Power: hoe gebruik ik mijn denkkracht?

De komende weken presenteert Cees Harmsen stapsgewijs het cascademodel uit zijn nieuwe boek Present! dat in april verschijnt. Hierin staan tien p’s van personal branding, die elkaar trapsgewijs beïnvloeden. Na de p’s  van purpose, passie, persoonlijkheid en potentieel nu aandacht voor de vijfde p: power (klik hier voor de eerdere artikelen) 

Power of macht betekent dat je in staat bent om gedrag te beïnvloeden. Dat speelt op twee niveaus: je eigen gedrag en dat van anderen. De eerste vorm heeft te maken met het hanteren van krachtige denkstrategieën die je helpen om je doelen te bereiken en weerstand te bieden aan alles wat je daarvan afhoudt. Daarover gaat deze bijdrage.

De illusie dat we verstandig zijn

Onderzoek heeft aangetoond dat wij mensen dagelijks maar liefst 60.000 gedachten produceren over van alles en nog wat. Voor de meeste mensen geldt helaas dat het overgrote deel van deze gedachten eerder belemmerd is voor het bereiken van zelfgestelde doelen, dan bevorderend. Dit is dan ook precies de reden waarom  het hen zelden lukt om plannen om te zetten in resultaten of hun leven anderszins ingrijpend te veranderen.

De reden van deze beperking ligt in de wijze waarop we ons brein gebruiken. Dat is in één woord illusoir. We koesteren graag de illusie dat we verstandige mensen zijn, die afgewogen besluiten nemen. Maar dat zijn we niet. We zien onszelf graag als stabiel, rechtlijnig en rationeel, maar we zijn eerder instabiel, inconsequent en irrationeel. Hoe vaak gebeurt het niet dat we iets anders zeggen dan we doen ? Hoe vaak maken we geen plannen om er ons vervolgens niet aan te houden?

In Present! ga ik dieper in op deze materie en de werking van ons complexe brein, door aandacht te besteden aan het klassieke conflict tussen het rationele deel en het emotionele deel van ons brein. Hier in  deze korte bijdrage concentreer ik me op de vraag hoe je denkprocessen kunt hanteren die je helpen om jezelf als een krachtige, oprechte en consistente personal brand te manifesteren.

Praktische invulling

Hier volgt een lijst met tips en adviezen die je helpen om je gedachten te sturen in de richting van je personal brand. Ga er mee aan de slag en evalueer na minimaal twee maanden toepassing wat ze je opleveren.

  • Kies een positieve focus. Analyseer regelmatig welke dingen goed gaan in je loopbaan en wat jij daaraan bijdraagt. Vraag jezelf ook af welke signalen of kleine wondertjes erop duiden dat je op de goede weg zit met je personal branding.
  • Door goed na te gaan hoe iets voelt, kun je beter besluiten of iets wel of niet bij je past. Deze oefening helpt daarbij: stel dat je nu het leven leeft van de personal brand die je graag wilt zijn. Hoe ziet je dag er dan uit? Wat doe je voor dingen? Met wie? Waar?
  • Wees duidelijk over je beginsituatie en je einddoel en ga dan aan de slag. Je kunt nu nog niet weten wat je onderweg precies tegenkomt, dus vermoei jezelf niet met eindeloze en vertragende risicoanalyses.
  • Maak een lijst van nuttige gewoontes die je gemakkelijk kunt uitvoeren en die bij elkaar opgeteld een wezenlijke bijdrage leveren aan het opbouwen van je personal brand. Voorbeelden: voortbouwen op voorstellen in plaats van ze te bekritiseren, tijdens discussies helder, duidelijk en vriendelijk je mening geven, afspraken altijd nakomen, verantwoordelijkheid nemen voor vergissingen.
  • Hoewel de aandacht primair moet liggen bij de dingen die goed gaan in je loopbaan, zijn er ook problemen die je moet aanpakken en oplossen. Denk en handel dan vanuit de keuzevrijheid die je altijd hebt en stel jezelf vier vragen:
    • Wat is dit voor situatie?
    • Welke keuze heb ik in deze situatie?
    • Wat voor soort persoon ben ik?
    • Hoe zou iemand als ik in deze situatie ‘moeten’ reageren?

Tot zover dit korte artikel over het versterken van je positieve denkkracht.  Onderschat het niet: een heldere, positieve denkwijze is een eerste vereiste om meer duidelijkheid te krijgen over de richting van je personal brand en de weg die je daarvoor moet bewandelen. Ik werk al jarenlang succesvol met deze aanbevelingen, zowel in mijn eigen leven als in de coaching van anderen.

In de volgende bijdrage over de zesde P van personal branding – presteren –  bespreken we hoe je resultaten creëert door het formuleren van fraaie doelstellingen. Tot dan.

Cees Harmsen helpt professionals bij het ontwikkelen van hun psychologische capaciteiten en het creëren van een attractief professioneel profiel. Hij is actief als coach, trainer en presentator en is auteur van vier boeken over personal branding en persoonlijke effectiviteit. Bekijk alle berichten van Cees Harmsen