel door de inrichting van je werkplek en de omgeving van je bedrijf of organisatie. Probeer daar rekening mee te houden en kies een omgeving die het beeld van je personal brand ondersteunt.

10. Pak (package): met welk pak / welke verpakking wil ik indruk maken?
Je weet hoe belangrijk het is om een goede eerste indruk neer te zetten. Daar zijn een aantal zinnige vuistregels voor. Dit is mijns inziens de belangrijkste: toon oprechte interesse in de ander. Wees aanwezig in het gesprek en laat je gedachten niet afdwalen naar andere zaken.

Je maakt je personal brand aanzienlijk sterker wanneer je goed nadenkt over deze tien marketing p’s. Wanneer je meer wilt weten over de psychologie van positioneren en beeldvorming, verwijs ik je graag naar hoofdstuk acht van mijn boek.
Over twee weken volgt de een na laatste bijdrage in deze serie en die gaat over het geven van een attractieve pitch. Tot dan en veel succes met je personal branding.

Cees Harmsen helpt professionals bij het ontwikkelen van hun psychologische capaciteiten en het creëren van een attractief professioneel profiel. Hij is actief als coach, trainer en presentator en is auteur van vier boeken over personal branding en persoonlijke effectiviteit. Bekijk alle berichten van Cees Harmsen