SLUIT MENU

Trends: de wereld van werk in 2023

Met welke arbeidsmarkttrends moeten opdrachtgevers in 2023 rekening houden? Volgens CXC zijn dat er zeven, die vallen onder drie thema’s: hybride werken, sociaal werkgeverschap en persoonlijke en inhoudelijke ontwikkeling.

COVID-19 heeft de digitale transformatie van ons werk in een stroomversnelling gebracht. Waar we dachten dat veel veranderingen tijdelijk zouden zijn, heeft de pandemie uitgewezen dat de toekomst van werk er blijvend anders uit komt te zien.

Hybride werk is blijvend

‘Remote’, ‘asynchroon’ en ‘hybride’ werken behoren inmiddels tot de nieuwe taal over werk. Nu de COVID-maatregelen niet meer gelden, is werken op afstand voor werkgevers niet meer de standaard, maar er zijn drie thema’s die blijvend om aandacht vragen.

  1. Thuis werken is een thema van discussie

Waar werknemers veel voordelen zien in werken vanuit huis, vragen 9 van de 10 werkgevers in 2023 weer om meer aanwezigheid op kantoor. Nu er een arbeidstekort is, is de wens om thuis te werken belangrijk bij het zoeken naar werk. Er wordt voorspeld dat, als werkloosheid in de toekomst mogelijk weer stijgt, de wens om thuis te werken minder makkelijk zal worden uitgesproken omdat dit de werknemer minder aantrekkelijk maakt.

  1. Werkgevers moeten betrokkenheid stimuleren

Onder fulltime werknemers is de schatting dat 15% volledig op afstand werkt, 30% hybride werkt en 55% volledig op kantoor werkt. Met deze mix van verschillende manieren van werken, is het nodig om extra aandacht te besteden aan het stimuleren van verbinding. De groei aan technologische mogelijkheden om dit te doen ondersteunt deze trend. Dit loopt uiteen van tools en oplossingen voor virtuele kantoren tot platforms of ‘communities’ om ook sociaal contact met elkaar te hebben.

  1. De focus op vitaliteit en een gezonde balans tussen werk en privé

De nadruk die de pandemie legde op mentale gezondheid is blijvend. Dit komt terug in de flexibiliteit die door een werkgever wordt geboden. Als er geen mogelijkheid is om flexibel te werken of deel te nemen aan vitaliteitsprogramma’s, lopen organisaties het risico niet aantrekkelijk te zijn bij het aantrekken van nieuw talent.

Sociaal werkgeverschap

Een moderne progressieve organisatie heeft ook een sociale verantwoordelijkheid. Dit wordt steeds belangrijker in 2023.

  1. Inclusiviteit als kenmerk van de onderneming

Hoewel de thema’s die spelen in elk land en werelddeel anders zijn, staat D&I-beleid (beleid op het gebied van diversiteit en inclusie) wereldwijd in de schijnwerpers. Dit loopt uiteen van wervingsbeleid, gelijke beloning en cultuur op de werkvloer tot mogelijkheden om werk aan te passen aan persoonlijke omstandigheden.

  1. Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Voor jongeren die in onzekere tijden aan hun carrière beginnen, zullen werkgevers die sociale verantwoordelijkheid nemen en uitstralen aantrekkelijker zijn. Zeker tijdens een arbeidstekort is dit een manier waarop organisaties zich kunnen onderscheiden om talent aan te trekken.

Persoonlijke en inhoudelijke ontwikkeling

De digitale transformatie verandert hoe we ons werk doen en ook hoe werknemers zich onderscheiden. Aandacht voor ontwikkelingen die eraan komen en de ‘skills’ die hiervoor nodig zijn is dan ook onvermijdelijk.

  1. Opleidingsmogelijkheden worden een grotere prioriteit

Onderzoek van LinkedIn heeft uitgewezen dat de mogelijkheden om persoonlijk te groeien en nieuwe vaardigheden te verwerven hoge prioriteit hebben bij werknemers. In 2023 verlangen werknemers dan ook niet alleen een goed salaris en flexibiliteit, maar ook andere vormen van ondersteuning vanuit de werkgevers. Dit biedt een kans voor het behoud van werknemers en het aantrekken van nieuw talent: 83% van de werknemers vindt het verbeteren van vaardigheden een prioriteit dit jaar en 74% zou overwegen de huidige baan op te zeggen bij een gebrek aan (door)groeimogelijkheden.

  1. Automatisering en kunstmatige intelligentie liggen niet meer in de toekomst

Nieuwe technologische ontwikkelingen vormen een steeds belangrijker onderdeel van wat we doen in onze werkdag. Doorgaans vervangt de technologie werknemers niet, maar ondersteunt in het werk of kan een deel van de taken wegnemen. In 2023 zal een groeiend aandeel van operationele taken worden geautomatiseerd om te besparen op arbeidskosten.

Meer weten? Lees hier het hele artikel van CXC.

At CXC we enable companies to achieve a competitive advantage through managing contingent workforce quality, efficiency and risk, while reducing costs. My role involves building out tailored solutions and processes with our clients, to add an additional layer of compliance and governance, mitigating the risk involved with engaging contractors globally & simplifying the overall management of the contingent workforce. Hannah Young, Solution Specialist at CXC EMEA Bekijk alle berichten van Hannah Young

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *