SLUIT MENU

Zzp’ers binden en boeien: zo werkt het franchisemodel

Samenwerken met zelfstandig recruiters via franchising: hoe werkt dat? Inzichten van de ondernemers achter de succesformules Primatch HR Groep en FYGI.

Als ondernemer in de recruitmentwereld kan het ontzettend waardevol zijn om samen te werken met zelfstandige recruiters. Als je samenwerkt met zzp’ers, kun je namelijk flexibeler zijn, je netwerk snel uitbreiden en meer klanten bedienen. Welke manieren zijn er om samen te werken met zelfstandig experts? En hoe zorg je dat die eigenwijze, zelfstandige professionals zich willen verbinden aan jouw organisatie?

In deze reeks artikelen lees je alles over de drie bekendste manieren om samen te werken met zelfstandige recruiters: franchises, coöperaties en maatschappen.

Wat is franchising?

Bij een franchiseformule denken de meeste mensen aan fastfoodketens en supermarkten, maar zulke samenwerkingsverbanden komen ook in de recruitmentwereld voor. Een franchise is een samenwerking waarbij de zelfstandig ondernemer (franchisenemer) een contract sluit met de eigenaar van een keten (franchisegever) om zaken te doen volgens een bepaalde formule. Zo kun je als zelfstandig ondernemer gebruik maken van allerlei middelen van de keten: de naamsbekendheid, marketing, kostenvoordeel bij inkoop en begeleiding en advies bij ondernemerschap. Het verschilt per franche wat de franchisegever biedt en wat dat kost.

Welke regels en afspraken horen erbij?

Franchisenemer en -gever tekenen bij aanvang van de samenwerking een franchisecontract met afspraken over voorwaarden en kosten. Meestal gelden in elk geval een toegangsprijs, franchisevergoeding en een reclamebijdrage. In het franchisehandboek staat uitleg over voorwaarden en afspraken. Zo’n handboek hoort meestal bij het contract. In de Nationale Franchisegids staan de voorwaarden van bijna alle franchisegevers.

Sinds 2021 geldt er een speciale Franchisewet. Die is vooral bedoeld om de franchisenemer te beschermen. Zo heb je als franchisegever een zorgplicht en moet je je houden aan regels over informatieverstrekking, tussentijdse aanpassingen en beëindiging van de samenwerking.

Waarom een franchisemodel?

Er bestaan diverse franchiseformules voor zzp-recruiters. Twee succesvolle voorbeelden zijn recruitmentbureau Primatch HR Groep en platform FYGI. Zij delen hun ervaringen.

Primatch HR Groep: van strategie tot uitvoering

Ronald Leeuwenberg is de oprichter van Primatch HR Groep. Dit bedrijf helpt werkgevers om kandidaten beter te bereiken, werven, beoordelen en selecteren. “Wij werken als een soort consultants op het gebied van recruitment”, vertelt Leeuwenberg. “We leveren geen kandidaten aan, maar helpen bedrijven zelf beter te worden in het binden en boeien van kandidaten. Onze recruitmentpartners en -consultants zijn bezig met alles wat daarbij hoort, van strategie tot uitvoering. We leveren bijvoorbeeld ook werkenbij-websites, campagnes voor employer branding en we nemen assessments af.”

Hij werkt al 10 jaar samen met zzp’ers via een franchiseconstructie. Bij Primatch HR Groep heet dat de ‘recruitmentpartner-formule’. “Per regio werkt een zzp’er exclusief uit onze naam”, vertelt Leeuwenberg. “Dankzij die samenwerkingen zijn we nu landelijk actief. In september breiden we zelfs uit naar België.”

Gezamenlijke middelen, scholing en samenwerking

De zzp’ers werken onder de vlag van Primatch HR Groep en kunnen gebruikmaken van allerlei gezamenlijke middelen. Daarnaast delen ze kennis en krijgen ze bijscholing via de interne academy. In totaal werken er bij Primatch HR Groep nu zo’n 35 mensen, waaronder 20 zelfstandig ondernemers.

“We noemen onze manier van werken bewust een partnermodel, ook al is het juridisch een franchise”, vertelt Leeuwenberg. “De onderlinge band is namelijk belangrijk. We hebben een partnerraad die elke maand bijeenkomsten organiseert. Dan gaan we gezellig eten of volgen we een interessante workshop. Zo delen we kennis en ontstaan nieuwe ideeën en samenwerkingen.”

Afbeelding: de belofte voor partners van Primatch HR Groep

FYGI: autonoom maar niet alleen

Begin 2017 begonnen Dennis Denekamp en Erik van de Water samen FYGI, een platform voor zelfstandig recruiters. Van de Water werkte 20 jaar bij Randstad en zag steeds meer collega’s voor zichzelf beginnen als zzp’er. “Zij wilden autonoom zijn, maar misten de voordelen van samenwerken binnen een team”, vertelt hij.

Ondertussen was Denekamp gefascineerd door de mogelijkheden van platformisering en recruitmentmarketing. Samen ontwikkelden ze een platform waarop zelfstandig ondernemers in contact met elkaar kunnen komen en allerlei tools delen. Via FYGI hebben ze toegang tot bijvoorbeeld online marketing, tooling en opleidingen. Het is de bedoeling dat ze klanten daarmee in hun eentje net zoveel kunnen bieden als een groot bureau. “Het is geen traditionele franchiseformule”, legt Van de Water uit. “De zzp’ers mogen bijvoorbeeld onder hun eigen naam en logo werken.”

Fysiek en digitaal

De zzp-recruiters van Fygi werken in het hele land. Er zijn nu 80 mensen aangesloten bij het platform. De zzp’ers hebben behoefte aan samenwerking op allerlei vlakken, zegt Denekamp. “Zij zoeken schaalvoordelen, saamhorigheid en de optie om een hulplijn te bellen.”

Zzp’ers hebben niet alleen digitaal contact, maar ook fysiek. “Fysiek en digitaal, daar komt de naam FYGI vandaan”, vertelt Denekamp. “De community is erg belangrijk. Zzp’ers kunnen kennis delen en samenwerkingen aangaan. En er ontstaan ook vriendschappen, laatst gingen twee recruiters samen op vakantie.”

“Mensen willen elkaar graag zien”, vertelt Van de Water. “Het is onze taak om ze met elkaar te verbinden. Dat doen we in de eerste plaats rondom projecten voor klanten, daarnaast organiseren we workshops, trainingen en kwartaalmeetings voor het hele team. Die kwartaalbijeenkomst zijn evenementen waar we allemaal naar uitkijken, met interessante sprekers, inspiratie en gezelligheid.”