"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Krimp uitzendbranche in 2023, maar jaar eindigt met omzetgroei

In de laatste periode van 2023 presteerde de uitzendbranche aanzienlijk beter dan in de rest van het jaar. Dat blijkt uit de recentste cijfers van de ABU MarktMonitor.

De uitzendbranche is in 2023 gekrompen ten opzichte van 2022. Het totaal aantal uitzenduren is in 2023 gedaald met -14%, de totale omzet is vorig jaar gedaald met -2%. Pluspunt: de laatste maand van het jaar was er voor het eerst sinds lange tijd weer sprake van omzetgroei van de uitzendbranche.

Dat blijkt uit de cijfers van de ABU MarktMonitor die vandaag zijn bekendgemaakt.
De jaarontwikkelingen in 2023 per sector zijn als volgt:

  • administratieve sector: Een daling van -23% in uitzenduren en een daling van -8% in omzet ten opzichte van 2022.
  • industriële sector: Een daling van -9% in uitzenduren en een stijging van 2% in omzet ten opzichte van 2022.
  • technische sector: Een daling van -10% in uitzenduren en een stijging van 2% in omzet ten opzichte van 2022.

Wat opvalt is dat de krimp in uitzenduren veel groter is dan omzetontwikkeling. Dat duidt er op dat de uitzendsector de gemiddelde (uur)tarieven in 2023 fors heeft verhoogd (+12%).

Omzetgroei +5% december 2023

In periode 13 (4 december tot en met 31 december) daalde het aantal uitzenduren met -7% en de omzet steeg met 5% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De ontwikkelingen per sector in deze periode zijn als volgt:

  • administratieve sector: Het aantal uitzenduren daalde met -17% en de omzet is gedaald met -3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
  • industriële sector: Het aantal uitzenduren daalde met -3% en de omzet steeg met 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
  • technische sector: Het aantal uitzenduren daalde met -4% en de omzet steeg met 9% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De laatste periode van 2023 presteerde de uitzendbranche aanzienlijk beter dan in de maand daarvoor (periode 12) en dan in de rest van het jaar. Het laatste kwartaal van 2023 verliep voor de uitzendbranche dan ook aanzienlijk beter dan het kwartaal daarvoor. Zo kwam de omzetontwikkeling in het vierde kwartaal van 2023 zelfs uit op een kleine plus (+1%).

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *