Michiel Cobben 2 september 2011 0 reacties Print En toch heeft hij de Gunfactor.Nog maar een paar weken geleden liep ik op de markt van Ceret, een provinciestad in de Franse Pyreneeën. We liepen er niet met een boodschappenlijstje, gewoon ruiken, proeven en souvenirs scoren. Ik liep langs een kraampje met gedroogd fruit. De geuren en de kleuren waren heerlijk, de lindebomen hielden het marktplein heerlijk koel en boden voldoende schaduw.Ik overdacht er mijn carrière, zoals zo velen dat doen in de zomer. Al jaren houd ik mijn relaties voor dat sales van het grootste belang is. Sales bepaalt je succes en de richting waarop je je ontwikkelt. Mijn advies: Investeer er voldoende tijd in en zorg dat je je bewust bent van de manier waarop je je sales aanpakt. Er is literatuur voldoende en trainingen in overvloed, dus investeer daarin. Zorg dat je sales een natuurlijk proces wordt, ga verder dan het niveau van een gelikt truckje, maak sales onderdeel van je genen, van je hart. Maar het kan ook anders.De verkoper achter het kraampje waar ik wat stond te mijmeren, een sympathieke, maar veel te dikke Fransman, zijn navel zichtbaar onder zijn slecht dichtgeknoopte hemd overviel me en begon me ongevraagd uit te leggen wat de gezondheidseffecten waren van gedroogd fruit. De geur van Anijslikeur bedwelmde me zo dat ik het slecht gekopieerde lijstje met ziektes waarvoor zijn gedroogd fruit genezing bood en dat hij vluchtig voor mijn ogen liet zweven nauwelijks kon lezen.‘Holland?’ vroeg hij me. ‘Oui’ zei ik, al ontging mij de relevantie van die informatie een beetje. ‘Ajax, tres bien!’ zei hij lachend en ik zag zijn gebit. Blijkbaar helpt gedroogd fruit niet tegen tandbederf, er stond slechts een enkel bruin stompje overeind. Vervolgens begon hij ongevraagd de prijzen van de artikelen die ik in mijn hand hield af te prijzen, in de hoop dat ik zou toehappen.Vijf minuten later schoof ik bij de rest van het gezin aan, met drie zakken gedoogd fruit. ‘Gedroogd fruit?’ vroeg mijn vrouw. ‘Wat moeten we daarmee?’ ‘Geen idee’ zei ik. ‘Ik moest het wel kopen. Die man zondigde tegen alle regels uit alle verkoopboeken die er bestaan. Maar ik heb erg gelachen, hij had wel een hele hoge gunfactor!’.Een leerzame ochtend acquisitie, personal branding Print Over de auteur Over Michiel CobbenMichiel Cobben is sinds 1992 actief in arbeidsbemiddeling. Met TheWhyGeneration adviseert hij samen met mede Zipconomy auteur Saskia Postma ZP-ers over personal branding en sales. Daarnaast is hij auteur (2011 – Verhoog je Gunfactor‘) en sales consultant. Bekijk alle berichten van Michiel Cobben
achtergrond - Hoe bereid je je voor op een krimpende arbeidsmarkt? Frank Roders (Compagnon) geeft vijf tips
interview - Opdrachten voor zelfstandig professionals: “Toenemende transparantie inhuurmarkt biedt mooie kanse...